آبشارهای کرمان (دو - آبشار سرنکوه جیرفت)

آبشارهای کرمان (دو - آبشار سرنکوه جیرفت)

جبال به معنی کوه و بارز به معنای بلندی (کوه‌های بلند) می‌باشد. وجود باغ‌های سردسیری در این منطقه بر زیبایی آن افزوده است.

تاریخ ثبت: (1397/12/15 )  تاریخ بروزآوری: (1397/12/15 )

این مطلب (3,358)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

موقعیت جغرافیایی آبشار سرنکوه جیرفت

موقعیت جغرافیایی آبشار سرنکوه جیرفت

آبشار سرنکوه (Sarankuh) نیز آبشاری بسیار بلند و باشکوه در رشته کوه جبال بارز محسوب می شود. این آبشار در موقعیت جغرافیایی E581141 N283208 در استان کرمان واقع است. رشته کوه‌های جبال بارز در شمال و شمال شرقی از گردنه دهبکری در شمال شرقی سربیژن و شمال کوه‌های دلفارد شروع شده و به 280 کیلومتر تا مرز بلوچستان ادامه دارد.

 آبشار سرنکوه

وجه تسمیه آبشار سرنکوه

علت نامگذاری آن بلندی ارتفاعات است که جبال به معنی کوه و بارز به معنای بلندی (کوه‌های بلند) می‌باشد. وجود باغ‌های سردسیری در این منطقه بر زیبایی آن افزوده است. به دلیل وسعت منطقه، پوشش گیاهی یکسانی در آن وجود ندارد و از درختان ارزشمندی چون ارس، بنه، کهکم و ارچن گرفته تا بوته‌های کوچک گیاهی چون درمنه، شقايق، نرگس، گون و ریواس در آن دیده می‌شود.

شهرستان جیرفت به دلیل تنوع محصولات کشاورزی به هند ایران نیز معروف است. در منطقه جیرفت تفاوت دما در یک زمان و در دو نقطه کویری و کوهستانی به فاصله یک ساعت حتی به سی درجه سانتیگراد می‌رسد. یعنی اینکه می‌توان ظرف یک ساعت با اتومبیل از تابستان به زمستان سفر کرد! جالب است بدانید که جیرفت در گذشته‌های بسیار دور به شهر دقیانوس معروف بوده است. دقیانوس بزرگ ترین شهر دوره سلجوقیان بوده است.

برچسب: کرمان; آبشار; جیرفت
اثر یا گردآوری: مهندس مجید اسکندری;منبع: آبشارهای ایران   -  لینک منابع:   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/06 18:12
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: