روز جهانی تالاب‌ها و فاجعه فاینانس برای اورمیه

روز جهانی تالاب‌ها و فاجعه فاینانس برای اورمیه

نه! راه احیای تالاب‌ها گرفتن پول نیست؛ واقعیت این است که بودجه‌ها و پول‌های بی‌حسابی که بودجه‌بگیران حرفه‌ای از دولت (ملت) گرفته‌اند، پهنه‌های آبی کشور را نابود کرده است... .

تاریخ ثبت: (1396/11/14 )  تاریخ بروزآوری: (1396/11/14 )

این مطلب (1,716)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

کلانتری رییس ستاد احیای دریاچه اورمیه که کارنامه موفقی در آن ستاد نداشته، امروز رییس سازمان محیط زیست است. پس از پنج سال که از تشکیل «ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه» می‌گذرد، باوجود صرف حدود دو هزار میلیارد تومان بودجه، دریاچه وضعی بدتر از سال 92 دارد. در این حال، کلانتری برای احیای دریاچه باز هم درخواست پول کرده و چندی پیش گفت که فقط با استقراض خارجی می‌توان این دریاچه را نجات داد.

اطلاعات موجود در تارنمای ستاد احیای دریاچه‌ی اورمیه نشان می‌دهد که حجم آب این دریاچه که باید در حدود 14 میلیارد مترمکعب باشد و در سال 92 به 1/6 میلیارد متر مکعب رسیده بود، امروز به 1/2 (حدود یک دوازدهم تراز اکولوژیک) رسیده است. در نوروز 93 در یکی از نخستین نشست‌های ستاد احیای اورمیه (در خانه‌ی کشاورز تهران) به عیسی کلانتری و کارشناسان حاضر در نشست گفتم که مگر این دریاچه را با پول ساخته‌اند که ما می‌خواهیم آن را با بودجه احیا کنیم؟! دریاچه بر اثر مجموعه‌ای از اقدام‌های عمرانیِ بی‌ملاحظه مانند سدسازی، بهره‌کشی ظالمانه از آب‌های زیرزمینی، و ریخت‌و‌پاش مسرفانه‌ی آب در کشاورزی و شهرها رو به نابودی رفته است. و افزودم که فقط کافی است از این فشارهای سهمگین بر دریاچه بکاهید و مثلاً در همین سال دریچه‌ی سدها را باز بگذارید و ببینید که چه اتفاقی خواهد افتاد.

حدود یک ماه بعد در نشست دیگری (در دانشگاه شریف) به باقرزاده کریمی معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست) گفتم که شما در 30 شهریور 1390 در گفتگو با خبرگزاری سبزپرس گفته بودید که «در هیچ دولتی به اندازه‌ی دولت کنونی به تالاب‌ها توجه نشده» و حال وضع تالاب‌هایمان چنین است! در زمانی که باقرزاده کریمی این سخن را گفته بود، دولت احمدی نژاد (در شرایط درآمدهای خوب نفتی) بودجه‌ی قابل توجهی را برای تالاب‌ها در نظر گرفته بود.

اکنون، در شرایطی که درآمدهای کشور کمتر، جمعیت بیشتر، و تحریم های بانکی نسبت به شش هفت سال پیش سخت‌تر شده، آقایان در پی این هستند که با گرفتن پولِ نزولی (فاینانس) از خارجی‌ها و بدهکار کردن ملت، باز هم به کارهای سازه‌ای مانند کندن کانال در مسیر سیمینه‌رود و زرینه‌رود، ساختن دریچه در دهانه‌ی رودخانه ها، یا کاشت گونه‌های گیاهی غیربومی در اطراف دریاچه، و سفرهای خارجی و نوشتن طرح‌های پرهزینه ادامه دهند.

برچسب: روز جهانی تالاب‌ها; قاینانس; دریاچه ارومیه
اثر یا گردآوری: ;منبع: خبرآنلاین   -  لینک منابع: https://www.khabaronline.ir/detail/751544/weblog/abbasmohammadi   -  

 روز جهانی تالاب‌ها
 قاینانس
 دریاچه ارومیه
1403/02/07 03:16
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: