کاهش نرخ سود زمینه‌ساز خروج از رکود

کاهش نرخ سود زمینه‌ساز خروج از رکود

در روزهای اخیر بانک‌ها در زمینه کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی به توافق رسیده‌اند و به موازات این تصمیم، شورای پول و اعتبار هم نرخ‌های سود را مورد تصویب قرار داد و بانک مرکزی هم به بانک‌ها این موضوع را ابلاغ کرد.

تاریخ ثبت: (1394/12/16 )  تاریخ بروزآوری: (1394/12/16 )

این مطلب (1,880)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد به نقل از اقتصاد آنلاین، براساس این توافق نرخ سود سپرده های بانکی از اول اسفند 20 درصد به 18 درصد و نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای از 21 به 20 و تسهیلات مشارکتی از 24 به 22 درصد کاهش یافت.
 سیف، رییس کل بانک مرکزی  تاکید کرده که نرخ سود بانکی این بار به صورت دستوری کاهش نیافته، بلکه با میل و اراده بانک‌ها انجام شده است.
اظهارات اخیر وی مورد تاکید برخی کارشناسان هم قرار گرفته به طوری که عنوان کردند که نرخ سود بانکی براساس عوامل بنیادین اقتصاد و همگام با متغیرهای کلان اقتصاد کاهش یافته است.
معاون نظارتی بانک مرکزی نیز در حاشیه دومین همایش تجاری بانکی ایران و اروپا گفته که از اول اسفند تاکنون تخلفی در زمینه اجرای نرخ جدید سود بانکی نداشته‌ایم زیرا بانک ها مصمم هستند این نرخ ها را اجرا کنند.
در این باره قاسم عزیزی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره  توافق بانک ها در زمینه کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده و تصویب آن از سوی شورای پول و اعتبار و ابلاغ آن از سوی بانک مرکزی این پیام را می رساند که نظام بانکی در این زمینه عزم جدی دارد.
 وی جهت‌گیری دولت و بانک مرکزی را برای کاهش نرخ سود، عقلایی دانست و افزود: وقتی نرخ سود بالا است توان بازپرداخت برای تسهیلات گیرنده مقدور نیست، ضمن اینکه امروزه در نظام بانکی از نرخ‌های سود بالا دیگر استقبال نمی‌شود.
عزیزی اقدام بانک مرکزی در زمینه کاهش نرخ سود را زمینه‌ساز خروج اقتصاد کشور از رکود عنوان و خاطر نشان کرد: باید منابع مالی به سمت تولید هدایت شود وقتی فرد احساس کند، سودی که از بابت خرید سهام فلان شرکت عایدش می‌شود در مقایسه با سودی که از بابت سپرده‌گذاری در بانک‌ها بدست می‌آورد، بیشتر است سرمایه خود را به بازار سرمایه می‌برد که ثمره این اتفاق رشد تولید و سرمایه گذاری و در نهایت اشتغال و خروج از رکود است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کاهش اخیر نرخ سود راه را برای رسیدن به نرخ‌های معقول هموار می‌سازد اظهار کرد:زنجیره‌های اقتصادی در تولید به هم وابسته هستند؛ یعنی وقتی تولید افزایش می‌یابد به مجرد آن عرضه نیز افزایش می‌یابد و نتیجه آن می‌شود که قیمت تمام شده کالا کاهش می‌یابد و این مهم قدرت خرید مردم را بالا می‌برد لذا این زنجیره، زمینه رونق اقتصادی در کشور را فراهم می‌آورد.

برچسب: سود بانکی; رکود; بازار
اثر یا گردآوری: ;منبع: اقتصادآنلاین   -  لینک منابع: http://www.eghtesadonline.com/fa/content/119283   -  

 سود بانکی
 رکود
 بازار
1403/02/05 15:58
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: