سازمان‌ها و تشکیلات اداری و اجتماعی ماد

سازمان‌ها و تشکیلات اداری و اجتماعی ماد

کتیبه‌ی داریوش اول در بیستون، به خط میخی که درباره‌ی جامعه‌ی پارس توضیحاتی دارد، مشابهت‌های آن جامعه با جامعه‌ی مادی را متجلی می‌کند و نمایانگر تاثیر ساختار اجتماعی ماد بر پارس است.

تاریخ ثبت: (1397/09/29 )  تاریخ بروزآوری: (1397/09/29 )

این مطلب (2,370)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

اثر مادی، دخمه یا مقبره قیزقاپان در نزدیک سلیمانیه 7 تا 6 سده پیش از میلاد

منبع مستقلی درباره‌ی سازمان‌ها و تشکیلات اجتماعی و اداری ماد در دست نیست، اما از مطالعه‌ی منابعی مانند عهد عتیق، نوشته‌های مورخان یونانی، آثار سرزمین‌های مجاور به ویژه مانّا، منابع آشوری و کتیبه‌های فارس پارسی که حاوی شرحی درباره‌ی تشکیلات اداری و کشوری جامعه‌ی پارس است، به راحتی می‌توان به تشابهات تمدن پارسی و تمدن مادی پی‌برد و در بررسی‌های سازمانی قلمرو ماد، مورد تفحص قرار داد.

کتیبه‌ی داریوش اول در بیستون، به خط میخی که درباره‌ی جامعه‌ی پارس توضیحاتی دارد، مشابهت‌های آن جامعه با جامعه‌ی مادی را متجلی می‌کند و نمایانگر تاثیر ساختار اجتماعی ماد بر پارس است؛ و یا اسناد اقتصادی شوش که مربوط به اواخر ماد و اوایل هخامنشی است و نیز اسناد خزانه‌ی استخر، به زبان ایلامی که درباره‌ی مکاتبات تجاری است است، بازگوکننده‌ی حقایقی درباره‌ی سازمان اداری و تشکیلات اجتماعی حکومت ماد است.

نقشه مناطق مادی

علاوه بر منابع فوق، بررسی سازمان‌های دولتی سرزمین مانّا است که در هزاره‌ی اول قبل از میلاد از انسجام قابل توجهی برخوردار بود و بعدها هم تاثیر مهمی در شکل‌گیری دستگاه حکومتی ماد داشت. به‌ویژه که عناصر تمدنی، اقتصادی و فرهنگی آن‌ها، عامل اصلی تشکیل پادشاهی ماد، در قرن هفتم قبل از میلاد بود. سرزمین و تمدن مانّا در آغاز، بخش کوچکی از نظام اداری دولت‌های لولوبی و گوتی را تشکیل می‌داد و جدای از قبایل مختلف، بعدها، هسته‌ی اصلیِ"اتحادیه‌ی قبایل ماد" را به‌وجود آورد. منابع آشوری در این باره، اطلاعات کمی ارائه می‌دهند و از "ماد" به‌عنوان یک واحد کامل نام برده‌اند. در حالی که این سرزمین، به نواحی مستقل کوچکی نیز تقسیم شده بود، اتحادیه‌ی ماد، در منابع همواره با صفت "نیرومند" نام برده شده ‌است و این ویژگی، نشانگر قدرت و نیروی آنها در برابر همسایگی بود، گرچه ابتدا، قدرتی اقتصادی محسوب نمی‌شدند.(ص ۵۱۵_۵۱۴)

 

در بررسی‌های اجتماعی ماد، گاه به اسامی و اصطلاحات اقوام ایرانی و آریایی برمی‌خوریم که نکته‌ای قابل توجه است، در حالی که به‌طور کلی فرهنگ و لغات ایلامی در تمدن ماد، بیشتر تاثیر گذاشته است. این نکته با ورود تدریجی اما مداوم اقوام ایرانی به سرزمین ماد همراه بوده است و به این سبب، نفوذ زبان ایرانی در آن مرز و بوم دیده می‌شود در حالی که اسامی جغرافیائی، همان ویژگی مادی خود را حفظ کرده است. این تغییرات و تاثیرات به‌ویژه از قرن نهم تا هفتم قبل از میلاد چشمگیرتر است زیرا پیشرفت عناصر زبان ایرانی به‌دلیل تفوق آریایی به تدریج از نواحی شرقی به جانب غرب کشیده می‌شده است. به عبارت دیگر هم‌زمان با توسعه‌ی سرزمین ماد در قرن‌های هفتم و ششم قبل از میلاد، دامنه‌ی زبان مادی_ایرانی نیز گسترش می‌یافت و به این ترتیب اسامی ایرانی نیز در فرهنگ مادی راه یافت.

به‌طور کلی باید یادآور شد که"اتحادیه قبایل مادی" که احتمالا در آغاز، با هدف تدافعی و یا تهاجمی در مقابل سرزمین‌های مهاجم صرف نظر از ریشه و تبار آن تشکیل شده بود، رفته رفته مدارج جوامع اجتماعی و نهادهای حکومتی را به‌وجود آورد.(ص ۵۱۵)

جدول مناطق مادی

برچسب: ماد; سازمان اداری; پارس
اثر یا گردآوری: مریم میراحمدی;منبع: تاریخ تحولات ایرانشناسی ج ۱تهران‌‌طهوری_ چاپ اول ۱۳۸۹، ص ۵۱۳( کانال ایران شناسی)   -  لینک منابع: http://www.televram.com/kamyaraniekan?m=2859   -  

 ماد
 سازمان اداری
 پارس
1403/02/08 03:22
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: