سارا پارکاک، باستانشناس و مصر شناس جایزه یک میلیون دلاری «تد» بدست آورد.

سارا پارکاک، باستانشناس و مصر شناس جایزه یک میلیون دلاری «تد» بدست آورد.

«سارا پارکاک» تاکنون با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای موفق به کشف محوطه‌های باستانی فراوانی در منطقه خاورمیانه از جمله 17 هرم گمشده در مصر شده است.

تاریخ ثبت: (1394/08/27 )  تاریخ بروزآوری: (1394/08/27 )

این مطلب (1,337)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

سارا پارکاک که با لقب «ایندیاناجونز معاصر» شناخته می‌شود، پروفسور دانشگاه «آلاباما» در بیرمنگام است و در آنجا با بنیان نهادن لابراتوار "مشاهده جهانی" و با استفاده از تصاویر مادون قرمز علاوه‌بر کشف 17 هرم مدفون شده در خاک، هزار گور باستانی و همچنین 3100 سکونت‌گاه تاریخی ناشناخته را در خاک مصر کشف کرده است.

به گزارش «NBC News»، «پارکاک» در حال حاضر با استفاده از اطلاعات حاصل از تصویربرداری ماهواره‌ای به مقابله با غارت محوطه‌های باستانی در منطقه خاورمیانه کمک می‌کند و فعالیت او با تخریب‌های اخیر گروه تروریستی داعش در شهرهای باستانی عراق و سوریه اهمیت دوچندان یافته است.

این باستان‌شناس آمریکایی پس از دریافت جایزه یک میلیون دلاری از موسسه «تد» در بیانیه‌ای اعلام کرد: چهارسال و نیم گذشته برای باستان‌شناسی هولناک بوده و من در کنار بسیاری از همکارانم زمان زیادی را صرف یافتن محوطه‌های تخریب شده کرده‌ایم. این جایزه متعلق به من نیست، بلکه مربوط به حوزه کاری ما و هزاران مرد و زنی است که در سراسز جهان و بویژه در خاورمیانه مشغول دفاع از محوطه‌های تاریخی هستند.

«پارکاک» همچنین ابراز امیدواری کرد با تخصیص منابع مالی، فرآیند شناسایی و محافظت از محوطه‌های تاریخی تسریع شود.

جایزه «TED» هر ساله به شخصی خلاق و با دیدی جسورانه اعطاء می شود که موجب یک تغییر جهانی شده باشد.

برچسب: سارا پارکاک; باستانشناس; تد
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://isna.ir/fa/news/94082414654   -  

 سارا پارکاک
 باستانشناس
 تد
1403/02/08 02:26
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات:
1396/11/30 16:19 Hashm sadegzadeh: سلام.به عنوان ذره اي ازعالم وجود خوشحال ازوجود چنين پايگاههايي براي حفظ تاريخ گذشته هستم