ایستگاه شکار تابستانی حیوانات گیاه‌خوار در دوره نئاندرتال‌ها

ایستگاه شکار تابستانی حیوانات گیاه‌خوار در دوره نئاندرتال‌ها

با پایان یافتن فصل نخست کاوش در غار- پناهگاه صخره‌ای «سُرهه» در شهرستان ساوجبلاغ، استان البرز، فعالیت‌های مربوط به مطالعات دست‌افزار های سنگی و انجام آزمایش‌های سن‌سنجی مطلق در این محوطه آغاز شد.

تاریخ ثبت: (1398/08/19 )  تاریخ بروزآوری: (1398/08/19 )

این مطلب (2,121)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

ایستگاه شکار تابستانی حیوانات گیاه‌خوار در دوره نئاندرتال‌ها

به گزارش انجمن خرد آورده شده از ایسنا، الهام قصیدیان - سرپرست هیئت باستان شناسی محوطه‌ی تاریخی «سُرهه» - با بیان این‌که در راستای «پروژه ردیابی مسیر مهاجرت انسان نئاندرتال از شمال غرب به سوی جنوب و شرق» فصل نخست کاوش در غار- پناه گاه صخره ای سُرهه، در شهرستان ساوجبلاغ، استان البرز با مجوز پژوهشگاه به انجام رسید، گفت: کاوش فصل نخست در غار- پناهگاه شماره یک این مجموعه به کشف نهشته‌های باستانی از دوران تاریخی و پارینه سنگی همراه با دست‌افزارهای شاخص صنعت لوالوای پارینه سنگی میانی منجر شد.

او با بیان اینکه نهشته‌های ابتدایی در این مکان که همراه با سفال‌های دوره‌های تاریخی بود به صورت متوسط ۵۰ سانتیمتر قطر دارد، افزود: پس از لایه تاریخی، نهشته‌های از جنس واریزه‌های دیواره غار و فاقد مواد باستانی با عمق ۸۰ سانتی متر به دست آمد.

 این باستان‌شناس با اشاره به نخستین نهشته‌های پارینه سنگی که درست در زیر لایه طبیعی نمودار شده است، از ویژگی‌های لایه‌های پارینه سنگی را قرارگیری آن در میان دو نهشته طبیعی با واریزه سنگی دانست که آن را از هرگونه مخلوط شدن با دوره های دیگر خصوصاً تاریخی مصون داشته است.

 

او دیگر ویژگی مهم استقراری دوره پارینه سنگی میانی را وجود رسوبات سوخته به همراه خاکستر و استخوان‌های گیاه‌خوارانِ سوخته دانست و افزود:‌ این ویژگی نشان از برپایی آتش فعالیت‌های مربوط به تغذیه در این مکان دارد. جنس دست‌افزارهای سنگی این پناهگاه از سنگ‌های محلی شامل سنگ «توف» با رنگ‌ها و کیفیت‌های گوناگون است.

قصیدیان با تاکید بر این‌که پس از پایان کاوش در این مکان فعالیت‌های مربوط به مطالعات دست‌افزار های سنگی و انجام آزمایش‌های سن‌سنجی مطلق در این مکان آغاز شد، گفت:‌ براساس مشاهدات ابتدایی مواد فرهنگی، استقرار پارینه سنگی را به زمانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار سال تخمین می‌زند. 

سامان حیدری گوران – باستان‌شناس مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای «باوه یوان» - در بخش مرکزی استان کرمانشاه و  دانش‌آموخته دانشگاه توبینگن آلمان نیز گفت: وجود مجموعه غار-پناهگاه صخره‌ای سرهه در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا و قرارگیری آن در یک منطقه صعب‌العبور که دارای تمرکز بالایی از دست افزارسنگی و استخوان است، می‌تواند به عنوان یک ایستگاه تخصصی شکار تابستانی حیوانات گیاه‌خوار به خصوصی بوده باشد.

برچسب: نئاندرتال‌; گیاه‌خوار; محوطه باستانی
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: https://www.isna.ir/news/98081810935   -  

 نئاندرتال‌
 گیاه‌خوار
 محوطه باستانی
1403/01/31 09:53
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: