تغییر مراکز حکومتی، شهرهای صدر اسلام را کم رونق کردند

تغییر مراکز حکومتی، شهرهای صدر اسلام را کم رونق کردند

«مهمترین عوامل متروکه شدن شهرهای صدر اسلام در استان ایلام و کاسته شدن از اهمیت و رونق آنها، به دلیل تغییر مراکز حکومتی و دور شدن منطقه از مرکز حکومت بوده است.»

تاریخ ثبت: (1396/05/23 )  تاریخ بروزآوری: (1396/05/23 )

این مطلب (2,927)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «یونس یوسف‌وند»، سرپرست هیأت بررسی و شناسایی شهرهای صدر اسلام در استان ایلام با طرح این دو پرسش که موقعیت مکانی دقیق شهرهای سیمره، سیروان، آذیوجان و جولیان در نقشه امروزی منطقه در کجا قرار دارد و عوامل مؤثر در مکان گزینی، رشد و گسترش و متروکه شدن این شهرها کدامند؟ به بیان برخی از ویژ گی‌های تاریخی این شهرها پرداخت.

این باستان‌شناس در ادامه به منابع تاریخی، یافته‌های باستان‌شناسی و بقایای معماری اشاره کرد و افزود: با مطالعه ویژگی‌های شهرهای سیمره، شیروان، آذیوجان و جولیان در منابع تاریخی و سنجش این اطلاعات با موقعیت امروزی منطقه پیشنهاداتی برای موقعیت مکانی این شهر ها در نقشه امروزی منطقه ارائه شد.

وی اظهارکرد: در مرحله مکان‌گزینی وجود موانع دفاعی طبیعی و ملاحظات امنیتی، امکانات زیست محیطی (وفور منابع آبی، پوشش گیاهی، تنوع جانوری و تنوع اقلیمی)، موقعیت مناسب ارتباطی منطقه بر سر راه‌های درون و برون منطقه باعث مکان‌گزینی و شکل گیری این شهرها شده است.

به گفته این دانشجوی دکترای باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس، شکل گیری حکومت آل حسنویه در منطقه و تلاش‌های عمرانی آنها باعث گسترش و رشد این شهرها شده است.

او از مهمترین عوامل متروکه شدن شهرهای منطقه و کاسته شدن از اهمیت و رونق آنها را تغییر مراکز حکومتی و دور شدن منطقه از مرکز حکومت دانست.

برچسب: ایلام; کاوش; باستان شناسی
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://www.isna.ir/news/96052213485/   -  

 ایلام
 کاوش
 باستان شناسی
1403/01/31 00:28
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: