برنده نوبل فیزیک چگونه انتخاب می‌شود؟

برنده نوبل فیزیک چگونه انتخاب می‌شود؟

در هفته نوبل به طور کلی شش جایزه‌ در حوزه‌های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات، صلح و اقتصاد به دانشمندان و متفکرانی که بیشترین مشارکت را در حوزه‌های فوق داشته‌اند، اهدا می‌شود و جایزه نوبل فیزیک یکی از آن‌هاست.

تاریخ ثبت: (1395/07/13 )  تاریخ بروزآوری: (1395/07/13 )

این مطلب (3,291)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد به نقل از ایسنا، کاندید شدن در جایزه نوبل فیزیک تنها با دعوت امکان دارد. اسامی نامزدها و سایر اطلاعات در مورد تعیین برنده نیز تا 50 سال بعد آشکار نخواهد شد.

کمیته نوبل فیزیک فرم‌های محرمانه را به افرادی که دارای صلاحیت و واجد شرایط برای معرفی هستند، ارسال می‌کند.

افرادی که حق ارائه پیشنهاد برای جایزه نوبل فیزیک را دارند باید دارای این شرایط باشند:

1- اعضای سوئدی و خارجی آکادمی سلطنتی علوم سوئد

2- اعضای کمیته نوبل فیزیک

3- برندگان نوبل فیزیک گذشته

4- اساتید رسمی علوم فیزیک در  دانشگاهها و موسسات فناوری سوئد، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و موسسه کارولینسکا در استکهلم

5- دارندگان کرسی مربوطه در حداقل شش دانشگاه یا کالج‌های دانشگاهی که توسط آکادمی علوم با حصول اطمینان از توزیع مناسب در کشورهای مختلف و کرسی‌های آموزشی آن‌ها انتخاب شده‌اند

6- دانشمندان دیگری که آکادمی آن‌ها را دعوت می‌کند.

تصمیم‌گیری در مورد انتخاب دانشمندان باید هر سال تا پیش از پایان ماه سپتامبر انجام شود.

انتخاب برندگان نوبل

آکادمی سلطنتی علوم سوئد مسئول انتخاب برندگان جایزه نوبل فیزیک است. این آکادمی یک نهاد موسوم به کمیته نوبل فیزیک را به این کار می‌گمارد که نامزدها را غربال کرده و نامزدهای نهایی را پیشنهاد می‌کند. این کمیته هر ساله شامل پنج عضو رای‌دهنده است، اما از چند سال پیش اعضای رای‌دهنده کمکی نیز دارد.

پیشنهاد این کمیته در یک نهاد بزرگتر یعنی کلاس فیزیک آکادمی مورد بررسی قرار می‌گیرد که ممکن است اصلاحاتی را پیشنهاد کند یا یک پیشنهاد کاملا متفاوت برای آکادمی بفرستد. در نهایت، پیشنهادات بیشتر در نشست پایانی آکادمی مورد بررسی قرار خواهند کرد. احتمال عدم اعطای جایزه در یک سال وجود دارد اما این اتفاق بسیار نادر است.

چه کسی واجد صلاحیت برای دریافت جایزه نوبل فیزیک است؟

کاندیدهای واجد صلاحیت برای جایزه نوبل فیزیک کسانی هستند که توسط افراد واجد شرایط دارای دعوتنامه از کمیته نوبل برای ارسال اسامی، نامزد شده‌اند. هیچ فردی نمی‌تواند خود را نامزد کند.

نامزدهای نوبل چگونه انتخاب می شوند؟

در اینجا توضیح مختصری در مورد فرآیند انتخاب نامزدهای نوبل فیزیک ارائه شده است.

فرم‌های نامزدها در ماه سپتامبر ارسال می‌شوند. کمیته نوبل فرم‌های محرمانه‌ای را به حدود 3000 نفر شامل اساتید منتخب دانشگاههای سراسر جهان، ‌برندگان نوبل فیزیک و شیمی و اعضای آکادمی سلطنتی علوم سوئد ارسال می‌کند.

در ماه فوریه، فرم‌های تکمیل شده نامزدها باید به کمیته نوبل ارسال شوند و هر ساله این کار باید تا قبل 31 ژانویه انجام شود. کمیته فهرست نامزدها را غربال کرده و نامزدهای اولیه را انتخاب می‌کند. حدود 250 الی 350 اسم کاندید می‌شوند چرا که بسیاری از انتخاب ‌کننده‌ها اغلب یک نام را معرفی می‌کنند.

در ماه مارس و می، کار مشاوره با متخصصان انجام خواهد شد. کمیته نوبل اسامی کاندیدهای اولیه را به کارشناسان خاصی ارسال می‌کند تا ارزیابی خود را از کار این کاندیدها اعلام کنند.

در ماه ژوئن تاه اوت، کمیته نوبل گزارش کاملی را نوشته و به همراه توصیه‌هایی به آکادمی آماده می‌کند. این گزارش توسط همه اعضای کمیته امضا می‌شود.

در ماه سپتامبر، کمیته نوبل این گزارش را به همراه توصیه‌های خود به اعضای آکادمی عرضه می‌کند. گزارش مذکور در دو نشست در کلاس فیزیک آکادمی بررسی می‌شود.

در ماه اکتبر، برندگان نوبل با اکثر آرا انتخاب می‌شوند. این تصمیم، نهایی و بدون تجدید نظر است. اسامی برندگان سپس اعلام می‌شود.

در روز دهم دسامبر برندگان نوبل جوایز خود را طی مراسمی در استکهلم دریافت می‌کنند که شامل یک مدال نوبل، یک دیپلم افتخار و یک سند تایید مقدار جایزه است.

اسامی نامزدها طی اساسنامه سختگیرانه‌ای تا 50 سال اعلام نمی‌شود. این محدودیت در جهت امنیت نامزدها و انتخاب‌کنندگان و همچنین بررسی‌ها و گزینه‌های مرتبط با جایزه نوبل است.

برچسب: فیزیک; نوبل; سوئد
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://isna.ir/news/95071307890   -  

 فیزیک
 نوبل
 سوئد
1403/02/04 23:21
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: