مسئله آگاهی اشکانیان از هخامنشیان(قسمت ۲)

مسئله آگاهی اشکانیان از هخامنشیان(قسمت ۲)

می‌توان تجاوزِ دولتِ اشکانی در سالِ ۴۱ ق.م را به‌عنوانِ تلاشی برای احیای امپراتوریِ هخامنشی درنظر گرفت.

تاریخ ثبت: (1399/01/19 )  تاریخ بروزآوری: (1399/01/19 )

این مطلب (1,827)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

تهاجمِ گسترده به آسیای کوچک به فرمانِ اُرُدِ دوم (پادشاهی ۵۷_۳۷ ق.م)

 

یکی دیگر از نشانه‌های احیای سنّتِ هخامنشیان توسط دولتِ اشکانی به نظر می‌رسد در مبارزات برای فتوحاتی باشد که در سال ۴۱ ق.م توسط اُرُدِ دوم آغاز شد، در پیِ شکستِ روم در نبردِ حران در سال ۵۳ ق.م. حمله به آسیای صغیر توسطِ شاهزاده پاکور و ژنرالِ رومی کوینتیوس لابیِنوس(۱)، بدونِ شک جاه‌طلبانه‌ترینِ اقداماتِ تهاجمی بود که تاکنون توسطِ دولتِ اشکانی انجام شده بود، و تنها قابل قیاس است با تلاشِ نبردِ غلبه یافته‌ی خسرو دومِ ساسانی علیه بیزانس، که پس از موفقیتِ اولیه، توسطِ رومیان خنثی شد. البته می‌توان تجاوزِ دولتِ اشکانی در سالِ ۴۱ ق.م را به‌عنوانِ تلاشی برای احیای امپراتوریِ هخامنشی درنظر گرفت. اما هیچ‌ مدرکِ بدونِ ابهامی برای که به نفعِ چنین تفسیری باشد، وجود ندارد. در واقع، حمله‌ی اشک به آسیای صغیر، که اندکی پس از پایانِ جنگِ داخلیِ روم به به دنبال آمد، در زمانی که تسلطِ روم بر املاکِ شرقی‌اش شکننده بود، ممکن است فرصتی برای گسترشِ نفوذِ حوزه‌ی دولتِ اشکانی بر ضدّ روم باشد.

 


 

یپی‌نوشت:
۱. کوینتیوس لابیِنوس(Quintius Labienus)سفیرِ رومی بوده که توسطِ فرمانده‌ی کلِ سوریه اعزام شده بود.

 

مأخذ: 

Shayegan.M. Rahim, Arsacids and Sasanians Political Ideology in Post-Hellenistic and Late Antique Persia, Cambridge, New York, First Published 2011

برچسب: اشکانیان; هخامنشیان; آسیای صغیر
اثر یا گردآوری: وُلسکی.یوزف، مترجم، مرتضی ثاقب‌فر;منبع: شاهنشاهی اشکانی، تهران، ققنوس، چاپ ششم ۱۳۹۳   -  لینک منابع: https://telegram.me/atorabanorg   -  

  اشکانیان
 هخامنشیان
 آسیای صغیر
1403/01/31 22:34
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: