آبشارهای کرمان (یک - آبشار وروار جیرفت)

آبشارهای کرمان (یک - آبشار وروار جیرفت)

آبشار وروار یکی از بلندترین آبشارهای استان به همراه قله عظیم علم شاه در دامنه کوه جبال بارز خودنمایی می‌کند. مبداء حرکت جهت دسترسی به این آبشار، روستای رودفرق در هفتاد کیلومتری جنوب شرقی جیرفت است که پس از چهار ساعت راهپیمایی به این آبشار شگفت انگیز و مهجور خواهید رسید.

تاریخ ثبت: (1397/12/05 )  تاریخ بروزآوری: (1397/12/15 )

این مطلب (4,128)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

آبشار وروار جیرفت (عکس از احمد سرچشمه پور)

موقعیت جغرافیایی آبشار وروار (Vorvar):

10 درجه و 58 دقیقه غربی – 31 درجه و 28 دقیقه شمالی


آبشارهای زیبای جبال بارز(1) در بلندترین ارتفاعات این رشته کوه واقع می‌باشند و ارتفاع هر کدام از این آبشارها بالای ۱۰۰ متر است. این مناطق دارای طبیعت سبز و زیبائی در تابستان و بهار هستند. رشته کوه جبال بارز به طول ۲۵۰ کیلومتر طولانی ترین رشته کوه در جنوب شرقی کشور است و از ارتفاعات جنگلی و مناظر بکر و بدیعی تشکیل شده که آبشارهای وروار و سرنکوه از آن جمله‌اند.


آبشار وروار یکی از بلندترین آبشارهای استان به همراه قله عظیم علم شاه در دامنه کوه جبال بارز خودنمایی می‌کند. مبداء حرکت جهت دسترسی به این آبشار، روستای رودفرق در هفتاد کیلومتری جنوب شرقی جیرفت است که پس از چهار ساعت راهپیمایی به این آبشار شگفت انگیز و مهجور خواهید رسید. آبشار وروار یکی از سه آبشار بلند ایران است که کمتر مورد توجه واقع شده، آب این آبشار از کوه علم شاه سرچشمه گرفته و روستای رودفرق را مشروب می‌کند. اگرچه منطقه جبال بارز عمدتاً جنگلی است ولی میزان جنگل ها در منطقه علم شاه در مقایسه با سایر مناطق بیشتر است. از دو مسیر امجز (امگز) و رودفرق می‌توان به این آبشار رسید که در مسیر اول باغ‌های مرکبات، جنگل‌های بادام کوهی و بنه، پرندگانی نظیر کبک، چنارهای آمجز، چمنزارها و آبراهه‌ها، عشایر کوچ رو و مناطقی مملو از گیاهان دارویی نظیر درمنه، کلپوره و بابونه چشم نوازی می‌کنند و در مسیر دوم نیز باغ‌های بزرگ مرکبات، نخیلات، رودخانه‌ها، دشت‌های پوشیده از گل نرگس و قلعه سنگی سموران خودنمایی می‌کند. نکته جالب در این منطقه عطر گل‌های نرگس وحشی است که در ماه‌های آخر سال به طور انبوه روئیده و فضا را پر می‌کنند از این رو به این منطقه نرگسان نیز می‌گویند. در بالای آبشار منطقه نسبتاً وسیعی است که آن را وود می‌نامند. با توجه به اینکه کوه علم شاه با ارتفاع ۳۷۴۰ متر بلندترین قله جبال بارز است، این ارتفاع نسبت به بلندی شهر جیرفت که ۶۷۰ متر می‌باشد، بسیار جالب و حایز اهمیت می‌باشد.


 

پی‌نوشت:
(1) منطقه جبال بارز کرمان یکی از زیباترین، بکرترین و شگفت‌انگیزترین سلسله کوه‌های ایران است که با 250 کیلومتر طول، طولانی‌ترین رشته کوه جنوب شرق کشورمحسوب می‌شود. از نقطه آغاز این رشته‌کوه در شمال غربی شهرستان بم (روستای زیبای مرغک) تا چاله جازموریان، نقطه به نقطه این منطقه کوهستانی، سرشار از جلوه‌های زیبای طبیعت است. از جنگل‌های انبوه بنه یا پسته وحشی، بادام کوهی واورس گرفته تا بلندترین آبشارهای ایران، تا ارتفاعات و دامنه‌های بکر و باغ‌های دل‌انگیز گردو و زردآلو و چمن زارها و چشمه سارها وغیره. جهت شمال شرقی- جنوب غربی و نیز طول این رشته کوه باعث گردیده در مسیر برش عرض‌های جغرافیایی، تنوع جالب‌ توجه آب و هوایی را در این خط سنگی با عظمت شاهد باشیم. 

برچسب: آبشار وروار; جیرفت; کرمان
اثر یا گردآوری: مهندس مجید اسکندری;منبع: آبشارهای ایران   -  لینک منابع:   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/01 16:01
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: