تاریخ ایالات متحده ‌آمریکا (بخش پنجم: استقرار اروپاپیان؛ هـ- انگلیسی‌‌ها؛ هـ-6: مریلند)

تاریخ ایالات متحده ‌آمریکا (بخش پنجم: استقرار اروپاپیان؛ هـ- انگلیسی‌‌ها؛ هـ-6: مریلند)

حقیقت اینکه کاتولیک‌های انگلستان نیز که آزار و ستم دیده بودند، آرزو داشتند آزادانه در آن سوی اقیانوس اطلس به اعمال مذهبی خود بپردازند.

تاریخ ثبت: (1398/02/12 )  تاریخ بروزآوری: (1398/02/12 )

این مطلب (1,232)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

موقعیت مستعمره و ایالت فعلی مریلند بروی نقشه ایالت متحده آمریکا

هـ -6: مریلند

 

در دسامبر ۱۶۳۳ دو کشتی به نام‌های آرش (Arche) و کولومب (Colombe) انگلستان را با صد تن سرنشین مهاجر که بعضی کاتولیک و برخی دیگر پروتستان بودند ترک گفت. مقصد آنان مصب پوتوماک در خلیج چزاپیک بود. این مهاجران در رأس خود کاتولیک متهمی به نام لئونارد کالور (Leonard Calvert) داشتند که برادر کوچک مبتکر این برنامه بود و شخص دیگری به نام لرد بالتیمور (Lord Baltiomre) که پادشاه شارل اول مالکیت قسمتی از سرزمین واقع در شمال ویرجینیا را به وی بخشیده بود.

نشان رسمی ایالت مریلند

حقیقت اینکه کاتولیک‌های انگلستان نیز که آزار و ستم دیده بودند، آرزو داشتند آزادانه در آن سوی اقیانوس اطلس به اعمال مذهبی خود بپردازند. به این ترتیب اولین شهرک مستعمرة جدید به نام سنت ماریز(St. Mary's) بنیاد نهاده شد. سایر شهرها نیز بلافاصله پس از آن پدید آمدند. لیکن شهر بالتیمور که در آینده نقش مهمی برعهده داشت، در سال ۱۷۲۹ به وجود آمد.

بنا به درخواست خانواده «مالک» مواد و شرایط مذهبی ملحوظ در این امتیاز، بسیار سخاوتمندانه و منطبق با موازین آزادیخواهانه بود، از این رو مریلند برای کلیه مهاجران با هر مذهبی پناهگاه مناسبی محسوب می‌گشت. به علاوه اکثریت مهاجران که صنعتگر و کارگر بودند، از همان ابتدا به مذهب پروتستان گرویدند و حال آنکه نجیب زادگان، کاتولیک باقی ماندند. به علاوه خوشرفتاری و اجازه انجام اعمال مذهبی در فرمان مشهور مدارای مذهبی(Act Concerning Religion) که در ۲۱ آوریل ۱۶۴۹ صادر گردیده و براستی واقعه‌ای محسوب می‌گردید، تصریح شده بود.

در این قانون به صراحت آمده بود که:

«... با ملاحظه این حقیقت که تحمیل معتقدات مذهبی به کرات، در جوامعی که به آن مبادرت گردیده، نتایج خطرناک به بار آورده است... پس چنین مقرر می‌دارد که ... هیچ فرد یا افراد این ایالت... که به عیسی مسیح معتقد و بر ایمان خویش معترف است، از این پس به هیچ عنوان به خاطر اجرا یا به هنگام فرایض مذهبی، مورد مزاحمت، ستم و آزار قرار نگیرد... و نیز به هیچ طريق ملزم به انجام اعتراف یا اجرای اعمال سایر مذاهب برخلاف تمایل شخصی شان نشوند... »

ليكن این سیاست مدارا، نوسانات بسیاری به خود دید. به هنگام به قدرت رسیدن کرمول و کله گردها به سال ۱۶۵۴ قانون مدارا لغو و انجام فرایض مذهب کاتولیک در مستعمره ممنوع اعلام شد. مهاجران مریلند پس از یک دوره آزادی مذهبی، دوباره در طول رژیم پادشاه گیوم و ملکه ماری، با سال‌های بسیار سختی روبه رو گردیدند. کلیسای آنگلیکان به موجب قانون برقرار گشت و همه مهاجران با هر مذهبی ناگزیر به پرداخت مالیات کلیسا شدند. به این ترتیب بسیاری از خانواده ‌های کاتولیک به مستعمره مجاور، یعنی پنسیلوانیا کوچیدند و در آنجا ویلیام پن (William Penn) و کویکر‌های او به ایشان اجازه دادند تا آزادانه به انجام فرایض دینی خود بپردازند.

برچسب: آمریکا; مریلند; بالتیمور
اثر یا گردآوری: فرانک لوئی شوئل، ابراهیم صدقیانی (مترجم);منبع: آمریکا چگونه آمریکا شد   -  لینک منابع:   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 05:46
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: