خرابکاری برجامی نتانیاهو در مسکو

خرابکاری برجامی نتانیاهو در مسکو

هفته گذشته نیز یک دیپلمات غربی اعلام کرد بوریس جانسون، وزیرخارجه انگلیس در سفر به عمان از «سلطان قابوس» پادشاه این کشور درخواست کرده واسطه اصلاح برجام شود.

تاریخ ثبت: (1396/11/10 )  تاریخ بروزآوری: (1396/11/10 )

این مطلب (2,805)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

در ادامه فشارها بر ایران صورت می‌گیرد
 

به گزارش انجمن خرد آورده شده از دنیای اقتصاد، در ادامه تلاش‌های ضدبرجامی آمریکا و متحدان آن در منطقه خاورمیانه که با هدف فشار بر فعالیت‌های موشکی ایران صورت می‌گیرد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در سفر به مسکو و قبل از دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه با تکرار ادعاهای بی‌پایه خود علیه ایران گفت ایران قصد دارد لبنان را به یک سایت موشکی عظیم تبدیل کند. نتانیاهو در یک ماه اخیر خواستار اصلاح برجام شده و از فشارهای ضدبرجامی ترامپ نیز استقبال به‌عمل آورده است. پیش‌تر نیز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس آماده‌اند در برجام تجدیدنظر کنند.


 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قبل از سفر به مسکو برای دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه ادعاهای بی‌پایه علیه ایران را تکرار کرد. به نوشته یدیعوت آحارونوت نتانیاهو مدعی شد ایران قصد دارد لبنان را به «یک سایت موشکی عظیم» تبدیل کند. او گفت وجود یک سایت از موشک‌های نقطه‌زن علیه اسرائیل را تحمل نخواهد کرد و در سفرش به مسکو با پوتین درباره این موضوع رایزنی خواهد کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت با مقام‌های روسیه درباره «تلاش‌های بی‌امان ایران برای تثبیت حضور نظامی در سوریه، که ما به شدت با آن مخالفیم» نیز رایزنی خواهد کرد. نتانیاهو درباره دیگر انگیزه‌های سفرش به روسیه هم گفت: «ما به‌صورت دوره‌ای دیدار می‌کنیم تا از هماهنگی‌های نظامی میان ارتش اسرائیل و نیروهای روسیه در سوریه مطمئن شویم. تا امروز، این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز بوده‌اند و مهم است که این موفقیت‌ها تداوم داشته باشند.»

پیش‌تر نیز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود؛ سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس آماده‌اند در برجام تجدیدنظر کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، «آویگور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد آلمان، فرانسه و انگلیس آماده تجدیدنظر در توافق هسته‌ای امضا شده با ایران هستند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته در حاشیه نشست داووس و در دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد از تصمیم این کشور درباره برجام حمایت می‌کند. نتانیاهو گفت: «ما کاملا از شما و مواضع‌تان درخصوص توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم. شما گفتید که (برجام) توافقی فاجعه‌بار است. شما گفته‌اید که اگر نقایص مرگبار آن اصلاح نشوند، باید از آن خارج شوید و می‌خواهم این را تاکید کنم که اگر تصمیم به انجام این کار بگیرید، ما به‌طور تمام و کمال از شما حمایت خواهیم کرد.»

هفته گذشته نیز یک دیپلمات غربی اعلام کرد بوریس جانسون، وزیرخارجه انگلیس در سفر به عمان از «سلطان قابوس» پادشاه این کشور درخواست کرده واسطه اصلاح برجام شود. این دیپلمات انگلیسی گفته: «جانسون به عمان به‌عنوان واسطه‌ای کلیدی برای معامله با ایرانیان برای اصلاح معایب توافق هسته‌ای می‌نگرد؛ با در نظر گرفتن برنامه موشکی بالستیکی ایران.» انگلیس در کنار فرانسه و آلمان سه کشور اروپایی هستند که در حین مخالفت با مواضع رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا مبنی بر لغو «برجام»، با درخواست‌های آنها برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.

 

تشکیل کارگروه‌های تغییر در برجام
 

همزمان با این تحرکات، مقامات دولت ترامپ نیز به‌دنبال هماهنگ‌تر کردن مواضع دولت‌های اروپایی با سیاست جدید آمریکا در قبال برجام هستند. در همین ارتباط، وزیر خارجه آمریکا با اعلام اینکه «کارگروه‌های تشکیل شده به‌دنبال گفت‌وگو با مقامات ایرانی در مورد حصول تغییر در برجام هستند»، گفت: «مقامات این کشور با همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی برای پاسخ به نگرانی‌های آمریکا در مورد توافق هسته‌ای ایران در این هفته دیدار کردند.» به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا، گفت: رئیس‌جمهوری نظر خود را به‌طور شفاف در مورد توافق هسته‌ای ایران و نقص‌هایی که این توافق دارد، اعلام کرده است و قصد دارد این مشکلات را رفع کند. او افزود: با همتایان اروپایی خود توافق کردیم تا در نهایت اتحادیه اروپا به نگرانی‌های ما را در مورد بخش‌هایی که توافق هسته‌ای ایران نقص دارد، توجه کند و مکانیزمی برای حل این نواقص ایجاد کنیم. تیلرسون پیش‌تر اعلام کرده بود که کارگروهی برای رفع به گفته او نواقص برجام در اوایل هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهد کرد. او گفت: واشنگتن به‌دنبال راهی است تا در نهایت مقامات ایرانی نیز به آن راضی شوند.

مقامات ایرانی همواره اعلام کرده‌اند که مذاکرات مجدد در مورد برجام امکان‌پذیر نیست و هرگونه تغییری در این توافق بین‌المللی نقض آن محسوب می‌شود. تیلرسون پس از گفت‌وگو با همتای لهستانی خود در ورشو، اعلام کرد: کارگروه‌ها هم‌اکنون دیدارهایی را برای توافق روی حصول تغییر در نواقصی که در برجام وجود دارد، آغاز کرده‌اند و درحال بررسی آن هستند که چگونه با مقامات ایرانی در این‌باره گفت‌وگو کنند. تیلرسون همچنین ادامه داد: سیاست دولت ترامپ در مورد ایران بسیار گسترده‌تر از رفع نگرانی‌های موجود در مورد توافق هسته‌ای این کشور است.

 

کمپین تازه آمریکا علیه ایران
 

در همین خصوص به دنبال دعوت آمریکا از سفرای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل برای حضور در واشنگتن و بررسی شواهد ادعایی دولت ترامپ مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران برای شیعیان حوثی،  روز گذشته سفرای ۱۴ کشور به همراه نماینده آمریکا در واشنگتن حضور یافتند. نمایندگان شورای امنیت سازمان‌ملل قرار بود در واشنگتن بقایای دست اول موشک‌هایی که توسط حوثی‌های یمن به اهدافی در عربستان سعودی شلیک شده بود را بررسی کنند. هدف اصلی آنها از این تحقیقات یافتن کشوری است که این تسلیحات را در اختیار حوثی‌ها گذاشته است. مقامات سعودی و آمریکایی ادعا می‌کنند که این موشک‌ها ساخت ایران است.  در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بعد از توافق هسته‌ای بین ایران و ۶ قدرت جهانی ‌تصویب شد، از ایران «خواسته شده است» که برای ۸ سال از توسعه موشک‌های بالستیکی که «برای حمل تسلیحات هسته‌ای طراحی شده‌اند» خودداری کند. ایران و برخی کشورهای دیگر می‌گویند هم لحن این بخش از قطعنامه الزام‌آور نیست و هم چون ایران موشک‌ها را به قصد حمل سلاح هسته‌ای نمی‌سازد، مشمول آن نمی‌شود. اما دولت باراک اوباما هم که توافق هسته‌ای در دوره آن انجام شد، آزمایش‌های موشکی ایران را خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ قلمداد می‌کرد. همچنین یک قطعنامه دیگر شورای امنیت درباره یمن، تامین تسلیحات برای رهبران حوثی و «کسانی که از طرف آنها یا به دستور آنها عمل می‌کنند» را ممنوع کرده است.

بنابر گزارش پایگاه خبری-تحلیلی واشنگتن اگزمینر، این دیدار که روز گذشته برگزار ‌شد، دومین ملاقات رئیس‌جمهور ترامپ با اعضای شورای امنیت در جریان یک ناهار کاری است که برای رفع آنچه وی نواقص توافق هسته‌ای با ایران می‌داند، انجام می‌گیرد. این دیدار درحالی انجام می‌شود که تلاش‌های دیگری به‌طور همزمان از سوی دولت آمریکا برای رسیدگی به بخش‌های مورد نظر ترامپ در برجام؛ یکی در کنگره آمریکا و دیگری در مذاکره با متحدان اروپایی واشنگتن در جریان است. واشنگتن اگزمینر در ادامه گزارش داد که این ملاقات را نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل برای اثبات ادعای واشنگتن درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در مشکلات خاورمیانه ترتیب داده است.

برچسب: برجام; روسیه; نتانیاهو
اثر یا گردآوری: ;منبع: دنیای اقتصاد   -  لینک منابع: http://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3347525   -  

 برجام
 روسیه
 نتانیاهو
1403/01/28 19:09
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: