ث) شکست آل سعود و سقوط درعیه:
عبدالله بن سعود
در سال 1229ق. سعود بن عبدالعزيز در حالي که 68 سال سن داشت، درگذشت و با مرگش، پروندهای که مملوّ از قتل عام مسلمين و تاراج اموال آنها بود، بسته شد.
بعد از سعود بن عبدالعزیز پسرش ابراهیم به امارت درعیه رسید ولی از سویی بین او و عمویش عبدالله بن عبدالعزیز بر سر جانشینی اختلاف افتاده بود و در نتیجه جنگ خانگی سعودیان را ناتوان میکرد و از سوی دیگر ارتش مصر به سوی نجد در حال پیشروی بود. محمد علی پاشا که از پیروزی ارتش خود اطمینان حاصل کرده بود به قاهره بازگشت و طوسن بدون هیچ مانعی تا قلعهی رس در دویست و هفتاد کیلومتری شمال شرقی مدینه پیش رفت ولی در آنجا با مقاومت شدید وهابیان برخورد کرد و با دادن تلفات بسیار توانست قلعه را تصرف نمود. عبد الله بن سعود درخواست ترک مخاصمه داده و تعهد کرد د قبال خلافت(سلطان عثمانی) خاضع و طائع باشد. طوسن پاشا جهت این کار بیست روز فرصت خواست تا از پدر کسب تکلیف کند اما بدلیل بازگشت محمد علی پاشا به مصر نتوانست از نظر پدر اطلاع حاصل کند بدین ترتیب خود مصالحه کرد که از شروط صلح تسلیم درعیه و دریافت نفایس شریفه بدست آمده توسط وهابیان از غارت روضه مقدسه نبویه از جمله قطعه الماس موسوم به کوکب دری به وزن یکصد و چهل و سه قیراط بود. چون این شروط را در نهایت به اطلاع محمد علی پاشا رساند، والی مصر قانع نشده و در جواب نوشت که پسر سعود باید دستگیر و به استامبول فرستاده شود ولی در همین ایام خبر شورش سپاه مصر در قاهره به او رسید در نتیجه جنگ را رها کرده به مصر بازگشت و پس از برقراری آرامش در مصر بدلیل اهمال و تمام نکردن کار آل سعود از سوی محمد علی پاشا عزل و ابراهیم پاشا فرزند مهتر والی مصر به فرماندهی گماشته و با سپاهی گران به شبه جزیره روانه شد.
ابراهیم پاشا پس از زیارت مدینه منوره به نجد تاخت شهر رس را که دوباره بدست وهابیان افتاده بود تصرف و در جمادی الاول 1233ق/1818م. به درعیه هجوم برد. وسعت درعیه چون زیاد بود امکان محاصره کامل آن وجود نداشت بنابراین ابتدا قریههای اطراف درعیه به تصرف درآمده و سپس با آتش توپخانه مقاومت وهابیان را درهم شکست و آنان را ناگزیر به تسلیم بلاشرط کرد. عبدالله بن سعود که برادر را برکنار کرده و خود به جای او نشسته بود بعد از حدود 6 ماه مقاومت قلعه و پادگان درعیه را در سال 1234ق/ تحویل مصریان داد.
به دستور ابراهیم پاشا اموال و املاک خاندان سعودی و ابن عبدالوهاب ضبط شد و عبدالله بن سعود را به استامبول فرستادند که در آنجا محکوم به سربریدن گردید. علمای وهابی و امرای سعودی را یا سر بریدند و یا تیرباران کردند و بعضی را به دهانهی توپ بستند یا زیر سم اسبان انداختند. احمد بن رشید حنبلی قاضی درعیه را در حضور ابراهیم شکنجههایی شدید دادند از جمله دندانهایش را یکی یکی کشیدند. سپس ابراهیم پس از حدود هفت ماه اقامت در درعیه دستور به آتش کشیده شدن و ویرانی کامل درعیه را صادر کرد تا شهر با خاک یکسان شود. بدین ترتیب درعیه تبدیل به شهر مردگان گشت، ابراهیم نخیلات و باغها و زراعتهای درعیه را نیز معدوم نمود، زنان، کودکان و پیران را به سایر بلاد نجد کوچاند و بعضی از امرای سعودی و مشایخ اولاد عبدالوهاب را به قاهره تبعید کرد.
بعضی از نتایج لشکر کشی ابراهیم پاشا به نجد:
1- درعیه و سایر شهرهای وهابی بعد از حدود نود سال آبادانی، غارت و ویران گردید.
2- کشور وسیع عبدالعزیز و پسرش سعود متلاشی شد.
3- تعداد بیشماری از اعراب وهابی قتل عام شدند.
4- پیشرفت دعوت وهابی متوقف شد و رعبی که از وهابیان در دلها پیدا شده بود از بین رفت.
5- دوره اول سلطنت سعودی منقرض گردید.
6- همراه سربازان مصری و ترک و آلبانی فرهنگ غربی تا قلب عربستان راه یافت، و پای اروپاییان به آنجا باز شد. بهطوریکه یک سال بعد از سقوط درعیه 1236ق/1820م. ارتش انگلیس در بحرین مستقر شد و نفوذ آن دولت در خلیج فارس گسترش یافت.
7- بعد از این پیروزی بود که فکر ناسیونالیسم عرب در سر محمد علی پاشا و بعد شریف حسین پیدا شد و در قرن بیستم منشأ تحولات شگرف در خاورمیانه گردید.
8- اندیشه وحدت قومی عربی، بعد از این پیروزی، در سر رجال عرب پیدا شد و از مصر نشأت گرفت.
9- اندیشه تشکیل دولت براساس اسلام و قوانین اسلامی از همان ایام عملی شناخته شد.
10- بعد از فتح عربستان و سوریه بود که محمد علی پاشا کشور خدیوی مصر را مستقل اعلام کرد.
منابع:
تحلیلی بر روند قدرت گیری انگلیس بر خلیج فارس، مجله تاریخ در آیینه پژوهش، محمد شوریج، 1389، شماره 4
آل سعود و عربستان سعودی، مجله میقات حج، مشایخ فریدنی،1374، شماره 11
تاریخ عربستان سعودی، مجله درسهایی از مکتب اسلام، 1379، سال 40، شماره 9
تاریخ وهابیت/تشکیل مجدد حکومت آل سعود، مجله درسهایی از مکتب اسلام، 1378، سال 39، شماره 12
تشکیل مجدد حکومت آل سعود، مجله درسهایی از مکتب اسلام، 1379، سال 40، شماره 1
کندوکاو در تاریخ آل سعود (2) آل سعود و صهیونیسم، مجله درسهایی از مکتب اسلام، علی اکبر حسنی، 1367، سال 28، شماره 6
بررسی جامعه شناختی نظام سیاسی عربستان سعودی، مجله سیاست خارجی، عباس نادری، 1388، شماره 89
بنیادهای فکری القاعده و وهابیت مجله راهبرد، عباس نجفی فیروزجایی، 1382، شماره 27
تاریخ وهابیه، مجله هفت آسمان، محمد حسین قریب گرگانی و رسول جعفریان، 1378، شماره 3و 4
روابط ایران با حکومت مستقل نجد، مجله بررسی های تاریخی، سید حسین مدرسی طباطبایی، 1355، شماره 65
فرقه وهابیت و عملکرد آن در تاریخ معاصر، مجله معرفت، عباس جعفری، شماره 52
نقش و جایگاه مطوعین در بسط و تثبیت دولتهای اول تا سوم سعودی، مجله پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی، محمد حسین رفیعی، ولی الله برزگر کلیشمی، 1390، شماره 2
مصر في القرن الثامن عشر: دراسات في تاريخ الجبرتي، محمود الشرقاوی
هذه هی الوهابیه، محمد جواد مغنیه، ناشر: منظمه الاعلام السلامیه (تهران)
زادگاه داعش و دیگر گروههای سلفی خاورمیانه (بخش1)
زادگاه داعش (بخش2: عبدالعزيز بن محمد بن سعود)
زادگاه داعش (بخش3: سعود بن عبدالعزيز و سقوط سعودیها)
زادگاه داعش – بخش 4 (آبشخور فکری- قسمت اول)
زادگاه داعش - بخش5 (آبشخور فکری- قسمت دوم)
زادگاه داعش - بخش6 (دوره دوم حکومت آل سعود- قسمت اول)
زادگاه داعش - بخش7 (سرانجام دوره دوم حکومت آل سعود- قسمت پایانی)
زادگاه داعش - بخش هشتم (دوره سوم حکومت آل سعود - قسمت اول: خروج عبدالعزیز)