دبیرکل یونسکو : بیت‌المقدس، جهانی کوچک از تنوع مذهبی است.

دبیرکل یونسکو :  بیت‌المقدس، جهانی کوچک از تنوع مذهبی است.

دبیرکل یونسکو با صدور بیانیه‌ای، بر اهمیت حفظ تمام میراث فرهنگی، مذهبی و تاریخی شهر بیت‌المقدس تاکید کرد.

تاریخ ثبت: (1395/07/24 )  تاریخ بروزآوری: (1395/07/24 )

این مطلب (2,536)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد به نقل از ایسنا، به نقل از سایت مرکز جهانی میراث یونسکو، ««ایرینا بوکوا» در بیانیه‌ خود اظهار کرد: همانگونه که در مناسبت‌های گوناگون و اخیرا در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به آن اشاره کردم، اورشلیم (بیت‌المقدس) شهر مقدس سه دین توحیدی یهودیت، مسیحیت و اسلام است و برای ارج نهادن به این تنوع فوق‌العاده فرهنگی و مذهبی است که این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

وی اظهار کرد: میراث بیت‌المقدس غیرقابل تفکیک است و هر یک از جوامع موجود در آن حق دارند تاریخ و ارتباط خودشان را با شهر به رسمیت بشناسند. انکار، لغو و پاک کردن هر یک از سنن مرتبط با یهودیت، مسیحیت و اسلام موجب از دست رفتن تمامیت این محوطه می‌شود و در نقطه مقابل دلایلی قرار دارد که به سبب آن این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

دبیرکل یونسکو در ادامه این بیانیه عنوان کرد: هیچ کجا شهری چون بیت‌المقدس میزبان سنت‌ها و میراث مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در یک فضا نیست و این سنن آن قدر در هم تنیده شده‌اند که از هم حمایت می‌کنند. این سنت‌های فرهنگی و معنوی بخشی از هویت ذاتی و تاریخی مردمان این شهر است.

وی ادامه داد: در تورات اورشلیم پایتخت داوود است، جایی که سلیمان در آن معبد ساخت و تابوت عهد را در آن قرار داد. در انجیل، اورشلیم به عنوان شهر رستاخیز حضرت عیسی معرفی شده است و در قرآن به بیت‌المقدس به عنوان سومین شهر مهم اسلام اشاره شده است، جایی که حضرت محمد (ص) در یک عزیمت شبانه خود را از مسجدالحرام به مسجدالاقصی رساند. در این شهر که جهانی کوچک از تنوع مذهبی است، مردمان مختلف اماکنی یکسان را برخی اوقات تحت عناوین متفاوت ستایش می‌کنند و به رسمیت شناختن، استفاده و احترام گذاشتن به این اماکن از اهمیت بالایی برخوردار است.

دبیرکل یونسکو اظهار کرد: "ارزش جهانی و برجسته شهر و دلیل ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو در این تلفیق قرار دارد که دلیلی است برای گفتگو و نه روبرو شدن با یکدیگر. وظیفه جمعی ما تقویت این همزیستی فرهنگی و مذهبی با قدرت قانون و با قدرت کلمات است و اکنون بیش از هر زمانی این نیاز احساس می‌شود تا بتوانیم میان اختلافاتی که شخصیت چند مذهبی این شهر تاریخی را تهدید می‌کند پلی بزنیم.

وظیفه یونسکو ترویج روحیه تحمل و احترام به تاریخ است و این تصمیم راسخ روزانه من به عنوان دبیرکل یونسکو و تمام کشورهای عضو است و به آن تحت هر شرایطی متعهد هستم، چرا که این علت وجودی ماست که به ما یادآور می‌شود ما یک بشریت واحد هستیم و تحمل تنها راه حرکت به سمت جلو در این جهان متنوع است.

برچسب: یونسکو; بیت‌المقدس; فلسطین
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://isna.ir/news/95072413643   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/07 05:54
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: