یان گراهام، کسی که تمدن مایا را کشف کرد

یان گراهام، کسی که تمدن مایا را کشف کرد

نخستین شغل پژوهشی گراهام کار کردن در یک پروژه ۳ساله بود که بودجه آن را بنیاد نوفیلد تامین می‌کرد. او همچنین در بخش علمی گالری ملی لندن کار می‌کرد.

تاریخ ثبت: (1400/08/22 )  تاریخ بروزآوری: (1400/08/22 )

این مطلب (1,460)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

اولین بازدید یان گراهام از مکزیک در سال 1958 جرقه ابتدایی اکتشاف طولانی مدت باستانشناختی از تمدن مایا را  سبب شد.

یان جیمز آلستی، مایاشناس بریتانیایی بود که اکتشافات وی از آثار و مخروبه‌های به جا مانده از تمدن مایا در جنگل‌های مکزیک، گواتمالا و برزیل به انتشار کتاب «نوشته‌های کتیبه‌های هیروگلیفی تمدن مایا» از سوی موزه پیبادیِ دانشگاه هاروارد کمک شایانی کرد. وی همچنین زندگی‌نامه یکی از پیشگامان اولیه شناخت تمدن مایا در قرن نوزدهم به نام آلفرد مادسلی را منتشر کرد. او در ۱۲ نوامبر ۱۹۲۳ در سافوک انگلیای شرقی انگلستان به دنیا آمد. پدرش لرد آلستیر گراهام بود و برخی از اعضای خانواده‌اش در کار انتشارات بودند. گراهام در ۱۹۴۲ وارد کالج تثلیث کمبریج شد تا در آنجا فیزیک بخواند اما یک سال بعد در نیروی دریایی سلطنتی نام نوشت و در دوران جنگ جهانی دوم در پژوهش‌های مرتبط با رادار و توسعه آن فعالیت کرد. پس از جنگ مطالعات خود در کالج تثلیث دوبلین را پی گرفت و در ۱۹۵۱ لیسانس گرفت.

نخستین شغل پژوهشی گراهام کار کردن در یک پروژه ۳ساله بود که بودجه آن را بنیاد نوفیلد تامین می‌کرد. او همچنین در بخش علمی گالری ملی لندن کار می‌کرد. پس از پایان این پروژه وی در ۱۹۵۴، درک کرد که باید کار علمی خود را توسعه دهد. او در این ۳سال توانسته بود روابط اجتماعی خود را توسعه دهد و عکاسی را به شکل نیمه‌حرفه‌ای دنبال کند. این فعالیت‌ها در نهایت به چاپ دو کتاب انجامید که در آنها از عکس‌های وی استفاده شده بود. در نهایت طی سفری که در ۱۹۵۸ به مکزیک داشت با تمدن مایا آشنا شد و همین امر آغاز مطالعات وی در این باب بود.

کار میدانی گراهام در ارتباط با ضبط و فهرست کردن یگانه مجموعه بزرگ آثار به جا مانده از تمدن مایا مشتمل بر پیکره‌ها، حکاکی‌ها و یادمان‌ها بود. عکس‌ها و طراحی‌های وی از سایت‌های مختلف، نقش مهمی در شناساندن این تمدن ایفا کرد. گراهام به مدت طولانی در پرونده‌های حقوقی مرتبط با تاراج آثار باستانی و استرداد آن آثار به کشور اصلی‌شان به عنوان مشاور و شاهد حضور داشت. برخی از کتاب‌ها و آثار وی به قرار ذیل است:

شکوه شرق، اکتشافات باستان شناختی در الپیتنِ گواتمالا، خرابه‌های لافلوریدا، پیتن، در گواتمالا؛ آلفرد مادسلی و مایا: یک شرح حال.

وی در اول اوت ۲۰۱۷ درگذشت.

برچسب: آمریکای مرکزی; تمدن باستانی; مایاها
اثر یا گردآوری: ;منبع: دنیای اقتصاد   -  لینک منابع: https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3815330   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/01 08:13
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: