برخی از قدیمی‌ترین غارنگاره‌های جهان در خطر نابودی

برخی از قدیمی‌ترین غارنگاره‌های جهان در خطر نابودی

نتایج یک تحقیق جدید نشان‌ می‌دهد برخی از قدیمی‌ترین غارنگاره‌های جهان به دلیل تغییرات اقلیمی در خطر نابودی قرار دارند.

تاریخ ثبت: (1400/02/26 )  تاریخ بروزآوری: (1400/02/26 )

این مطلب (379)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

نتایج تحقیق جدیدی که توسط گروهی از کارشناسان دانشگاه گریفیث استرالیا در مورد غارنگارهای تاریخی جزیره سولاوسی اندونزی صورت گرفته است نشان می‌دهد این غارنگاره‌ها که به عنوان تعدادی از قدیمی‌ترین غارنگاره‌های جهان شناخته می‌شوند در خطر نابودی بر اثر تغییرات اقلیمی قرار دارند.

در بخش جنوبی سولاوسی، بیش از ۳۰۰ غار وجود دارند که با خطر نابودی مواجه هستند و این موضوع برخی از قدیمی‌ترین غارنگاره‌های جهان را  نیز شامل می‌شود.

جزیره سولاوسی، خانه قدیمی‌ترین نقاشی از حیوان در جهان است: یک خوک وحشی که قدمت آن دست کم ۴۵۵۰۰ سال تعیین شده است. در غارهای این جزیره قدیمی‌ترین اثر دست در جهان که بیش از  ۳۹۹۰۰ سال قدمت دارد نیز وجود دارد.

اکنون محققان معتقدند نمک، حرارت و حوادث آب و هوایی شدید درحال نابود کردن این مناطق تاریخی مهم هستند. تداوم تغییر شرایط آب و هوایی از وضعیت خشک به باران‌های موسمی سبب به وجود آمدن لایه‌ای از نمک بر سطح غار و در نتیجه لایه‌برداری در این بخش از غار می‌شود که می‌تواند به از بین رفتن نقاشی‌ها منجر شود.

منطقه‌ای که جزیره سولاوسی در آن واقع شده است به عنوان نقطه‌ای از جهان با متغیرترین وضعیت جوی شناخته می‌شود که در نتیجه با خطر بالای از بین رفتن میراث تاریخی نیز مواجه است.

همچنان که دانشمندان دریافته‌اند روند از بین رفتن این آثار در این مناطق رو به افزایش است، جوامع ساکن در اطراف این مناطق تاریخی که نسل‌ها شاهد حضور این آثار بوده‌اند نیز معتقدند روند ویرانی غارنگاره‌ها سرعت زیادی پیدا کرده است، چراکه اغلب این آثار در دهه‌های اخیر دچار بیشترین آسیب شده‌اند.

برچسب: غارنگاره‌; جزیره سولاوسی; نقاشی‌
اثر یا گردآوری: ایسنا ;منبع: https://www.isna.ir/news/1400022517442/   -  لینک منابع:   -  

 غارنگاره‌
 جزیره سولاوسی
 نقاشی‌

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/01 02:24
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: