زادگاه و سر منشاء مینوسی‌ها

زادگاه و سر منشاء مینوسی‌ها

ایوانز اولین محققی بود که پس از استقلال کرت از امپراتوری عثمانی در سال 1898، وارد آنجا شده و تیم وی کاخ مینوس 4000 ساله را کشف کرد.

تاریخ ثبت: (1397/12/19 )  تاریخ بروزآوری: (1397/12/19 )

این مطلب (2,866)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

جزیره کرت مرکز اصلی تمدن مینوسی‌ها

هنگامی که آرتور ایوانز، باستان شناس بریتانیا، در سال 1900 میلادی کاخ  چهار هزار ساله را در کرت کشف کرد، متصور بود که مینوسی‌ها پناهندگانی از شمال مصر بوده که در حدود 5000 سال پیش توسط مهاجمان از جنوب اخراج شده بودند.


اما باستان شناسان مدرن این نسخه از حوادث را مورد سوال قرار داده‌‎اند و با بررسی  DNA بدست آمده از غارهای کرت برآورد می‌کنند مینوسی‌ها  از هزاران سال پیش این جزیره را اداره می‌کردند. 

ایوانز اولین محققی بود که پس از استقلال کرت از امپراتوری عثمانی در سال 1898، وارد آنجا شده و تیم وی کاخ مینوس 4000 ساله و آثاری دیگر از جمله مقبرهای دایره‌ای ضخیم که شباهتی به آثار آفریقایی باستان دارد، و اسکریپت‌های غیرقابل تشخیصی که با خطوط هیروگلیف کرتی نگاشته شده است را کشف کرد.

منظره‌ای از جزیره سانتورینی در جنوب شرقی سرزمین اصلی یونان و شمال جزیره کرت که بر دهانه آتشفشان قراردارد.

جورج استامتویانوپولوس (George Stamatoyannopoulos) استاد ژنتیک  در دانشگاه سیاتل واشنگتن با بیش از یک دهه کار بروی DNA های باستانی بدست آمده از کرت امیدوار بود که بتواند ریشه مینوسی‌ها را کشف کند. او می گوید: یکی از انگیزه‌های هنگامی شروع شد که بررسی کنم آیا هر آنچه سر آرتور ایوانز گفته درست بوده یا نه.

تیم استامتویانوپولوس از بیش از 100 اسکلت‌ باستانی کرت  متعلق به 4،900 تا 3800 سال پیش نمونه استخوان و دندان جمع آوری کردند. از این تعداد، 37 DNA از میتوکندری‌های را توانستند به دست آورده و در دو آزمایشگاه مختلف آنها را تجزیه و تحلیل کنند.

از تعداد نمونه‌های بدست آمده 21 نمونه متفاوت بود، که 6 عدد مخصوص مینوسی‌ها و 15 عدد نمونه‌های مشابه یافت شده در جمعیت کنونی، عصر نوسنگی و مفرغ اروپاییان بوده و نکته قابل توجه اینکه هیچکدام از نمونه‌ها شبیه جمعیت امروزی آفریقایی‌ها نبودند.
استامتویانوپولوس احتمال می‌دهد و می‌گوید که مینوسی‌ها از جمعیت‌های نوسنگی که از شرق میانه و ترکیه به اروپا سفر می‌کردند، به کرت نیز مهاجرت کرده‌اند. کاوش‌های باستان‌شناسی همچنینی نشان می‌دهد که در 9000 سال پیش مردمانی در این جزیره شروع به کشاورزی نموده‌اند که روش‌شان شباهت زیادی به مصریان داشت که احتمالاً نتیجه تبادل فرهنگی در دریای مدیترانه بوده نه مهاجرت.

غار زئوس در جزیره کرت


ولفگانگ هاک (Wolfgang Haak)، یک باستان شناس مولکولی در دانشگاه آدلاید در استرالیا، فکر می‌کند که با جمعیت‌های متعددی که در دوران نوسنگی وارد کرت شده‌اند، تاریخ اولیه کرت، پیچیده‌تر شده است. او می‌گوید: داده‌های معتبر را باید خوب بررسی کنیم تا به حل پازل بزرگ و پیچیده این منطقه از اروپا کمک کند. 
استامتویانوپولوس اشاره می‌کند که یافته‌هایش تنها محدود به DNA میتوکندری منتقل شده از مادر به مادر است.  یوهانس کراس(Johannes Krause) یک گیاه‌شناس در دانشگاه توبینگن در آلمان با همکاری تیم استامتویانوپولوس  اکنون قصد دارد هسته ژنوم‌های مینوسی‌ها و دیگر افراد دیگر را دنبال کند تا اطلاعات بیشتری را کسب کنند.
سیپرین بیردبنک(Cyprian Broodbank)، یک باستان‌شناس مدیترانه‌ای در دانشگاه کالج لندن می‌گوید: در سی- چهل سال گذشته، یک احساس رو به رشد وجود داشته که تمدن مینوسی‌های کرت توسط افراد بومی این جزیره ایجاد شده است. او نیز از این فرضیه استقبال می کند و می‌گوید: خوب است که برخی از پیش فرض‌های قدیمی که بیان می‌دارد مینوسی‌ها از برخی دیگر از نقاط به این منطقه مهاجرت کرده‌اند، مفید باشد.

برچسب: مینوسی‌ها; یونان; اژه
اثر یا گردآوری: ;منبع: مجله نیچر   -  لینک منابع: https://www.nature.com/news/minoan-civilization-was-made-in-europe-1.12990   -  

 مینوسی‌ها
 یونان
 اژه
1403/01/30 14:54
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: