تاریخ هنر (فصل دوم: میانرودان؛ قسمت دوم - هنر سومر)

تاریخ هنر (فصل دوم: میانرودان؛ قسمت دوم - هنر سومر)

با ساختن زیگورات‌های بلند ارتباط انسان با خدا آسان می‌شود.

تاریخ ثبت: (1396/11/22 )  تاریخ بروزآوری: (1396/11/22 )

این مطلب (6,356)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

تصویر 1 - معبد خدای آسمان، شهر اوروک، حدود 3500 تا 3000 پیش از میلاد، جنوب عراق

هنر سومر

تصویر 2- معبد (زیگورات) اور، حدود 2030 سال پیش از میلاد، جنوب عراق

 

از دوره سومر آثار قابل توجهی مانند آثار معماری، پیکره، مُهر و گِل‌نوشته باقی مانده است. معروف ترین معابد این دوره معبد خدای آسمان (تصویر 1) در شهر اوروک و معبد خدای ماه (تصویر 2) در شهر اور است. معبد اوروک بر روی یک سکوی مصنوعی بلند ساخته شده است و به دلیل داشتن اندود سفید (گچ)، به معبد سفید نیز شهرت دارد. باستان شناسان در موقع کشف آن را زیگورات نامیدند. زیگورات به معنی کوه بلند و سرچشمه زندگی بود، به همین خاطر سومری‌ها معابد خود را به شکل کوه می‌ساختند و بر این تصور بودند که با ساختن زیگورات‌های بلند ارتباط انسان با خدا آسان می‌شود. زیگورات به بنای بزرگ طبقه طبقه‌ای گفته می‌شود که ابعاد هر طبقه آن از طبقه پایین تر کمتر باشد. معبد اور برای خدای ماه ساخته شده و سالمترین و بزرگ‌ترین زیگورات بجای مانده در میانرودان است. این معبد دارای سه طبقه بود که اتاق نیایش بر روی طبقه سوم ساخته شده بود و رسیدن به اتاق معبد از سه رشته پله مقدور بود.

 

تصویر3- تندیس از جنس سنگ مرمر، ابو و همسرش یافت شده در تل اسمر، حدود 2900 تا 2550 پیش از میلاد، موزه بغداد بلندترین تندیس 75 سانتیمتری

از معبد ابو در تَل اَسمر تعدادی تندیس از جنس سنگ مرمر در اندازه‌های مختلف کشف شد بزرگترین آنها تندیس ابو (ایزد رویش گیاه) است.

به عقیده سومریان خدایان در قالب تندیس خود حضور دارند و نیایشگران نیز می‌توانستند برای خود جانشینی داشته باشند که به جای آنها نیایش کند. صورت و بدن تندیس‌ها بسیار ساده ساخته شده تا از اهمیت چشم‌ها به عنوان دریچه روح که در ساخت آنها بسیار تأکید شده، کاسته نشود. تندیس سازان سومری آثار خود را به شکل مخروط و استوانه با بازوها و ساق‌های استوانه‌ای می‌ساختند (تصویر 3). آثار به دست آمده از قبور سلاطین اور، ما را با ذوق و ظرافت هنر سومری بیشتر آشنا می‌کند، در این قبور آثار مختلفی به دست آمد که دیدنی‌ترین آنها چنگ منقوش است، بر روی دسته چنگ تصاویر طنز گونه‌ای از رفتار حیوانات نقش شده است (تصویر ۴).

  تصویر 4 - چنگ اور، یافت شده در مقابر سلاطین اور، حدود پیش از میلاد، موزه فیلادلفیا، که در قسمت سر گاو شکل آن با طلا و لاجورد و چشمانی مرصع تزئین شده

مُهر سازان نیز هنرمندان ماهری بودند و انواع نقش‌ها را بر روی مهرها حکاکی می‌کردند (تصویر 5).

تصویر 5 - اثر مُهر استوانه ای، پذیرایی شیر، سومر، حدود 2650 تا 2550 پیش از میلاد
 

برچسب: میانرودان; زیگورات‌; سومر
اثر یا گردآوری: دکتر مهدی خانکه;منبع:   -  لینک منابع:   -  

 میانرودان
 زیگورات‌
 سومر
1403/01/31 03:21
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: