چشم میراث فرهنگی به دست خارجیها
اگرچه معاون سازمان میراث فرهنگی به ناکارآمدی مرمتگران تلویحاً اشاره میکند، اما این مشکل جدیتر از تصورات اولیه است و سازمان میراث فرهنگی به دلایل مختلف از بهکارگیری و تربیت مرمتگران خبره بازمانده است. در سالهای دورتر انتخاب مرمتگر با سنجههای سختگیرانه صورت میگرفت و در صورت لزوم از مرمتگران خارجی دعوت به عمل میآمد. برای نمونه، در دهه 1350 یکی از برجستهترین مرمتگران ایتالیایی به نام اوژن گالدیری به ایران آمد تا مدیریت طرح مرمت و پیگردیهای معماری در مسجد جامع عتیق اصفهان را عهدهدار شود. او نه فقط کار خود را بدرستی انجام داد بلکه در ارتقای دانش مرمتگران ایرانی نقش مهمی ایفا کرد. گالدیری گزارش اقدامات خود را در کتابی با عنوان «مسجد جامع اصفهان» منتشر ساخت تا رسمی فراموش شده برای گزارشدهی و پاسخگویی به جامعه علمی را به همتایان ایرانی خود یادآور شود هرچند در این کار ناکام ماند.
طالبیان میگوید: «تکرار تجربههایی مشابه و دعوت از گالدیری در شرایط کنونی دشوار است. مرمتگران صاحبنام دستمزد زیادی به صورت ارزی (دلار و یورو) میگیرند و همکاری با آنها از توان سازمان میراث فرهنگی خارج است. با این حال، در مورد میدان نقش جهان به محض اینکه رئیسجمهور در سفرشان به اصفهان، بودجه 40 میلیارد تومانی را برای آثار تاریخی استان در نظر گرفتند، دعوت از دو گروه بینالمللی برای ارائه طرحهای مرمتی در دستور کار قرار گرفت.»
او میافزاید: «در مواردی مانند بازسازی ارگ بم و مرمت زیگورات چغازنبیل از مرمتگران خارجی استفاده کردیم، به این علت بود که گروههای مرمتگر هزینه و تجهیزات کارشان را خودشان تأمین کردهاند.»
اشاره او به حضور ژاپنیها در بازسازی ارگ بم و فعالیت ایتالیاییها در تخت جمشید و پاسارگاد است. ایتالیاییها از زبدهترین مرمتگران آثار تاریخی، خصوصاً آثار سنگی هستند اما ژاپنیها که شهرت و مهارت به مراتب کمتری در این حوزه دارند، با کمک به مرمت ارگ بم، این فرصت دیریاب را به دست آوردهاند که ضمن حضور در بزرگترین اثر خشتی جهان، دانش و تجربه خود در زمینه آثار خشتی را ارتقا بخشند. با این وصف، اگر سازمان میراث فرهنگی، هزینه مرمتگران خارجی را تمام و کمال بپردازد، در اینکه چه کسانی را برای مرمت چه آثاری به کار گیرد، مختار خواهد بود اما وقتی چشم به دست خارجیان میدوزد، دایره انتخابهایش بهشدت محدود و تابع تمایل خارجیها میشود.
مرمتهای نامرتب
شیوه نصب داربست روی بناهای تاریخی و تخریب منظر این آثار موضوع دیگری است که همواره مورد انتقاد مردم و گردشگران بوده. گردشگران داخلی و خارجی که طی 10 سال اخیر به اصفهان رفتهاند، ایوان عالیقاپو را پوشیده از داربستهای زمخت و زنگ زدهای دیدهاند که زیباییهای این کاخ و میدان نقش جهان را به چالش کشیده است. فلورانس، بارسلون، فرایبورگ، ایروان و سن پترزبورگ خواهرخواندههای اصفهان هستند اما هیچکدام به اندازه این خواهر زیباروی، شلختهوار و نامرتب نیستند. در این شهرها، آثار تاریخی داربستهای مخصوص و غالباً متحرکی دارند که با نظمی خاص نصب میشوند. در صورت امکان، داربستها را با عکس دقیقی از بنا در مقیاس 1:1 میپوشانند تا سیمای اثر در وضعیت پیش از مرمت نمایش داده شود. در ایران اما، داربستی که امروز برای نصب تابلوی فلان سوپرمارکت مورد استفاده قرار میگیرد، فردا ممکن است برای عملیات مرمت به تخت جمشید منتقل شود. مهم این است که بتوان از آن بالا رفت!
معاون سازمان میراث فرهنگی این مشکل را میپذیرد اما مسئولیت را متوجه بخش خصوصی میکند: «شرکتهایی که در کار ساختمانسازی یا تهیه داربست هستند، داربستهای جدید را از خارج وارد نمیکنند. در نتیجه این نوع داربستها که هم کارکرد بهتری دارند و هم فوقالعاده شکیل هستند، در بازار داخلی یافت نمیشود.»
او اجبار پیمانکاران طرف قرارداد با سازمان میراث فرهنگی به استفاده از داربستهای مناسب را بیهوده میداند: «آنها مثل خود ما پولی برای خرید این نوع داربست ندارند.» در واقع، تنها مورد استفاده از داربست استاندارد در بناهای تاریخی ایران، طرح مرمت ارگ بم است که داربستهایش مثل خیلی ملزومات دیگرش هدیهای است از طرف ژاپنیها. در عین حال، یک جستوجوی ساده در اینترنت، روشن میسازد که در ایران نیز شرکتهای گوناگونی سرگرم تولید یا واردات داربستهای جدید هستند که هرچند از بالاترین تکنولوژی موجود برخودار نیستند اما به مراتب پیشرفتهتر، ایمنتر و شکیلتر از داربستهای مورد استفاده سازمان میراث فرهنگی هستند. برخی از شرکتها، خدماتی مانند برگزاری کارگاه آموزشی در محل طرح یا خارج از کشور را به مشتریان خود عرضه میکنند.
طالبیان ایده پوشاندن داربستها با عکس بزرگ بنا را میپسندد اما میگوید: «این کار فقط در طرحهای مرمت شهری توجیه پذیر است که در آنجا نیز شهرداریها باید اقدام کنند، زیرا طرحهای بزرگ مرمتی در دست همانهاست.» بدین ترتیب، سازمان میراث فرهنگی عملاً مسئولیت چندانی را برای سر و شکل دادن به ظاهر بناهای در دست مرمت نمیپذیرد.