آبشارهای کرمان (پنج - آبشار راین یا زر رود)

آبشارهای کرمان (پنج - آبشار راین یا زر رود)

آبشار زر رود از ریزش رودخانه‌ای پدید می‌آید که سرچشمه‌های آن در ارتفاعات بالادست و از دل دامنه‌ها و دیواره‌های برف گیر هزار همچون تاج خروس جریان می‌یابد.

تاریخ ثبت: (1397/12/20 )  تاریخ بروزآوری: (1397/12/20 )

این مطلب (6,533)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

آبشار راین یا زر رود

آبشار راین (زر رود)

 

آبشار راین (Rayen) در موقعیت جغرافیایی E57 15 N29 33 در دامنه‌های کوه هزار نزدیکی شهر تاریخی و توریستی راین در استان کرمان واقع است.


شهر راین یکی از شهرهای خوش آب و هوای استان کرمان محسوب می شود. کوه هزار مرتفع‌ترین قله جنوب ایران است. روستاهای دامنه کوه هزار، با آب و هوایی دلپذیر در فصل بهار و تابستان پذیرای میهمانان زیادی می‌باشند.

در پانزده کیلومتری غرب شهرستان راین، آبشار بسیار زیبای راین یا زر رود ، در دامنه شرقی کوه هراز (بلندترین قله استان با ارتفاع ۴۵۰۰ متر) قرار گرفته است. آبشار زر رود از ریزش رودخانه‌ای پدید می‌آید که سرچشمه‌های آن در ارتفاعات بالادست و از دل دامنه‌ها و دیواره‌های برف گیر هزار همچون تاج خروس جریان می‌یابد. ارتفاع این آبشار حدود پنجاه متر بوده و دارای ریزشی چهار مرحله‌ای می باشد که از نمای نیمرخ یک مرحله و از روبرو، هر چهار مرحله آن قابل رویت است. . آبشار راین طی ۴ مرحله فرو می‌ریزد که مرحله اول ۳ متر و پس از آن ۴ متر در یک تنوره نسبتاً بزرگ فرو می‌ریزد و مرحله چهارم با فشار از ارتفاع بیست متری تا کف سنگی حوضچه آبشار پخش و بر دیواره سنگی شیب‌دار به بیرون پرتاب می‌شود. در زیر آبشار بیدستان‌هایی وجود دارد که در کنار آن، تاسیسات رفاهی جهت مسافران ساخته شده است. آبشار راین در زمستان‌ها که قندیل‌های یخی بسیاری از آن آویزان است سیمایی زیبا و جذاب دارد.

آبشار راین (زر رود)

تجربه سفر به راین در فصل زمستان تبدیل به یخ نوردی با هیجان زیاد می شود که علاقه مندان خاص خود را دارد. همچنین از دامنه روبروی آبشار مسیر اصلی صعود به قله آغاز می شود که مسیر حرکت آن تا ارتفاع ۳ هزارو ۲۰۰ متری در حاشیه ی رودخانه ادامه دارد و پونه ها و گل های وحشی که در طول مسیر هستند به زیبایی های این منطقه افزوده است و چشم انداز طبیعی شگفت انگیزی را به همراه آبشار به نمایش می گذارند.

نقشه آبشار راین یا زرد رود

نقشه آبشار راین یا زرد رود

برچسب: آبشار; کرمان; راین
اثر یا گردآوری: مهندس مجید اسکندری;منبع: آبشارهای ایران   -  لینک منابع: https://news.gardesh-gar.ir   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 14:35
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: