ساخت کامل‌ترین نمونه از مغز انسان در آزمایشگاه

ساخت کامل‌ترین نمونه از مغز انسان در آزمایشگاه

گروهی از دانشمندان اعلام کرده‌اند برای اولین بار موفق به ایجاد یک مغز کامل انسان در آزمایشگاه شده‌اند، مغزی که می‌توان از آن برای تست داروها و مطالعه روی بیماری‌های مختلف استفاده کرد.

تاریخ ثبت: (1394/06/09 )  تاریخ بروزآوری: (1394/06/09 )

این مطلب (2,473)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

مغز آزمایشگاهی

دانشمندان دانشگاه اوهایو می‌گویند برای اولین بار توانسته‌اند مغزی تقریبا کامل از انسان را در آزمایشگاه کشت دهند و امیدوارند این مغز بتواند درک بشر از بیماری‌های عصبی و مغزی را بهبود بخشد. اگرچه این مغز مینیاتوری هشیار نبوده و شبیه به مغز جنینی پنج هفته‌‌ای است، می‌تواند برای دانشمندانی که قصد مطالعه روی نحوه پیشرفت بیماری‌های اعصاب را دارند،‌ بسیار کارامد باشد. همچنین می‌توان از این روش برای آزمایش داروهای آلزایمر و پارکینسون استفاده کرد زیرا بخش‌هایی از مغز که تحت نفوذ شدید این بیماری‌ها قرار دارند بخش‌هایی هستند که در مراحل اولیه جنینی ایجاد می‌شوند.

مغز کشت داده شده که ابعادی برابر یک مداد پاک کن را دارد، با استفاده از سلول‌های پوستی یک انسان بالغ کشت داده شده و به گفته دانشمندان یکی از کامل‌ترین مدل‌های مغزی است که تاکنون ایجاد شده‌است. پیش از این تلاش‌ها برای کشت مغز کامل به ایجاد ارگانوید‌های مغزی یا اندامک‌های شبه‌مغزی منجر شده‌ بودند که در بهترین حالت در بدن جنین‌های ۹ هفته‌ای ایجاد می‌شوند، و تنها حاوی بخش‌هایی خاص از مغز بودند، اما مدل جدید تمامی بخش‌های مغز را داراست. به بیانی دیگر محققان ادعا می‌کنند مدل جدید ۹۹ درصد از تمامی تنوع سلولی و ژن‌های مغز را باز تولید کرده‌ است و حتی حاوی سلول‌های نخاعی، سلول‌های سیگنال‌دهنده و شبکیه است.

با این‌همه به دلیل هشیار نبودن این مغز، هیچ اعتراض اخلاقی به آن وارد نیست. محققان می‌گویند این مدل را با تبدیل سلول‌های پوستی انسان بالغ به سلول‌های بنیادین جنینی ایجاد کرده‌اند،‌ سلول‌هایی که می‌توان آنها را برای تبدیل شدن به هر اندامی برنامه‌ریزی کرد. سلول‌ها سپس در محیطی ویژه که منجر به تبدیل شدن سلول‌ها به انواع سلول‌های مغزی و سیستم مرکزی عصبی انسان شده،‌ کشت داده شده‌اند.

این مدل مغزی در طول ۱۲ هفته رشد کرده‌ است و مرحله بعدی آن ایجاد شبکه خونرسانی در این مغز است که محققان هنوز قادر به ایجاد آن نیستند. با وجود تردید‌هایی که به دلیل پنهان باقی ماندن تکنیک دقیق مورد استفاده محققان در ایجاد مغز، درباره درست بودن ادعای این دانشمندان وجود دارند،‌ گروه سازنده این مدل اطمینان می‌دهند این مغز می‌تواند پزشکی شخصی‌سازی شده را متحول سازد. به گفته آنها با دراختیار داشتن نمونه سلول‌های پوستی هر فردی می‌توان از آن مغزی کامل ایجاد کرده و با کمک آن به درمان بیماری‌های هر فرد متناسب با ساختار مغزی وی پرداخت.

همچنین می‌توان تاثیر مواد مختلف بر ژن‌های مختلف را در حین مراحل رشد مغز مورد بررسی قرار داد و با دیدن عوارض منفی یک ماده،‌ افراد را از قرار گرفتن در معرض آن مواد منع کرد. اگرچه درحال حاضر محققان تنها قصد دارند از این مدل برای مطالعات نظامی و بررسی استرس پس از ضربه در مجروحان جنگی که از ناحیه سر آسیب دیده‌اند استفاده کنند.

تلاش برای تولید کرم چاله و هدایت مغناطیسی

در این کرم چاله میدان مغناطیسی وارد یکی از منتهی الیهها شده و از طرف دیگر خارج میشود. پوسته نهایی نیز از فلز موی دیگری ساخته شده است، اما ۱۵۰ قطعه مجزا دارد که تراش خورده و در جای مناسب قرار داده شده اند تا به واسطه پوسته ابررسانا از خمش میدان مغناطیسی به طور کلی جلوگیری کنند. سپس ابزار یاد شده به طور کامل در حمام نیتروژن مایع قرار داده شد. زیرا ابررساناهای دارای درجه حرارت بالا برای عمل کردن نیازمند نیتروژن مایع با درجه حرارت پایین هستند.

معمولاً خطوط میدان مغناطیسی از مکان مشخصی به بیرون ساطع میشوند و به مرور زمان فاسد میگردند، اما وجود میدانهای مغناطیسی را میتوان از تمام نقاط اطراف این وسیله دریافت. البته کرم چاله جدید مغناطیسی میدان مغناطیسی را از یک طرف محور به طرف دیگرش منتقل میکند و بنابراین هنگام انتقال “نامرئی” میشود و در ظاهر اینگونه به نظر میرسد که از سمت خروجی لوله به یک باره بیرون میزند، نتایج این پروژه تحقیقی در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است.

کاربردهای گسترده تر

هر چند راهی برای دانستن وجود داشتن کرمچاله های مشابه مغناطیسی در فضا در دست نیست، اما فناوری ابداعی را روی زمین میتوان مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال در دستگاه های تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی از آهن ربایی غول پیکر استفاده میشود و جهت انجام اعمال تشخیصی، فرد بیمار بایستی در مجرای مرکزی دستگاه که از اطراف پوشانده شده است قرار بگیرد.

 اما در صورتی که ابزاری در اختیار داشته باشیم تا میدان مغناطیسی را از بیش از یک محل به محل دیگر منتقل کنیم می شود از فاصله دور با بهره گیری از آهن ربایی پرقدرت نسبت به تصویربرداری از بدن افراد اقدام نمود و افراد دیگر مجبور به تحمل فضای ماشین ام آر آی نخواهند بود. پرات میگوید: «اگر بخواهیم از این میدان مغناطیسی ابداعی در تکنیکهای پزشکی یا تجهیزات پزشکی استفاده کنیم، آنگاه مطلوب اینست که بتوان میدان مغناطیسی را در هر جهتی هدایت نمود. شکل کرهای کاربردی ترین شکل هندسی برای چنین وسیله ای است.»

برچسب: مغز; انسان; آلزایمر
اثر یا گردآوری: theguardian;منبع: سایت علمی بیگ بنگ   -  لینک منابع: http://bigbangpage.com/?p=33869   -  

 مغز
 انسان
 آلزایمر
1403/02/14 07:53
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: