گازوئیل کارِ سنگ‌نگاره‌های چند هزار ساله را ساخت!

گازوئیل کارِ سنگ‌نگاره‌های چند هزار ساله را ساخت!

سنگ نگاره‌های چند هزار ساله در بزرگترین محوطه‌ی تاریخیِ سنگ نگاره‌های تاریخی در کشور بعد از "تیمره" را با گازوئیل تخریب می‌کنند تا معدن‌کارانی که چند متر پایین تر از سنگ‌نگاره‌ها هر روز لرزه به جان این آثار تاریخی می‌اندازند، محوطه‌ی برداشت‌شان را گسترش دهند!

تاریخ ثبت: (1398/07/06 )  تاریخ بروزآوری: (1398/07/06 )

این مطلب (935)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

گازوئیل کارِ سنگ‌نگاره‌های چند هزار ساله را ساخت!

رضا سلیمان نوری - رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان - در گفت‌وگو با ایسنا خبر می‌دهد: تعدادی از سنگ‌نگاره‌های چندهزارساله منطقه "دیزدر" شهرستان طرقبه شاندیز دری چند روز گذشته توسط عوامل انسانی به عمد نابود شده‌اند.

 

او با بیان این‌که در چند هفته گذشته اخباری مبنی بر نابودی چندکلنی بزرگ  سنگ‌نگاره‌های تاریخی منطقه بینالود به فعالان میراثی خراسان رسیده بود، ادامه می‌دهد: بر همین اساس جمعه‌ی گذشته - پنجم مهر -  تعدادی از این فعالان بازدیدی از مناطق  تاریخی "کمرمقبولا" و "دیزدر" داشتند که در این بازدید و بعد از بررسی مشخص شد علاوه بر تخریب‌هایی که از ابتدای سال جاری و توسط برخی معدن‌کاران شروع شده، در چندروز گذشته نیز تلاش شده است تا با استفاده از گازوئیل تعدادی از سنگ نگاره‌های باستانی محدوده "دیزدر" تخریب شوند.

 

وی با اعلام این خبر که با تلاش فعالان میراثی و هماهنگی آن‌ها با مدیران میراث فرهنگی، یگان حفاظت میراث در منطقه مستقر شد تا جلوی تخریب بیشتر این یادگارهای تاریخی توسط معدنکاران گرفته شود، ادامه می‌دهد: متاسفانه همراهی نکردن برخی نهادهای دولتی به خصوص سازمان صنعت، معدن تجارت با وزارتخانه میراث فرهنگی و دوستداران تاریخ وهویت ایران باعث شده تا در سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از سنگ نگاره‌های تاریخی شهرستان طرقبه شاندیز نابود شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان با اشاره به این‌که مجموعه سنگ‌نگاره‌های موجود در شهرستان طرقبه شاندیز، دومین مجموعه بزرگ سنگ‌نگاره‌های کشور بعد از مجموعه تیمره استان مرکزی است، اظهار می‌کند: به همین دلیل سال‌ها پیش مصوب شد تا شهرداری طرقبه شاندیز در محدوده این سنگ‌نگاره‌ها یک پارک ملی ایجاد کند که متاسفانه نه تنها تاکنون این کار عملیاتی نشده بلکه با هجوم معدنکاران از یک سو و ساختمان‌سازها از سوی دیگر، هر روز و بیش از پیش این آثار تاریخی در معرض نابودی کامل قرار می‌گیرند.

نمایش فیلم:

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/ZJwqo/vt/frame

گازوئیل کارِ سنگ‌نگاره‌های چند هزار ساله را ساخت!

به گفته‌ی وی؛ در چند ماه گذشته پرونده‌ی ثبت ملی این محوطه‌ی تاریخی به دفتر ثبت آثار تاریخی در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فرستاده شده است تا در شورای ثبت بررسی و بعد از تایید در فهرست میراث ملی به ثبت برسد، اما با پیش امدن شرایط اضطراری، امکان ثبت این محوطه به صورت اضطراری در فهرست میراث ملی وجود دارد.

سلیمان‌نوری همچنین با تاکید بر این‌که فعالان میراث فرهنگی استان بیکار ننشسته‌اند و دوستان فعال در انجمن میراث کهن طرقبه اقدامات قانونی را برای جلوگیری از این حرکت ضد فرهنگی شروع کرده‌اند، ادامه می‌دهد: امیدواریم با همراهی دادستانی، میراث فرهنگی و سایر نهادهای حکومتی این حرکت به نتیجه مطلوب رسیده و دیگر شاهد این گونه اقدامات ضد فرهنگی و تاریخی نباشیم.

برچسب: محوطه باستانی; سنگ نگاره; خراسان
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: https://www.isna.ir/news/98070604287   -  

 محوطه باستانی
 سنگ نگاره
 خراسان
1403/02/01 17:49
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: