آبشارهای آذربایجان شرقی ( 2- آبشار آسیاب خرابه )

آبشارهای آذربایجان شرقی ( 2- آبشار آسیاب خرابه )

آبشار آسیاب خرابه یکی از اکوسیستم های طبیعی و کم نظیر استان آذربایجان شرقی می باشد . این آبشار با دیوارههای پوشیده از خزه خوشرنگ، سرخسی دارویی پرسیاوشان، گیاهان آبزی و همچنین چشمه هایی زلالی و غاری بسیار زیبا و ناودیسی توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

تاریخ ثبت: (1395/06/18 )  تاریخ بروزآوری: (1395/06/18 )

این مطلب (6,054)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

آبشار زیبای آسیاب خرابه در دامنه شمالی ارتفاعات کیامکی داغ، در یکی از دره های نزدیک روستای داران واقع گشته و اطراف آن را درختچه های انجیر، زرشک و نسترن های وحشی پوشانده است، بهترین مسیر دسترسی به این آبشار شهرستان جلفا در گوشه شمال غربی استان آذربایجان شرقی می‌باشد. این شهرستان در ۱۵۰ کیلومتری تبریز واقع شده است.

نقشه آبشار آسیاب خرابه

در شرق جلفا وارد جاده ای مرزی می شویم که در موازات رود زیبای ارس با زیبایی‌های خاص خود قرار دارد. پس از طی حدود ۳۰ کیلومتر در این جاده و یک جاده فرعی ۱۰ کیلومتری، شکوه و زیبایی کوه کیامکی داغ به ارتفاع ۳۳۴۰ متر نمایان می شود. در دامنه شمالی این کوه و در محل آسیاب خرابه ای که روزگاری جزو روستای قدیمی هلق بوده است، با طبیعتی بکر و زیبا روبرو می شویم که در نوع خود منحصربفرد است و به دلیل اینکه قبلا در این محلی یک واحد آسیاب آبی مشغول به کار بوده و فعلا ویران شده، به این نام معروف شده است. این آبشار از مسیر هادی شهر (علمدار گرگر) نیز قابل دسترسی است.

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه

 

در این منطقه چشمه ای واقع است که آب آن از کوه کیامکی تامین می شود. در مظهر چشمه، درختان انجیر وحشی روییده، آب چشمه پس از تبدیل شدن به یک آبشار بسیار زیبا در ته دره به یک رشته جویبار پیوسته و جریان مییابد. ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود ۱۰ متر و مساحت محوطه آن دویست مترمربع میباشد. در سمت راست ته دره، آبشارهای فراوانی بوجود آمده و تمام سطح دیواره ها سبز رنگ به نظر میرسد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد آبشار آسیاب خرابه این است که به علت مقاومت نداشتن طبقات آهکی، قسمت زیرین آبشار عقب نشینی کرده، حفرهای را ایجاد نموده است و در این حفره، درختان بید تنومندی روییده اند که سایه اندازشان محل مناسبی برای استراحت گردشگران است.


ده ها آبشار کوچک و بزرگ و صدای یکنواخت ریزشی آب، چشم انداز بدیع و هوای خنک، از عناصر جذاب و دلپذیر این آبشار است. این منطقه از نظر تنوع گیاهی و جانوری نیز بسیار قابل توجه می باشد و هم اکنون در محدوده پناهگاه حفاظت شده منطقه کیامکی قرار دارد. اگرچه ارتفاع این آبشار زیاد نیست اما به دلیل طبیعت زیبای خود، چشم ها را افسون میکند. جریان آب در این آبشار، پس از شستشوی بوته‌های بالا دست، با نرمی و به شکل یکپارچه به صورت چشمه سارهای کوچک، رشته به رشته و پهلو به پهلو، چون ریسه های شفاف و زلال فرو می‌ریزد تا مزارع و مراتع پایین دست را سیراب کند.

آبشار آسیاب خرابه در زمستان (عکس از مجید فرهمندی)

 

آبشار آسیاب خرابه

 

برچسب: آبشار; آذربایجان شرقی; آسیاب خرابه
اثر یا گردآوری: مهندس مجید اسکندری;منبع: آبشارهای ایران   -  لینک منابع:   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 13:24
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: