تاریخ ثبت: (1396/09/05 ) تاریخ بروزآوری: (1396/11/06 )
این مطلب (8,033) بار مطالعه شده است.
شواهد زمینشناسی نشان میدهد که در اواخر دورهی پارینه سنگی (حدود ده هزار تا 70هزار سال پیش از میلاد) آب و هوای کره زمین دچار تغییر و سردتر شده است، این تغییرات در اروپا شدیدتر بود و بر روی نحوهی زندگی انسان و حیوانات اثر گذاشت و باعث شد در بعضی جاها انسانها به غارها و پناهگاهها روی آوردند و سعی کردند، نیازمندیهای خود را با این تغییرات هماهنگ سازند.
گروههای انسانهای غارنشین از طریق شکار و جمعآوری غلات زندگی میکردند، مردها اغلب به شکار حیوانات و زنها هم به جمعآوری دانهها و ریشههای گیاهان وحشی، مواظبت از کودکان و سالخوردگان، نگهداری آتش و پخت و پز میپرداختند. این جوامع برای ادامه زندگی به ابزار کار نیاز داشتند که مهمترین ابزار آنها سنگ بود. به همین خاطر این دوره را عصر سنگ نامگذاری کردهاند. مهمترین ابزار، سنگهای مُشتهای (نوعی ابزار سنگی مدور یا مخروطی که رأس آن تیز و برنده میشده و در مشت جا میگرفته است.) و نوک تیزی بود که از طریق شکستن سنگهای بزرگتر به دست میآمد. در این دوره انسان با شناخت دقیقتر دنیای پیرامون، ساخت ابزار کارآمدتر را فراگرفت و برای تأمین نیازهای مادی تلاش بیشتری از خود نشان داد و سعی کرد خواستهها و نیازهای خود را به شکل نقاشی، حکاکی روی سنگ و ساخت پیکره بیان کند و پیش از آنکه به مدد ذوق، هنرمند شود بر اثر نیاز صنعتگر شد. (تصویر2)
در دورهی پارینهسنگی مهمترین وظیفه گروههای انسانی (شکارگر) شناخت خصوصیات حیوانات و چگونگی شکار آنها بود و بهترین راه بیان نیازها و انتقال فکر، تصویر بود. از این رو نخستین و جالب ترین آثار هنری انسان که مورخان هنر، آنها را آغاز هنر اعلام میکنند، تصاویر جانورانی نظیر گاو، اسب، گوزن، آهو، ماموت، گراز و غیره است که بر سطح دیوار غارها و پناهگاههای ناحیه آلپ در اروپا با رنگیزههای معدنی مانند گل أخرا و خاک سرخ يا سياه (دوده زغال يا سوخته استخوان مخلوط با پیه جانوران) نقاشی یا کنده کاری شدهاند.
مشهورترین این تصاویر بر دیوارهای داخلی و سقف غارهای آلتامیرا(Altamira) و لاسکو(Lascaux) در فاصله ۱۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال پیش از میلاد کنده، نقاشی و یا تراشیده شدهاند. بعضی از آنها مثل تصویر گاو وحشی زخم خورده، بسیار زنده و واقع نما است. خطوط کناره نما و سایه اندازی ظریف و ماهرانه و استفاده از برجستگیهای سنگها سبب نمایش حجم و برجستگیهای اندام جانور شده و با وجود اینکه تصویر اسب و گاو نیم رخ هستند، برای باشد نمایی، دو گوش اسب و دو شاخ گاو نشان داده شده است.
امروز عقیده براین است که این تصاویر جنبه تزیینی نداشته و هدف از ایجاد آنها، بخشی از این جادو و باروری بوده، زیرا تعدادی از این غارها مثل لاسکو و آلتامیرا، برای سکونت مناسب نبوده و از آنها برای انجام مراسم مذهبی استفاده میشده است. آنها براین تصور بودند که با ترسیم شکل جانور روح آن را به تصاحب در میآورند. نقاشیهایی که در نقاط پنهان و دور از دسترس درون غارها انجام شده، از دقت زیادی برخوردارند و خصوصیات رفتاری حیوانات اعم از حرکات و حالات آنها بسیار طبیعت گرایانه نمایش داده شدهاند.
به نظر میرسد این نقاشیها مربوط به آیینهای باروری (دعا برای زاد و ولد) بوده و حیواناتی که در ترسیم کمتر به آنها دقت شده، مربوط به جادوی شکارند (آنها بر این تصور بودند که با تصویر کردن جانوران بر روح آنها مسلط شده و موفقیت آنها در روز شکار تأمین خواهد شد: تصاویر 5و6و7).
در نقاط دیگر جهان آثاری به این قدمت و پیشرفتکه از نظر کمیت و کیفیت با آثار اروپایی قابل مقایسه باشد به دست نیامده است. در آسیا و ایران هم نقاشیها و نقشکندهای (حکاکیهای روی سنگ) پناهگاهی و صخرهای شناسایی شدهاند، اما نسبت به نمونههای اروپایی جدیدتر و متعلق به دورهی نوسنگی و بعد از آن هستند.
برچسب: پارینه سنگی; هنر; فرگشت اثر یا گردآوری: دکتر مهدی خانکه;منبع: - لینک منابع: -
لطفا در صورت تمایل نظر خود را در رابطه با این مطلب از راه واتساپ به ما ارائه نمائید.
دارالکلات ایران، اولین فرصت رهایی یزد از فقر باستانشناسی
از شناسایی محوطه های پارینه سنگی تا ثبت ملی سیلوی گندم بیرجند
از خرمآباد تا اروپا؛ تشریح آخرین کاوشها در خاستگاه 54 هزار ساله انسان
محوطه باستانی شیوشگان کرمان
کشف نقاشیهای ۳۰ هزارساله در یک غار
انسانیان زودتر به شبه جزیره عربستان رسیدند
محل جدايش اجداد انسانها و کپيهاي بزرگ
انقلابشناختی به روایت «انسان خردمند»
کشف سکونتگاههای پارینه سنگی در مازندران
در جستوجوی «ما چگونه ما میشویم»
نام:
پست الکترونیک:
متن نظر:
کد امنیتی: