اصالت اشیاء تاریخی استردادی از اتریش نامعلوم است

اصالت اشیاء تاریخی استردادی از اتریش نامعلوم است

بیست و هشت شی‌ء تاریخی ضبط‌شده در اتریش شب گذشته به ایران رسید. رئیس پلیس بین‌الملل ناجا گفته این اشیاء باستانی به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی تعلق دارد، اما معاون حقوقی وزارت‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: اصالت این آثار هنوز تایید و مشخص نشده است.

تاریخ ثبت: (1400/01/16 )  تاریخ بروزآوری: (1400/01/16 )

این مطلب (688)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

این اشیاء هنوز درحال بررسیِ کارشناسی بوده و زود است که درباره اصل یا فیک بودن آن‌ها و حتی دوران تاریخی این آثار نظری داده شود. البته تعیین نتیجه کارشناسی‌ها نباید خیلی طول بکشد.

این درحالی است که سردار هادی شیرزاد - رییس پلیس بین‌الملل ناجا - گفته که ۲۸ شی‌ء باستانی متعلق به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی، با پیگیری‌های پلیس بین‌الملل ناجا و همکاری اینترپلِ وین در تیرماه سال گذشته به نماینده جمهوری اسلامی ایران در کشور اتریش تحویل داده شد.

سفارت ایران در اتریش نیز روز گذشته خبر داد که ۲۸ شی‌ء تاریخی و باستانی ایران که به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بود، با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ به صورت محموله دیپلماتیک و توسط یکی از دیپلمات‌های کشورمان از وین به تهران منتقل شد.

داستان این آثار از این قرار بود که آذرماه سال ۹۸ پلیس اینترپل اتریش با پلیس ایران تماس گرفت و اطلاع داد تعدادی آثار تاریخی که متعلق به فردی ایرانی بوده در صندوق امانات بانکی در اتریش پیدا شده است. در واقع، به دنبال تعمیراتی که در آن بانک انجام شده، به همه‌ مالکان صندوق امانات اعلام می‌شود تا صندوق‌ها را برای انجام اقدامات مورد نیاز تحویل دهند، احتمالا فردِ مالک در آن زمان در اتریش حضور نداشته و آن‌ها مجبورشده‌اند خود صندوق امانات را باز کنند و با این وضعیت مواجه شده‌اند. طبق توضیحات داده‌شده این صندوق به یک تبعه ایرانی ساکن در اتریش تعلق داشت که هویت او نیز مشخص بود.

نماینده ایران در اتریش نیز ٢٠ تیرماه اعلام کرد که بر اساس یک معاضدت قضایی بین دو کشور و با همکاری اینترپل اتریش و پلیس بین‌الملل ایران، پنجشنبه (۱۹ تیرماه) این آثار با تشریفات قانونی به نماینده کشورمان در اتریش تحویل داده شد.

این محموله اکنون بعد از گذشت حدو ٩ ماه به خاک ایران رسیده است. ابراهیم شقاقی، معاون حقوقی وزارت‌خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره علت تاخیر در رسیدن این محموله تاریخی ضبط‌شده به ایران، به ایسنا گفت: ابتدا قرار شد این اشیاء به صورت محموله دیپلماتیک به ایران برسد، اما با شیوع ویروس کرونا و توقف پروازهای اروپا دیگر ممکن نبود. از طرفی ترجیح ما با توجه به تحریم‌های بیمه‌ای این است که استرداد و انتقال اشیاء با پرواز ایرانی صورت گیرد که پرواز به اتریش نیز به تازگی برقرار شده است.

او درباره وضعیت فردی که این اشیاء در صندوق امانات او در کشور اتریش شناسایی و ضبط شده بود، اظهار کرد: این شخص هم‌اکنون در ایران است و با قرار وثیقه آزاد شده، اما پرونده‌اش تا بررسی نهایی و تعیین اصالت اشیاء ضبط‌شده باز است، چرا که میزان جرم براساس اصالت اشیاء تعیین می‌شود.

شقاقی قبلا گفته بود: در صورتی که این آثار اصیل باشند، با آن شخص به عنوان مجرم و بر اساس فصل ۱۲ قانون مجازات اسلامی برخورد می‌شود و چون بر اساس بررسی‌ها اعلام شده که آن‌ها به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده‌اند، حکم قاچاق دارند. حکم قاچاق نیز مشخص است، حمل، نگهداری و خروج آثار از کشور نیز به آن اضافه می‌شود و براساس مجازات‌های اعلام‌شده با مجرم برخورد می‌شود، از سوی دیگر در صورتِ داشتن ادعاهای دیگر توسط آن شخص اگر مستندات دقیق و قانونی داشته باشد، با مجرم رفتارهای دیگری می‌شود.

برچسب: هخامنشی; ساسانی ; میراث فرهنگی
اثر یا گردآوری: ایسنا;منبع: https://www.isna.ir/news/1400011607172/   -  لینک منابع:   -  

 هخامنشی
 ساسانی
  میراث فرهنگی
1403/01/30 21:58
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: