آبشارهای آذربایجان شرقی (شش - آبشار پیرسقا قره‌آقاج)

آبشارهای آذربایجان شرقی (شش - آبشار پیرسقا قره‌آقاج)

روستای پیرسقا در منتهی الیه جنوب غرب شهرستان چاراویماق و در ناحیه کوهستانی این شهرستان قرار دارد که 40 کیلومتر از قره‌ آغاج فاصله داشته و نصف این راه نیز شوسه می باشد. و همرز مرتع عظیم ایلات و عشایر منطقه “شایوردون” می باشد.

تاریخ ثبت: (1397/06/02 )  تاریخ بروزآوری: (1397/06/02 )

این مطلب (3,539)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

 نقشه  آبشار پیرسقا قره‌آقاج

آبشار پیرسقا (Pirsaqa) قره آغاج

 

مختصات جغرافیایی آبشار پیرسقا : 36 درجه 53 دقیقه شمالی و 46 درجه 58 دقیقه شرقی

آبشار پیرسقا قره‌آقاج

 

منطقه چاراویماق در ۱۸۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز واقع شده و دارای یک مرکز شهری به نام قره آغاج است. این شهرستان دارای آب و هوایی مناسب و خاکی حاصلخیز برای کشاورزی است و در مسیر جریان های دایمی و فصلی چندین رودخانه از جمله رودخانه آیدوغموش قرار دارد. زیبایی های طبیعی بسیاری در گوشه گوشه این شهرستان به چشم می خورد.

آبشار پیرسقا از دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود که در دامنه کوهی موسوم به پیرسقا واقع در چهل کیلومتری جنوب قره آغاج قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار سنگی بیش از ۱۰ متر است. چشمه اسرار آمیز پیرسقا نیز در این محل واقع است که در هر شبانه روز به طور متوسط چهار مرتبه از آن آب جاری می‌شود و پس از یک ساعت جریان آب به کلی قطع می‌گردد. گفتنی است هنگام جاری شدن آب از این چشمه، صدای جالبی به گوش می‌رسد. به گفته اهالی تاکنون نظریه قابل قبول و قاطعی در مورد علت قطع شدن آب و نیز صدای آن ارائه نشده است. آب چشمه پیرسقا گوارا و قابل شرب است.

آبشار پیرسقا قره‌آقاج

در قسمت بالا دست چشمه پیرسقا، رودخانه ای از سرشاخه های آیدوغموش جریان دارد که در مسیر خود آبشارهای بسیار زیبا و دیدنی را پدید آورده است. چشمه آب معدنی ایستی سونیزدر ۲۵ کیلومتری چاراویماق واقع شده و از آب آن برای درمان درد مفاصل و امراض پوستی استفاده می‌گردد. دمای آب چشمه حدود ۴۲ درجه سانتیگراد می‌باشد و برخلاف اغلب چشمه های آبگرم دیگر بی رنگ و بی بو است. حوضه آبریز آبگرم مذکور محل زیست پرندگان وحشی بوده و دریاچه پدید آمده از آن، محل تفریح و قایق سواری به حساب می‌آید.

 آبشار پیرسقا قره‌آقاج

 

برچسب: آبشار; آذربایجان شرقی; قره‌آقاج
اثر یا گردآوری: مهندس مجید اسکندری;منبع: آبشارهای ایران   -  لینک منابع: http://seeiran.ir/%D8%A2%D8%A8%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%B3%D9%82%D8%A7/   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/01 13:48
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: