از اراضي دشت ورامين خطر بيخ گوش پايتخت

از اراضي دشت ورامين خطر بيخ گوش پايتخت

فرونشست سالانه ١٦ سانتي‌متر، پديده‌‌اي كه بيش از پيش تهران را تهديد مي‌كند. فرونشست زمين است كه بيم آن مي‌رود همين بيخ گوش پايتخت، تأسيسات روبنايي كشور را در خود فرو بلعد.

تاریخ ثبت: (1396/03/04 )  تاریخ بروزآوری: (1396/03/04 )

این مطلب (2,453)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

دشت ورامين يكي از آن دشت‌هايي است كه نگراني از فرونشست آن به دليل ازبين‌رفتن آب‌هاي زيرزميني نگراني‌ها را افزون مي‌كند. به‌ويژه آنكه راه‌آهن تهران- مشهد درست از كنار آن عبور مي‌كند. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: در دشت ورامین هم افت منابع آب زیرزمینی، فرونشست دشت و هم بازشدگی زمین را داریم و با توجه به اینکه این دشت در کنار راه‌آهن تهران - مشهد قرار دارد جای نگرانی وجود دارد.به گزارش انجمن خرد به نقل از ایلنا، محمدرضا بختیاری در حاشیه بازدید خبرنگاران از فرونشست زمین در دشت ورامین گفت:  در حال حاضر منابع آبی استان تهران ١٥٠ میلیون مترمکعب بیلان منفی دارد و از این میزان ٨٥ میلیون مترمکعب مربوط به دشت ورامین است.


وضعیت دشت ورامین بحرانی است

وی با اشاره به اینکه ورامین جزء دشت‌های بحرانی کشور است، افزود: سالانه حدود ٣٧٠ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در دشت ورامین برداشت می‌شود که از این میزان ٣٤٠ میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های مجاز و ٣٠میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های غیرمجاز است. وی تصريح كرد: اگر ٨٥ میلیون مترمکعبی را که بيلان منفی است حساب کنیم و کل چاه‌های غیرمجاز را هم ببندیم، ٥٠ تا ٦٠ میلیون مترمکعب کم داریم که به این معناست که علاوه بر بستن چاه‌های غیرمجاز باید برداشت از چاه‌های مجاز را هم کنترل کنیم، زیرا برخی اضافه برداشت دارند و برخی نیز باید برداشت‌شان محدود شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به راهکارهای حل بیلان منفی منابع آبی تهران بیان کرد: یکی از راه‌ها، بستن چاه‌های غیرمجاز است که در این راستا سال گذشته حدود ١٨٠ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کردیم که ١٠ میلیون مترمکعب آب ذخیره شد. وی ادامه داد: در حال حاضر حدود سه ‌هزارو ٢٠٠ حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در دشت ورامین وجود دارد که از این تعداد حدود هزارو ٧٦٠ حلقه چاه مجاز و بقیه غیرمجاز است و از ٣٧٠میلیون مترمکعبی که از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود ٣٤٠ میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های مجاز و ٣٠ میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های مجاز است یعنی از هزار و ٤٠٠ چاه غیرمجاز، ٣٠ میلیون مترمکعب برداشت می‌شود و بقیه مربوط به چاه‌های مجاز است. این ارقام نشان می‌دهد که چاه‌های مجاز با دبی بالا برداشت می‌کنند که برای حل این موضوع باید کنتور هوشمند نصب شود، چاه‌های غیرمجاز بسته شوند و تغذیه مصنوعی داشته باشیم.بختیاری خاطرنشان کرد: در سال جاری به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که با مدیریت اعمال شده از هدررفت آب جلوگیری کردیم، آب سدها پر شده و رهاسازی آب نیز صرف کشاورزی و تغذیه مصنوعی شد. یعنی در سال جاری ١٥ مترمکعب بر ثانیه رهاسازی آب برای کشاورزی داشتیم درحالی‌که این رقم در سال گذشته سه مترمکعب بر ثانیه بوده است و به این ترتیب کشاورزان چاه‌ها را خاموش می‌کنند که به نوعی به منابع آب زیرزمینی کمک می‌شود.وی با اشاره به اینکه کار تغذیه مصنوعی را در ورامین و دشت شهریار آغاز کرده‌ایم، افزود: با انجام تغذیه مصنوعی در شهریار تا ١٥ متر افزایش آب زیرزمینی داشته‌ایم.


سالانه ١٦ سانتی‌متر فرونشست داریم

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه سالانه حدود یک متر و ٣٠ سانتی‌متر افت آب زیرزمینی اتفاق می‌افتد، گفت: سالانه ١٦ سانتی‌متر فرونشست داریم که ناهمگونی این اتفاق خطرناک است. وی همچنین با بیان اینکه با عبور از دوره ٢٠ ساله خشکسالی اکنون در حال ورود به سال‌های نرمال آبی هستیم، به اقدامات دولت روحانی در راستای تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی اشاره و اظهار كرد: در دولت یازدهم حدود ٢٢ جلسه شورای عالی آب تشکیل شد که معادل ٢٠ سال گذشته بوده است؛ یعنی در چهار سال گذشته دولت به صورت جدی وارد بحث منابع آب زیرزمینی و کنترل اضافه‌برداشت شد.  بختیاری افزود: در سال گذشته در تهران توانستیم ١٠ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی کنیم، در سال جاری نیز ١٨ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی می‌کنیم و تجمیعی صرفه‌جویی در استان تهران در چهار سال ٤٠ میلیون مترمکعب بوده است.
وی یادآور شد: در سال‌های گذشته بخشی از تغذیه آبی ورامین از جاجرود بوده است که با احداث سدهای ماملو و لتیان صرف ذخیره‌سازی برای شرب تهران می‌شود؛ بنابراین برای جبران این موضوع از پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران برای دشت ورامین یا کشاورزی استفاده می‌شود.

برچسب: ورامین; فرونشست زمین; پایتخت
اثر یا گردآوری: ;منبع: روزنامه شرق   -  لینک منابع: http://www.sharghdaily.ir/News/132141   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/07 07:52
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: