آغاز کاوش های باستان شناسی در تپه گریران الشتر بعد از 80 سال

آغاز کاوش های باستان شناسی در تپه گریران الشتر بعد از 80 سال

تپه گریران در مرکز دشت حاصلخیز الشتر در استان لرستان بزرگترین محوطه این دشت است که مورد کاوش محدود لایه نگاری قرار می گیرد.

تاریخ ثبت: (1396/09/22 )  تاریخ بروزآوری: (1396/09/22 )

این مطلب (2,924)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

آغازکاوش های باستان شناسی در تپه گریران الشتر بعد از 80 سال


کاوش تپه گریران الشتر لرستان متعلق به دوره های مس و سنگی،عیلامی،سلوکی و اشکانی پس از 80 سال وقفه به منظور آگاهی از توالی لایه های استقراری آغاز شد.

 

به گزارش انجمن خرد آورده شده از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عباس مترجم رییس هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت:تپه گریران در مرکز دشت حاصلخیز الشتر در استان لرستان بزرگترین محوطه این دشت است که مورد کاوش محدود لایه نگاری قرار می گیرد.

 

او افزود:برای نخستین بار در حدود ۸۰ سال پیش اورل اشتاین در این محوطه تعدادی گور دوره مفرغ را کاوش کرد و از آن به بعد تاکنون هیچ کاوش علمی باستان شناسی در آن صورت نگرفته است.وی اظهار داشت:بر اساس نتایج اولیه که از ترانشه پلکانی ضلع غربی بدست آمده به نظر میرسد که از دوره مس و سنگی تا دوران آغاز عیلامی استقرار هایی بدون وقفه در این منطقه ادامه داشته اما پس از آن و خصوصا در دوره مفرغ به عنوان محلی به عنوان گورستان مورد استفاده قرار گرفته است.این باستان شناس با بیان اینکه بعد از وقفه های کوتاه مدت مجددا استقرار از دوره سلوکی  و اشکانی در این محوطه ادامه یافته تصریح کرد:هیأت باستان شناسی در تلاش است وضعیت استقرار در این برهه زمانی را روشن سازد.وی در پایان تصریح کرد:آنچه اهمیت دارد نقش این پژوهش در مطالعه روند تغییرات  فرهنگی و جمعیتی از وضعیت ناحیه شرق زاگرس مرکزی است که امید می رود در قالب برنامه های مطالعات میدانی میان مدت و کوتاه مدت با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و نهادهای فرهنگی استان لرستان انجام گیرد.کاوش تپه گریران الشتر لرستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

برچسب: لرستان; الشتر; محوطه باستانی
اثر یا گردآوری: ;منبع: کانال باستانشناسی پایه   -  لینک منابع: https://t.me/archaeologist   -  

 لرستان
 الشتر
 محوطه باستانی
1403/02/01 13:05
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: