قایق مکشوفه در شوش مرمت شد.

قایق مکشوفه در شوش مرمت شد.

نمونه‌های جدیدتر این قایق منحصر به فرد فقط روی اثر مهرها دیده شده است مانند پیکرک‌های گلی که این گونه قایق‌ها نیز توسط ماهیگیران و دریانوردان برای برکت و حفظ خود از خطرات به معابد اهدا شد.

تاریخ ثبت: (1394/11/21 )  تاریخ بروزآوری: (1394/11/21 )

این مطلب (2,258)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد به نقل از اایسنا، قایق سفالی متعلق به 4200 پیش از میلاد در پایگاه میراث جهانی شوش مرمت شد. این مدل سفالی قایق بادبانی بهمن سال 1393در یکی از انبارهای شوش یافت شد.

قایق سفالی متعلق به 4200 پیش از میلاد یکی از آثار به دست آمده از محوطه باستانی شوش است که پس از ساماندهی انبارهای شوش توسط هیات دکتر علی‌زاده به آزمایشگاه و کارگاه مرمت تحویل داده شد و در این کارگاه کلیه اقدامات پاکسازی، قالب‌گیری، بازسازی و موزون‌سازی این قایق سفالی باستانی انجام شد.

محمدحسین ارسطو‌زاده، مدیر پایگاه میراث جهانی شوش، در این باره گفت: این مدل سفالی قایق بادبانی متعلق به 4200 پیش از میلاد است که تصویر ساده شده این قایق در کف آن نقاشی شده و در بهمن سال 1393در یکی از انبارهای قلعه شوش یافت شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش افزود: نمونه‌های جدیدتر این قایق منحصر به فرد فقط روی اثر مهرها دیده شده است مانند پیکرک‌های گلی که این گونه قایق‌ها نیز توسط ماهیگیران و دریانوردان برای برکت و حفظ خود از خطرات به معابد اهدا شد.

ارسطوزاده گفت: بنا به برنامه‌هایی که برای پویایی موزه شوش در نظر گرفته شده کلیه اشیای تاریخی که مرمت می‌شوند به تدریج در موزه مذکور به نمایش گذاشته می‌شوند.

همچنین کارشناس ارشد مرمت اشیای پایگاه میراث جهانی شوش در مورد این اثر بیان کرد: پخت کامل این اثر و استحکام آن سبب ماندگاری آن شده و آسیب‌های آن به جز قسمت داخلی در کف قایق اجرا شده است .

مهسا زمزم ادامه داد: در قسمت انتهایی قایق سوراخی تعبیه شده که به نظر می‌آید محلی برای قرارگیری بادبان می‌باشد که البته این نظریه نیاز به بررسی و مطالعه بیشتر دارد. تصویر ساده شده این قایق که در کف آن نقاشی شده نیز با توجه به نظر دکتر علی‌زاده و با بررسی نمونه‌های مشابه در قسمت بازسازی انجام شد.

برچسب: شوش; خوزستان; ایلام
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://isna.ir/fa/news/94111912605   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/07 20:11
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: