رقابت یک سوسیالیست با یک دیکتاتور

رقابت یک سوسیالیست با یک دیکتاتور

نظرسنجی‌ها به روشنی نشان می‌دهد شرایط در حال تغییر به نفع سندرز و به زیان جو بایدن است. ماه گذشته ۲۷ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی جو بایدن را بهترین نامزد حزب دموکرات برای شکست دادن ترامپ معرفی کرده بودند

تاریخ ثبت: (1398/12/12 )  تاریخ بروزآوری: (1398/12/12 )

این مطلب (1,474)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

جوزف اکس

فردا، سوم ماه مارس، سه‌شنبه بزرگ است و این روز مهم‌ترین روز در تقویم انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکاست. در این روز تکلیف نامزدهای حزب دموکرات تقریبا مشخص می‌شود به این معنا که معلوم خواهد شد چه کسی به احتمال زیاد نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر خواهد بود. در هفته‌های اخیر برنی سندرز توانسته به موفقیت‌هایی در ایالت‌های مهم دست پیدا کند و بر محبوبیت خود بیفزاید. این امر سبب شده رقبای او حملات بیشتری به وی ترتیب دهند. رقبای دموکرات سندرز هشدار داده‌اند که انتخاب او به‌عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر، پیروزی ترامپ را تضمین خواهد کرد.


اما تعداد رو به رشدی از رای‌دهندگان هوادار حزب دموکرات، سندرز را بهترین شانس این حزب برای پیروزی در انتخابات می‌دانند. عملکرد خوب سندرز در انجمن‌های حزبی ایالت نوادا که حاصل طرفداری تعداد رو به افزایش از هواداران حزب دموکرات از سنین مختلف، نژادها و ایدئولوژی‌های گوناگون است زنگ خطر را در بین مقامات بلندپایه حزب دموکرات به صدا در آورده است زیرا این باور در بین آنها وجود دارد اگر این نامزد در انتخابات ماه نوامبر در برابر ترامپ به رقابت بپردازد شانس پیروزی حزب دموکرات بسیار پایین خواهد بود.

هفته گذشته در مناظره انتخاباتی حزب دموکرات در کارولینای جنوبی، احتمال انتخاب سندرز مهم‌ترین موضوع بحث‌ها بود. رقبای او ادعا کردند ایده‌های جاه‌طلبانه آقای سندرز نظیر ایده خدمات بهداشتی و درمانی برای همه که جایگزین بیمه درمانی خصوصی می‌شود یک فاجعه برای حزب دموکرات است که سبب شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز واگذار شدن مجلس نمایندگان به حزب جمهوری‌خواه خواهد شد. اما آنچه در عمل در حال رخ دادن است با دیدگاه‌های مقامات حزب دموکرات سازگار نیست. نظرسنجی جدید رویترز ایپسوس نشان می‌دهد سرعت جذب رای‌دهندگان دموکرات به سندرز در حال افزایش است به‌ویژه در ایالت‌هایی نظیر نیوهمپشایر و نوادا وضعیت کاملا به نفع اوست. حدود ۲۶ درصد از دموکرات‌ها و رای‌دهندگان مستقل که طی هفته گذشته در نظرسنجی شرکت کردند معتقدند سندرز قدرتمندترین دموکرات برای مقابله با ترامپ است. همچنین ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان معتقد بودند مایکل بلومبرگ و ۱۷ درصد معتقد بودند جو بایدن موفق خواهد بود.

نظرسنجی‌ها به روشنی نشان می‌دهد شرایط در حال تغییر به نفع سندرز و به زیان جو بایدن است. ماه گذشته ۲۷ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی جو بایدن را بهترین نامزد حزب دموکرات برای شکست دادن ترامپ معرفی کرده بودند و تنها ۱۷ درصد معتقد بودند سندرز بهترین گزینه برای رقابت با ترامپ است. در انجمن‌های حزبی ایالت نوادا، سندرز توانست حمایت اکثریت آمریکای‌لاتین‌تبارها را کسب کند و نکته مهم این است که هواداران او در این گروه در سنین مختلف، سطوح درآمدی و گرایش‌های سیاسی گوناگون بودند. البته افراد بالای ۶۵ سال و سیاهپوست‌ها به جو بایدن تمایل داشتند اما این نیز ممکن است تغییر کند و در این حالت شرایط بیشتر به نفع سندرز خواهد بود.

نظرسنجی رویترز ایپسوس نشان داد برای نخستین بار سندرز از لحاظ حمایت سیاهپوست‌ها در کل کشور توانسته جو بایدن را پشت سر گذارد. البته سندرز برای بالا بردن شانس خود در بین آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار راهی طولانی در پیش دارد. در برخی ایالت‌های مهم، این گروه بخش عمده نمایندگان حزب دموکرات ایالت را تشکیل می‌دهند. فردا یک روز کاملا استثنایی در روند مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری دموکرات‌هاست و ۱۴ ایالت رای خود را درباره نامزدی که مایلند رقیب ترامپ در ماه نوامبر باشد اعلام خواهند کرد. در واقع فردا روزی سرنوشت‌ساز برای سندرز و بایدن خواهد بود و هر کدام که بتواند بخش عمده نظرهای موجود را تصاحب کند شانس بسیار بالاتری برای انتخاب شدن به‌عنوان نامزد حزب دموکرات خواهد داشت.

شانس سندرز به علت چنددستگی بین نامزدهای میانه‌رو افزایش یافته است. بایدن معاون باراک اوباما، پیت بوتیجج و ایمی کلوبوچر همگی معتقدند سیاست‌ها و ایده‌های سندرز تندتر از آن است که او بتواند در برابر ترامپ در انتخابات ماه نوامبر به پیروزی برسد. اما همگی این افراد اخیرا با موانعی برای پیشروی در جلب آرای دموکرات‌ها مواجه بوده‌اند و نام مایکل بلومبرگ فردا برای نخستین بار در بین نامزدهای حاضر در سه‌شنبه بزرگ مشاهده خواهد شد. سندرز می‌گوید اشتیاقی که وی بین رای‌دهندگان به‌وجود آورده سبب حضور بی‌سابقه طرفداران حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر خواهد شد به‌ویژه در بین رای‌دهندگان جوان و کسانی که معمولا رای نمی‌دهند. در این حالت شانس غلبه بر ترامپ بسیار بالا خواهد رفت.

او در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته است: «با حضور فراگیر رای‌دهندگان طرفدار حزب دموکرات، عملکرد این حزب بهتر از انتخابات‌های گذشته خواهد بود. ما از انرژی، هیجان و نظر موافق مردم عادی جامعه آمریکا برخوردار هستیم.» سندرز تلاش کرده دیدگاه‌های شایع درباره خود را تغییر دهد یا اصلاح کند. هفته قبل در مناظره نامزدهای دموکرات او گفت بزرگ‌ترین سوء‌تفاهم درباره وی این است که همه‌جا شنیده می‌شود سندرز یک رادیکال است یعنی ایده‌هایی که وی درباره آنها صحبت می‌کند تند است، اما این طور نیست. این ایده‌ها به شکل‌های مختلف در برخی کشورهای جهان در حال اجراست. دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی جزو حقوق بشر است. باید مشکل بزرگ تغییرات آب و هوایی حل شود. این ضروری است و از لحاظ اخلاقی باید انجام شود. دیگر کشورها نیز در این مسیر در حال حرکت هستند.

واقعیت این است که نتایج رای‌گیری‌های مقدماتی در ایالت‌های آیووا، نیوهمپشایر و نوادا مدرکی ارائه نداده که ثابت کند میزان مشارکت رای‌دهندگان رشد قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت اما با هر رقابت ایالتی شانس سندرز افزایش یافته است. سناتور کریستین گیلی براند که سال قبل از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کرد می‌گوید: «پیروزی در ایالت‌های قرمز و بنفش مستلزم آن است که مردم در این ایالت‌ها شما را دوست داشته باشند یا مایل باشند برای شما بجنگند. شما به اشتیاق نیاز دارید و برنی سندرز تاکنون نشان داده که می‌تواند میزان بالا اشتیاق در طرفداران حزب دموکرات به‌وجود آورد.»

اما نامزدهای میانه‌روی حزب دموکرات به شدت نگران آینده هستند. پس از کسب اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا در انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۱۸ دموکرات‌ها باید در مناطقی که جمهوری‌خواهان در آنها محبوبیت دارند از کرسی‌هایی که در اختیارشان است دفاع کنند. در هفته‌های اخیر تعدادی از دموکرات‌های میانه‌رو آشکارا اعلام کرده‌اند اگر سندرز نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر باشد آنها به احتمال زیاد کرسی‌های خود را در مجلس نمایندگان از دست خواهند داد. یکی از آنها می‌گوید: «مردم از اینکه مجبور باشند بین یک سوسیالیست و یک دیکتاتور یکی را انتخاب کنند ناراحت هستند. مردم آمریکا نباید مجبور شوند در چنین شرایطی قرار گیرند.» برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در بسیاری از مناطق مردم ترامپ را به سندرز ترجیح می‌دهند. سندرز توانایی جذب رای‌دهندگان جوان به حزب دموکرات را دارد اما باید بتواند بر جذابیت‌های خود در بین گروه‌های دیگر رای‌دهندگان از جمله زنان در شهرهای کوچک بیفزاید. بسیاری از رای‌دهندگان معتقدند با آنکه سندرز یک نامزد چپگرا و رادیکال توصیف شده اما سیاست‌های او مورد خواست بسیاری از رای‌دهندگان است. فردا در سه‌شنبه بزرگ بسیاری از ابهامات درباره آینده از میان خواهد رفت.

برچسب: آمریکا; انتخابات آمریکا; برنی سندرز
اثر یا گردآوری: جوزف اکس;منبع: رویترز   -  لینک منابع: https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3631578   -  

 آمریکا
 انتخابات آمریکا
 برنی سندرز
1403/02/01 02:22
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: