جایگاه آتش در ایران باستان بخش سوم (آتش در متون اوستایی - قسمت نخست)
در گاهان آتش رابطهی ویژهای با اشه دارد. او به همراه اشه، بخشندهی بهروزی است و همراه اشه در گفتار راستین شریک است. به واسطهی آتش فروزان است که اهورا مزدا واپسین جایگاه هر دو گروه اشون و دروند را مشخص میکند.
تاریخ بروزآوری:1403/07/07 ادامه مطلب
جایگاه آتش در ایران باستان (بخش دوم - تمدن های بومی فلات ایران)
در پارسی باستان، معمولاً به واژههای Atheryadiva یا Athiyadiya برای آتش اشاره میشود که احتمالاً از Athra یا Athina مشتق شدهاند. در عوض، در اوستا واژه "اَتر" (Atar) بهوفور یافت میشود. در گویشهای میانه و زبانهای ایرانی، به استثنای پارسی، واژههای خاص آتش از ata یا an باستان منشعب میشوند.
تاریخ بروزآوری:1403/06/27 ادامه مطلب
جایگاه آتش در ایران باستان (بخش نخست)
آتش از دیرباز مورد توجه اقوام و ملل مختلف واقع گردیده است و از عناصر چهارگانه است. ارسطو و همه حکما از زمین (خاک)، هوا (باد)، آب و آتش سخن گفتهاند و آتش نزد اقوام مختلف دارای تقدس است و همواره عنصری اساسی محسوب شده است
تاریخ بروزآوری:1403/05/31 ادامه مطلب
فصل اول: جغرافیا به نزد جغرافیدانان مسلمان پیش از پیدایش نخستین کتاب های جغرافیایی
شناخت تصورات جغرافیایی در عربستان
تاریخ بروزآوری:1401/05/22 ادامه مطلب
نبرد قادسیه به روایت احمد بن یحیی بن جابر بلاذری
سعد از ترس جنگ خود را به بیماری زده و درخانه مانده است و با این حال تظاهر به غیرت میکند.
تاریخ بروزآوری:1400/08/27 ادامه مطلب
آبشخور فکری طالبان (بخش دوم: پاکستان - قسمت سوم: از بوتو تا تولد نخستین کشور هستهای اسلامی)
عبدالقدیر خان متولد 1936 میلادی، فیزیکدان هستهای و مهندس متالورژی پاکستانی که با تاسیس آزمایشگاه پژوهشی کاهوتا (KRL) در سال ۱۹۷۶ و بر اساس اطلاعاتی که در هنگام کار در شرکت یورنکو در هلند بدست آورده بود برنامه غنیسازی اورانیوم را بنیانگذاری کرد.
تاریخ بروزآوری:1400/08/11 ادامه مطلب
آبشخور فکری طالبان (بخش دوم: پاکستان - قسمت دوم: تولد جمهوری اسلامی تا نواز شریف)
پاکستان کشور قتل های مرموز سیاسی است. قتل هایی که هرچند قربانیانش شخصیتهای طراز اول این کشور باشند، راز قتل ها سربه مهر باقی میماند و این خود زمینه را برای مبدل شدن شایعات به روایات تاریخی مساعد میسازد.
تاریخ بروزآوری:1400/07/01 ادامه مطلب
آبشخور فکری طالبان ( بخش دوم: پاکستان - قسمت اول: استقلال و مرزها)
در مارس 1947، «لرد مونت باتن» با سمت نایب السلطنه هندوستان، وارد دهلی شد و پیشنهاد کرد که یک حکومت ائتلافی از هـندوها، مـسلمانان و سـیکها تشکیل شود که در آن حکومت، «نهرو نخست وزیر» و «لیاقت علی خـان» معاون نخست وزیر باشند.
تاریخ بروزآوری:1400/06/11 ادامه مطلب
آبشخور فکری طالبان ( بخش نخست: تولد مذهب دیوبندی در هندوستان - قسمت سوم : گسترش در شبه قاره هند)
در جماعت تبلیغ، از همهی طبقات حضور دارند. افراد بیسواد و مستضعف با افراد تحصیلکرده و ثروتمند همگی در تبلیغات شرکت می کنند. چه بسا افرادی در جماعت تبلیغ شرکت می کنند
تاریخ بروزآوری:1400/06/06 ادامه مطلب
آبشخور فکری طالبان ( بخش نخست: تولد مذهب دیوبندی در هندوستان - قسمت دوم)
مدرسه دیوبند سرانجام در مسجد چته (Chatta) گشایش یافت (۱۵ محرم ۱۲۸۳ قمری برابر با 30مه ۱۸۶۶م) این مدرسه با یک محصل به نام "محمودالحسن" و یک استاد به نام "مولوی محمود" کارش را آغاز کرد.
تاریخ بروزآوری:1400/06/01 ادامه مطلب