رئیس موسسه معماری کشور ژاپن:همدان نمونه‌ای از بافت تاریخی دنیا است

رئیس موسسه معماری کشور ژاپن:همدان نمونه‌ای از بافت تاریخی دنیا است

رئیس موسسه معماری کشور ژاپن، همدان را نمونه‌ای از بافت تاریخی دانست. ثبت همدان به عنوان میراث جهانی زمان‌بر است، اما با توجه به علاقه‌مندی زیادی که بین مسئولان این شهر وجود دارد این اقدام دور از انتظار نیست.

تاریخ ثبت: (1394/07/06 )  تاریخ بروزآوری: (1394/07/06 )

این مطلب (1,817)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

پروفسور «ویچی میاکر»، یکشنبه - 5 مهر - در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای جهان از جمله ایران و ژاپن مسأله حفظ بافت تاریخی و سنتی شهر با شهرسازی در تضاد است، اظهار کرد: باید در این راستا چاره‌ای اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: ثبت همدان به عنوان میراث جهانی زمان‌بر است، اما با توجه به علاقه‌مندی زیادی که بین مسئولان این شهر وجود دارد این اقدام دور از انتظار نیست.

وی در بخش دیگری گفت: با توجه به اهمیت مسأله شهرهای در حال افزایش و کاهش جمعیت در بین مسئولان شهر همدان، میزبانی هشتمین اجلاس اوراسیا بر عهده این شهر گذاشته شد.

«میاکر» با ابراز علاقه‌مندی به مباحث برنامه‌ریزی شهری اظهار کرد: با مشارکت کشورهای روسیه و چین این اجلاس در سال 2003 برگزار شد و به علت اینکه نحوه کشورداری قسمت‌های شرقی با اروپا متفاوت است به این مسأله علاقه زیادی دارم.

وی ادامه داد: به علت اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در راستای تبادل اطلاعات این اجلاس را هر پنج سال در یک کشور برگزار کنیم که در سال‌های اول تمرکز ما بیشتر بر روی لیچان چین، باکو و سمرقند بود.

وی یادآور شد: هر ساله جلساتی با شهرداری شهرهای مورد نظر برگزار کردیم تا اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت موجود بافت‌های فرسوده و تاریخی به دست آوریم، اما متاسفانه در بخش‌های شرقی به علت انفجار و مدرنیته بودن، بافت‌های تاریخی به فراموشی سپرده شده است.

میاکر تصریح کرد: به علت ارتباطات نزدیک بین فرهنگ‌ها در زمینه‌های اجتماعی، قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری تصمیم گرفتیم تا برنامه‌هایی را در این زمینه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت بحث تسهیلات در حوزه معماری عنوان کرد: ما همواره از سازمان‌های جهانی مانند یونسکو برخوردار هستیم.

وی در ادامه یکی از مباحث مهم در معماری را ابرشهرها در جهان دانست و افزود: ابر شهرها، شهرهای با جمعیت بالای 10 میلیون نفر را شامل می‌شوند که در حال حاضر می‌توان به استانبول اشاره کرد. از جمله مشکلات موجود در استانبول تضاد در رشد فزاینده بخش شهری و اتفاق‌نظر در حفظ بافت‌های تاریخی است.

وی تصریح کرد: مسأله افزایش و کاهش جمعیت در بخش‌هایی از کشور ژاپن نیز مشاهده می‌شود، به گونه‌ای که بعضی از شهرهای آن مانند توکیو بیش از 13 میلیون نفر جمعیت و بعضی از دیگر شهرهای حاشیه‌ای نیز کمتر از هزار نفر جمعیت دارد؛ بنابراین با مسأله‌ای نوین در بحث رشد و توسعه شهری نسبت به 50 سال گذشته مواجه هستیم.

میاکر با بیان اینکه اطلاعات بیشتر مردم جهان درباره ایران تنها به تهران ختم می‌شود، تصریح کرد: باید اطلاعات بیشتری در مورد همدان که پایتخت تاریخ و تمدن است، کسب کنیم تا این شهر در سطح ملی و بین‌المللی شناخته‌تر شود. طی دو روز آینده متخصصان دور هم گرد آمده و نتایج را در مورد حفظ بافت شهری همدان مطرح خواهند کرد.

وی یادآور شد: در مقیاس جهانی، اتفاقاتی که در ایران روی می‌دهد بازتاب جهانی ندارد، هر چند روابط ایران و ژاپن در سطح خوبی قرار دارد.

وی در بخش دیگری گفت: واژه اوراسیا، بعد از فروپاشی شوروی سابق مفهوم تازه‌ای گرفت. تا قبل از فروپاشی کشورهایی مانند تاجیکستان زیر سایه مسکو قرار داشتند، اما بعد از این اتفاق دیدگاه‌ها متفاوت شد و روابط بین کشورهای اروپایی و شرق دور آسیا گسترش یافت.

میاکر به جاده ابریشم اشاره و تصریح کرد: این جاده مسیر و راه ارتباطی برای انتقال فرهنگ‌ها برای هزاران سال در این منطقه است و این انتقال فرهنگ به قدری وسیع بوده که باید تجدیدنظری در این امر صورت گیرد.

وی درباره اجرایی شدن نتایج اجلاس خاطرنشان کرد: تلاش ما این است تا ایده‌ها و نظرات را در پایان جمع‌آوری کرده و به عنوان پروپوزال و پیشنهاد به مسئولان شهر ارائه دهیم. بحث اجرایی شدن از حیطه قدرت ما خارج است اما با توجه به همکاری خوب شهرداری و سازمان‌های ذینفع اطمینان داریم که این نظرات به مرحله اجرا نیز پیش خواهد رفت.

هشتمین اجلاس بین‌المللی رشد توسعه شهری و حفاطت بافت تاریخی در حوزه اوراسیا در از 28 شهریور در همدان آغاز شده و تا 8 مهر ادامه دارد.

حسن روحانی در جریان سفر چند روزه خود به ایالات متحده آمریکا با گروهی از مدیران شرکتهای تجاری، اقتصادی و صنعتی این کشور دیدار کرد. دیداری که با توجه به نهایی شدن توافق هسته‌ای و لغو قریب‌الوقوع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران می‌تواند گامی مهم جهت آغاز فرایند هم کاری‌های اقتصادی سرمایه گذاران این کشور با اقتصاد ایران باشد.

در سال‌های گذشته اختلافات سیاسی دو کشور از یک سو و تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه آمریکا علیه ایران باعث شد تقریبا هیچ یک از شرکت‌های آمریکایی توان حضور در ایران نداشته باشند.

با لغو تحریم‌ها اما اوضاع دگرگون می‌شود. در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های اروپایی از هم اکنون اسب خود را زین کرده‌اند تا پس از لغو قطعی تحریم‌ها در اقتصاد ایران فعال شوند، شرکت‌های آمریکایی هنوز در گیر و دار دریافت مجوز از دولت این کشور قرار دارند و این موضوع نگرانی از دست دادن بازار کلان اقتصاد ایران را دو چندان کرده است.

در این میان شاید اصلی‌ترین شرکتی‌ که بازاری بزرگ را در خطر از دست رفتن می‌بیند شرکت هواپیماسازی بویینگ است. این شرکت که در کنار رقیب خود ایرباس با بازاری 80 میلیارد دلاری در آسمان ایران مواجه است بارها اعلام آمادگی کرده به ایران هواپیما بفروشد اما این را نیز گفته که این اتفاق با موافقت دولت آمریکا و فراهم شدن شرایط ورود به ایران هموار خواهد شد.

حالا صحبت‌های رییس جمهوری ایران نشان می‌دهد لااقل یکی از دو مانع بر سر راه بازگشت بویینگ به آسمان ایران کنار رفته است. روحانی گفته تهران برای حضور شرکت‌های آمریکایی منعی قایل نیست و این شرکت‌ها نیز می توانند در فضایی رقابتی از شرایط پساتحریم، برای سرمایه گذاری و انتقال فناوری به ایران بهره بگیرند.

رییس جمهوری این را نیز گفته که فضای جدیدی در ایران در عرصه های فناوری‌های نوین، صنایع هواپیمایی و کشاورزی ایجاد شده است و مطرح کردن این صحبت‌ها نشان از آن دارد که ایران در صحنه اقتصاد میان شرکت‌های آمریکایی و اروپایی تفاوتی نخواهد داشت و برنده رقابت میان آنها می‌تواند در آینده بازار ایران را مال خود کند.

اگر این صحبت‌های رییس جمهوری را چراغ سبزی به شرکت‌های آمریکایی بدانیم شاید برای بویینگ نیز فضا بیش از گذشته فراهم شده باشد، ایران 400 هواپیمای جدید نیاز دارد و در این بین استفاده از هواپیماهای این غول آمریکایی انتخابی مهم به حساب می‌آید.

برچسب: همدان; ژاپن; بافت تاریخی
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://isna.ir/fa/news/94070502941   -  

 همدان
 ژاپن
 بافت تاریخی
1403/01/28 18:38
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: