تفاوت‌های بنا در تخت جمشید و بابِل

تفاوت‌های بنا در تخت جمشید و بابِل

هیات باستان‌شناسی ایرانی - ایتالیایی شهر پارسه تخت‌ جمشید پس از ۵۲ روز انجام مطالعات میدانی، نتایج کاوش‌های خود را اعلام کرد.

تاریخ ثبت: (1395/08/20 )  تاریخ بروزآوری: (1395/08/20 )

این مطلب (2,396)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد به نقل از ایسنا، علیرضا عسکری، سرپرست هیات باستان‌شناسی ایرانی - ایتالیایی و استادیار باستان‌شناسی دانشگاه شیراز در سمینار یک روزه ارائه نتایج کنفرانس هیات باستان‌شناسی ایرانی و ایتالیایی در شهر پارسه، مهمترین یافته این مطالعات را کشف بنای «دروازه» در شهر پارسه دانست و افزود: این بنا از آجرهای لعابدار به سبک معماران بابلی در پارسه ساخته شده است. همچنین یافته‌های متعدد، بویژه کتیبه‌های بابلی و ایلامی و نقوش آجرهای لعابدار امروز این بحث را روشن کرده که بنا در دوره‌ی کوروش هخامنشی و پس از فتح بابل ساخته شده است.

او با بیان این‌که این بنا، نمونه‌ای منحصربه‌فرد از بنای بین‌النهرینی در سرزمین فارس است، گفت: تا پیش از این مطالعات روشمند، اطلاعات شهر پارسه مربوط به دوره داریوش یکم تعلق داشت و عمده اطلاعات به تختگاه تخت جمشید و پیرامون آن محدود می‌شد. این در حالی است که شهر پارسه در دوره کوروش هخامنشی وجود داشته و دروازه مکشوفه نشان می‌دهد که محدوده‌ی فیروزی بخش قدیم شهر پارسه در روزگار داریوش بوده است.

او ادامه داد: کشف این بنای ارزشمند به واسطه استفاده از فنون و روش‌های دقیق کاوش و ژئوفیزیک اکتشافی بوده است.

آجرهای تل‌آجری به آجرهای بابل شباهت بیشتری دارند

پروفسور کالیری، سرپرست خارجی هیات باستان‌شناس پارسه، نیز فنون تکنیکی ساخت بنای دروازه تل آجری را توضیح داد و این پرسش را مطرح کرد که «چرا بنا از خشت و آجر ساخته شده است و استفاده از ملات قیر به صورت گسترده چه کاربردی در بنا داشته است.»

همچنین عماد متین، عضو ایرانی پروژه مشترک به توصیف و تحلیل نقش مایه‌های به‌کار رفته در آجرهای لعابدار پرداخت.

وی آجرهای لعابدار را از نظر شکل، بُن‌مایه‌های هنری و کیفیت هنری با شوش، تخت جمشید و بابل مقایسه کرد و نتیجه گرفت که آجرهای لعابدار هخامنشی دروازه تل آجری با کیفیتی به مراتب بالاتر از آجرهای تخت جمشید و شوش و بیشتر با شباهت نزدیکتر به بابل ساخته شده است.

آجرهای تل‌آجری از شوش و تخت‌ جمشید و بابل با کیفیت‌تر است

در ادامه، سیدمحمد امین امامی، نتایج آزمایشگاهی آجرهای لعابدار را در ارتباط با کیفیت و مواد ساخت این آجرها تشریح کرد و افزود: فنون بالای به‌کار رفته در ساخت آجرها و این‌که این آجرها از هر نظر با کیفیت عالی در کوره پخته شده و مواد درون آن‌ها از خمیر مایه‌های بسیار مناسبی تشکیل شده است.

او گفت: این مواد نشان می‌دهد که آجرهای تل آجری از شوش، تخت جمشید و بابل با کیفیت‌تر هستند. این آجرها در منطقه تخت جمشید ساخته شده‌اند.

برچسب: تخت جمشید; بابل; پارسه
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://isna.ir/news/95082014167   -  

 تخت جمشید
 بابل
 پارسه
1403/01/29 01:15
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: