پنجاه سال تهدید برای یک تپه تاریخی

پنجاه سال تهدید برای یک تپه تاریخی

«ساخت شهرک‌های مسکونی برای هفت تپه، از مهمترین شهرهای باستانی فرهنگ ایلام در جنوب غربی ایران، که در کنار شوش به عنوان یکی از مراکز مهم سیاسی اقتصادی در شمال خوزستان به شمار می‌رفته به تهدیدی برای این شهر تاریخی تبدیل شده است.»

تاریخ ثبت: (1396/02/11 )  تاریخ بروزآوری: (1396/02/11 )

این مطلب (2,136)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری‌، «علی زَلَقی»، رییس هیأت گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم هفت‌تپه افزود: اگر چه بیش از نیم قرن از آغاز کاوش‌ها و مطالعات باستان شناختی روی هفت تپه، این شهر مهم ایلامی می‌گذرد و در طول این مدت نقشه‌هایی از گستردگی محدوده این آثار تهیه شده، اما متاسفانه هنوز محدوده عرصه و حریم آن تصویب نشده است.

وی با اشاره به  بروز مشکلات زیاد نسبت به دخل و تصرف در محدوده عرصه و حریم این محوطه بیان کرد : به منظور رفع این مشکلات در اسفند ۱۳۹۵ طرح تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی هفت تپه آغاز شد تا هر چه سریعتر نسبت به تصویب محدوده عرصه و حریم هفت تپه اقدام شود.

این باستان شناس ،استفاده از نتایج کاوش‌های گذشته و روش‌های مختلف و جمع بندی آنها نسبت به تعیین عرصه  و حریم هفت تپه را در پیشبرد این طرح موثر دانست و  یکی از روش‌های به کار گرفته شده  را استفاده از نتایج بررسی‌های ژئوفیزیکی که در بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ توسط بهزاد مفیدی انجام شده، دانست  .

به گفته وی، به منظور بررسی دقیق وضعیت توپوگرافی منطقه پیرامون هفت تپه از روش مطالعه عکس‌های هوایی کرونا و مقایسه آنها با عکس‌های ماهواره‌ای جدید استفاده شده است.

رییس هیأت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم هفت تپه افزود : همچنین به منظور درک بهتر از وضعیت گسترش شهر هفت تپه، بررسی‌های پیمایشی نیز انجام شد تا از این طریق بتوان اطلاعات جمع آوری شده را با وضعیت کنونی مقایسه و ارزیابی کرد.

زلقی گفت: در کاوش‌های اخیر سعی شد تا با استفاده از روش‌های جدید مانند بررسی‌های ژئوفیزیک محوطه در سطح وسیع، وسعت آثار معماری هفت تپه و گستردگی و ارتباط آنها با همدیگر مطالعه و شناسایی شود.

او افزود: این کاوش‌ها به خوبی نشان می دهد که هفت تپه یکی از مهمترین شهرهای باستانی مربوط به فرهنگ ایلام در جنوب غربی ایران بوده و درکنار شوش بعنوان پایتخت ایلامی‌ها، در اواسط هزاره دوم پیش از میلاد بعنوان یکی از مراکز مهم سیاسی اقتصادی در شمال خوزستان به شمار می رفته است.

مداخلات و تهدیدات اصلی که به محوطه آسیب می‌رسانند

 او با اشاره به تهدیدات پیش روی این محوطه با ارزش افزود: در همان آغاز  با شکل‌گیری کشت و صنعت و کاغذپارس هفت تپه، منازل مسکونی (کوی ایلام، هاوایی و آوان) و اداری در عرصه  محوطه باستانی هفت تپه و تپه ابوفندوا احداث شده است.

زلقی  یکی از آسیب رسانترین مداخلات صورت گرفته بر روی محوطه باستانی هفت تپه را ساخت منازل سازمانی کوی ایلام و هاوایی توسط کشت وصنعت هفت تپه دانست.

این باستان شناس با بیان اینکه در واقع کوی ایلام و هاوایی در قلب محوطه باستانی هفت تپه ساخته شده تصریح کرد : کوی ایلام به مساحتی حدود ۳۰ هکتار و کوی هاوایی حدود ۱۳ هکتار است که در مجموع، مساحتی حدود ۴۵ هکتار از محوطه باستانی هفت تپه تصرف شده است .

وی با اشاره به ساخت این دو شهرک در ۵۰ سال پیش تصریح کرد : نه تنها باید از هر گونه ساخت و ساز جدید یا گسترش ساخت و سازهای موجود صد در صد جلوگیری کرد، بلکه ضروری است با تعامل با کشت و صنعت هفت تپه نسبت به آزادسازی و واگذاری این دو شهرک به پایگاه چغازنبیل و هفت تپه اقدام شود.

براساس این گزارش؛ حفاری‌های محوطه باستانی هفت تپه به  آغاز دهه ۱۳۴۰ شمسی بر می‌گردد. درواقع با شکل گیری و توسعه کشت وصنعت‌های بزرگ کشت نیشکر در خوزستان همچون کشت و صنعت هفت تپه بخش وسیعی از اراضی منطقه هفت تپه تسطیح شد.

با تسطیح اراضی بخشی ازمنطقه، طاق هلالی یک مقبره مشخص شد که این مسئله دلیلی برای شروع کاوش‌های هفت تپه توسط دکتر عزت الله نگهبان شد که به صورت ۱۴ فصل و تا سال ۱۳۵۷ ادامه داشت.

پس از یک وقفه طولانی با ایجاد پایگاه میراث فرهنگی چغازنبیل و هفت تپه در سال ۱۳۷۹، مطالعات باستان شناسی هفت تپه در چهارچوب بررسی  و کاوش گسترده در سطح شهر توسط دکتر بهزاد مفیدی از سال ۱۳۸۱ شروع و تا کنون نیز تداوم داشته است.

 

برچسب: باستان‌شناسي; شوش; هفت‌ تپه
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://www.isna.ir/news/96020904599   -  

 باستان‌شناسي
 شوش
 هفت‌ تپه
1403/01/29 00:38
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: