آبشارهای کرمان (هفت - آبشار جوپار؛ ماهان)

آبشارهای کرمان (هفت - آبشار جوپار؛ ماهان)

این آبشار در دامنه های شمالی رشته کوه جوپار در جنوب شهرستان ماهان قرار گرفته است. مهندس مجید اسکندری;منبع:

تاریخ ثبت: (1398/01/01 )  تاریخ بروزآوری: (1398/01/01 )

این مطلب (5,583)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

آبشار جوپار

موقعیت جغرافیایی آبشار جوپار (Jupar)

این آبشار در طول و عرض جغرافیایی 57 درجه و 12 دقیقه شرقی و 29 درجه و 55 دقیقه شمالی (E57 12 N29 55) و در دامنه های شمالی رشته کوه جوپار در جنوب شهرستان ماهان استان کرمان قرار گرفته است، شهر جوپار از سوی شمال به کرمان، از سوی شرق به ماهان، از طرف جنوب به کوه جوپار و از طرف غرب به شهر گلزار و روستای بهرامجرد منتهی می‌شود. جوپار منطقه‌ای ییلاقی و با آب و هوایی خنک و معتدل در تابستان است.

کوه جوپار

 

دسترسی به آبشار و شهر جوپار از راه‌های متفاوتی میسر است.

 

دسترسی به آبشار جوپار

این آبشار در دامنه های شمالی رشته کوه جوپار در جنوب شهرستان ماهان قرار گرفته است و برای دسترسی به آن می‌بایست به ابتدا به شهر ماهان رفته و از طریق جاده ماهان به روستای خندق خرپران رفته و سپس تا جانپناه جوپار که یکی از شاهکارهای کوهنوردی است، کوهپیمایی کرد. این آبشار فصلی در مسیر صعود به قله‌های سه شاخ و تل خاکی قرار داشته و از میان دره ای باریک فرو می‌ریزد.

 

دسترسی به شهر جوپار

  1. برای دسترسی به می‌توان پس از رسیدن به کرمان با طی مسیر حدود 25 کیلومتری از سمت جنوب شهر و از طریق جاده جوپار به این منطقه رسید.
  2. از طریق شهر ماهان پس از دیدن باغ شاهزاده ماهان در جنوب شرقی کرمان در مسیر بم – کرمان، به سمت غرب و شهر جوپار ره سپرد.

نقشه آبشار جوپار

رشته كوه جوپار

ارتفاعات جوپار
 

این رشته كوه با ارتفاع 4135 متر در جنوب شهر واقع شده است كه دارای قله‌های متعددی می‌باشد از جمله سه شاخ بزرگ و كوچک – كیل‌جلال، بلوچی و كش و قله سه شاخ جوپار یكی از زیباترین قله‌های ایران است و این به دلیل دیواره‌های بلند و دهلیزهای ترسناک است كه به خصوص در فصل زمستان كوهنوردی را با وجود داشتن امكانات پیچیده و فنی كوهنوردی میسر می‌كند وجود یخچالهای طبیعی و بیدستانهای سرسبز؛ چشمه‌های پر آب و بعضی چمنزارها زیبایی خاصی را به منطقه سه شاخ جوپار بخشیده است. جانپناه فلزی كه در منطقه كاسه سه شاخ توسط كوهنوردان مناطق كرمان ساخته شده؛ در زمستان‌ها پناهگاهی است برای كسانی كه می‌خواهند قله را صعود كنند و از زیبایی‌های اطراف بهره ببرند. گیاهان دارویی فراوانی از كوه جوپار به دست می‌آید مانند آلاله؛ آویشن؛ مرزن جوش و از همه مهمتر زیره سیاه. زیره معروف كرمان كه بسیار معروف و مضمون ضرب المثل مشهوری است از كوه جوپار به دست می‌آید.
 

برچسب: جوپار; ماهان; کرمان
اثر یا گردآوری: مهندس مجید اسکندری;منبع: آبشارهای ایران   -  لینک منابع: https://www.irandeserts.com   -   https://www.alaedin.travel/attractions/iran/mahan/jupar-waterfall

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/01 09:04
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: