تاریخ ایالات متحده ‌آمریکا ( بخش پنجم: استقرار اروپاپیان؛ هـ- انگلیسی‌‌ها؛ هـ-4: نيوهامپشایر)

تاریخ ایالات متحده ‌آمریکا ( بخش پنجم: استقرار اروپاپیان؛ هـ- انگلیسی‌‌ها؛ هـ-4: نيوهامپشایر)

جان ویل رایت به خاطر «فتنه و اهانت» از ماساچوست طرد گردیده بوده به یاری چند تن فراری و پناهنده دیگر، شهر کوچک اگزه‌تر را در سال ۱۶۳۸ کنار رودخانه پیسکاتاکا بنیاد نهاد.

تاریخ ثبت: (1398/01/31 )  تاریخ بروزآوری: (1398/02/26 )

این مطلب (1,090)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

موقعیت مستعمره و ایالت فعلی نيوهامپشایر بروی نقشه ایالت متحده آمریکا

ه-4: نيوهامپشایر 

 

در نوامبر ۱۶۳۷ یک سال پس از تبعید راجر ويليامز، کشیشی دیگر به نام عالیجناب جان ویل رایت (John wheelwright) به خاطر «فتنه و اهانت» از ماساچوست طرد گردید لیکن در حوالی شمال که چند کلبه ماهیگیری وجود داشت پناه گزید. وی به یاری چند تن فراری و پناهنده دیگر، شهر کوچک اگزه‌تر را در سال ۱۶۳۸ کنار رودخانه پیسکاتاکا بنیاد نهاد.

 

نشان نيوهامپشایر

لیکن چند سال بعد پیورین‌های ماساچوست به استناد یک اجاره‌نامه پیشین، نسبت به شهر اگزه‌تر و شهرک‌های کوچکی که پیاپی در آن حوالی تشکیل می‌شد، ادعای مالکیت کردند. این امر مقدمه منازعات پایان ناپذیری گردید که هم در ماساچوست و هم در دادگاه‌های انگلستان مطرح می‌شد. بالاخره در سال ۱۹۷۹ دربار انگلستان استقلال مستعمره را با حکومت و مجلس نمایندگان مخصوص به خود، به رسمیت شناخت.

نیوهمپشایر بخشی از ناحیه نیوانگلند است. این ایالت از شمال و شمال غربی با استان کانادایی کبک از شرق با ایالت مین و اقیانوس اطلس، از جنوب با ماساچوست و از غرب با ورمانت همسایه است.

در فصول آتی خواهیم دید که در تاریخ ۵ ژانویه ۱۷۷۶ در شهر اگزه‌تر، کنگره استانی نیوهمپشایر اولین قانون اساسی مستقل از قوانین بریتانیا را به تصویب خواهد رساند.

برچسب: آمریکا; نيوهامپشایر; اگزه‌تر
اثر یا گردآوری: فرانک لوئی شوئل، ابراهیم صدقیانی (مترجم);منبع: آمریکا چگونه آمریکا شد.   -  لینک منابع:   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/06 14:17
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: