احتمال طلسم بودن کتیبه های 700 ساله کشف شده در دریای خزر

احتمال طلسم بودن کتیبه های 700 ساله کشف شده در دریای خزر

تعداد 699 کتیبه فارسی و عربی کشف شده در قعر دریای خزر و در کنار یک قلعه، احتمالا به عنوان تعویذ و طلسم برای دفع بلایا و دشمنان مورد استفاده قرار می گرفته است.

تاریخ ثبت: (1397/02/12 )  تاریخ بروزآوری: (1397/02/12 )

این مطلب (2,859)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

طلسم یافت شده در قعر دریای مازندران

به گزارش خرد آورده شده از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر، عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در معرفی 699 کتیبۀ فارسی و عربی، کشف شده از قعر دریای خزر در ساحل باکو دیروزسه شنبه 11 اردیبهشت با اعلام این مطلب گفت: کتیبه ها در فاصله 300 متری ساحل باکو در حاشیۀ قلعه و جزیره ای که بیش از 700 سال پیش(1306م) طی یک زلزله و مرتفع شدن دریا، به زیر آب رفته بود، یافت شدند. 


او با اشاره به نگهداری این کتیبه ها  در کاخ شروانشاهان باکو  گفت: این کتیبه ها حاوی کلمات فارسی و عربی است و تا کنون در چیدمانهای مختلف کتیبه ها در کنار یکدیگر، هیچ عبارت معناداری قرائت نشده است.


به گفته  رضوانفر، اسامی همچون فریبرز، گرشاسب، فرخزاد، فریدون، منوچهر، یزید، احمد، محمد و شیبانی در این کتیبه ها مشاهده شده است که به نظر میرسد اسامی حاکمین محلی باشد.

طلسم دفع دشمناین عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به قرار داشتن کتیبه ها به مدت هفت قرن در زیر آب و کشف آنها طی 30 سال کاوش باستان شناسی، افزود: اندازۀ کتیبه ها اکثرا 70 در 50 سانتیمتر است و تصاویر انسانی و حیوانی و همچنین صورت دیو و اجنه (صورتهای این جهانی و آن جهانی) روی برخی از آنها نقش بسته شده است.

                                                                                               
او با اشاره به این بیت از سروده های فردوسی که « بسازند جای شگفتی طلسم / که کس بازنشناسد او را ز جسم» اظهار داشت: با توجه به استفاده از خطوط  و جملات وهمی و نبود دقت در ترکیبات و اصول خوشنویسی، همچنین وجود صورتهای دیو و عجائب المخلوقات، احتمالا به عنوان تعویذ و طلسم برای دفع بلایا و دشمنان، تهیه شده اند و شاید به عمد به عنوان طلسم، در آب و در کنار یک قلعۀ دفاعی غرق شده اند. 
وی افزود: در گذشته برای حفاظت از قلعه ها از طلسم استفاده می کردند و معتقد بودند این قلعه ها قابل فتح و گشایش نیستند، همچنین برای حفاظت از دفائن و خزائن یا منازل شخصی، طلسمی بر ورودی آنها تعبیه می کردند.

رضوانفر گفت: طلسم در تعریف دهخدا، ترکیبی از صورتهای ارضی و سماوی و یا خطوط وهمی است که اهل فن برای دفع موذی، ترسیم می کنند و منظور کلمات و خطوط مرموز و غیرقابل فهمی است که برای عموم قابل خوانش و فهم نباشد. 

طلسم یافت شده در قعر دریای مازندران

به گفته وی، در واقع اعتقاد بر این بوده است که جمع کردن قوای فعال و منفعل یعنی قوای آسمانی و زمینی توسط افراد خبره، باعث به کارگیری قوای کائنات در امور زمینی می شود و شاید به قول فرخی سیستانی شاعر قرن پنجم، تعداد این کتیبه ها نیز هزار طلسم بوده و تنها 699 عدد از آنها یافت شده است.
این پژوهشگر پیشکسوت در پایان به این بیت از سروده های فرخی سیستانی «زهی قلاعی (قلعه-هایی) در هر یکی هزار طلسم/ که خیره گشتی از او چشم مردم هشیار» اشاره کرد.

                                                                                    
تعداد 699 کتیبه های فارسی و عربی کشف شده  بعد از هفت قرن از قعر دریای خزر احتمالا به عنوان تعویذ و طلسم برای دفع بلایا و دشمنان، تهیه و شاید به عمد به عنوان طلسم، در آب و در کنار یک قلعۀ دفاعی غرق شده اند. 

 

برچسب: دریای خزر; کتیبه; طلسم
اثر یا گردآوری: مرتضی رضوانفر;منبع: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری   -  لینک منابع: http://www.richt.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&CategoryID=2e4d9385-ea56-42aa-a37f-b8fbadf7ee83&WebPartID=22ad5e05-de31-4999-babe-9bc115407793&ID=f844edb4-0b3f-4e60-ad7e-c8994896396c   -  

 دریای خزر
 کتیبه
 طلسم
1403/01/31 02:12
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: