از خرم‌آباد تا اروپا؛ تشریح آخرین کاوش‌ها در خاستگاه 54 هزار ساله انسان

از خرم‌آباد تا اروپا؛ تشریح آخرین کاوش‌ها در خاستگاه 54 هزار ساله انسان

بر اساس آخرین کاوش‌های صورت گرفته در غار کلدر که خاستگاه 54 هزار ساله انسان‌های هوشمند به شمار می‌رود بخشی از جمجمه انسان 40 هزار ساله پیدا شده که می‌تواند بسیاری از فرضیات پیشین و سوالات موجود را در مورد انسان‌های مدرن را پاسخگو باشد.

تاریخ ثبت: (1398/02/29 )  تاریخ بروزآوری: (1398/02/29 )

این مطلب (2,511)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

غار کلدر لرستان

به گزارش انجمن خرد آورده شده از خبرگزاری فارس، وقتی در کتاب‌های درسی و یا حتی گوگل به دنبال واژه‌هایی که لرستان را معرفی کرده‌اند می گردیم، بیشتر به سرزمین چشمه‌ها، دیار فلک وافلاک، دریاچه گهر و آبشار بیشه و ... روبرو میشویم، اما شاید هیچ کدام از موارد ذکر شده تا به امروز نتوانسته‌اند لرستان را به خوبی به جهانیان معرفی کنند.

لرستان تا چند سال گذشته برای اکثر تاریخ‌دانان و باستان شناسان دنیا واژه‌ای ناشناخته بود تا اینکه تعدادی از جوانان تحصیل کرده این سرزمین در علم باستان‌شناسی، بر آن شدند که قدمت و عظمت لرستان را به جهانیان معرفی کنند.

این تلاش‌های جوانان لرستانی در 10 سال گذشته سبب شده که غارهایی با قدمت 40 تا 55 هزار سال در لرستان کشف شود و تمامی محاسباتی که در مورد ساکنان اولیه اروپا در دنیا وجود داشت را به چالش بکشاند و دره خرم‌آباد به عنوان زیستگاه مردم اولیه اروپا به دنیا معرفی شود.

نمایش فیلم:

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/QTFJz/vt/frame

اجداد اولیه اروپایی‌ها ساکن دره خرم‌آباد بوده‌اند

به تازگی یکی از جوانان لرستانی که بیش از 15 سال در حوزه اکتشاف مکان‌های تاریخی فعالیت می‌کند به همراه یک تیم کاوش موفق به کشف آثار جدیدی در غار کلدر خرم‌آباد شده که بر اساس آن قدمت حضور انسان در این دره زیبا و سرسبز به 54 هزار و 400 سال می‌رسد.

دره خرم‎آباد با  17 غار و پناهگاه صخره‎ای یکی از قدیمی‎ترین سکونتگاه‎های بشر محسوب می‎شود و مطالعه در خصوص این مامن‎های اولیه حرف‎های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

در ذیل بخشی از صحبت‌های دکتر بهروز بازگیر سرپرست هیأت کاوش غار کلدر را با خبرنگار فارس می‌خوانیم.

 

غار کلدر در سال 85 به عنوان اثر ملی ثبت شد

غار کلدر یکی از غارهای طبیعی لرستان بوده که در دل سنگ‌های آهکی به وجود آمده است. این مکان در پنج کیلومتری شمال دره خرم‌آباد و در منطقه حفاظت شده سفیدکوه  قرار دارد که در ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با تلاش ذبیح الله بختیاری با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۹۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

اما در آن روزها اطلاعات و اشیا باستانی از این غار طبیعی کشف نشد تا اینکه در سال 1388 پس از مطالعاتی که در مورد غارهای کلدر، قمری،گیلوران و یک پناگاه صخره‌ای به نام گرارجنه انجام دادم سبب شد که با توجه به نهشته‌های باستانی و دست نخورده غار کلدر به پتانسیل بالای این فضای طبیعی در حوزه باستان شناسی پی ببرم.

تا پیش از این کاوش‎ها، بر اساس یافته‌های به دست آمده باستان‌شناسان، با استناد به  تاریخ‌نگاری به دست آمده از غار کنجی قدمت، سکونت بشر در دره خرم‌آباد را حدود 40 هزار سال قبل می‌دانستند که حال این آمار دگرگون شده است.

 

آغاز کاوش‌ غار کلدر از سال 89

در سال 89 اولین کاوش‌های خود را به همراه یکی گروه بین المللی در این غار شروع کردم و پس از پیدا کردن ابزارآلاتی که متعلق به دوره عصر پاره سنگی جدید بود به اهمیت غار کلدر پی بردم در همین راستا در سال 93 فصل دوم کاوش‌ها آغاز شد.

در فصل دوم کاوش‌ها  شواهدی که پیدا کردیم سبب شد که تمام نظریه‌های که زیستگاه‌ اولیه اجداد اروپایی‌ها را سرزمین شامات معرفی کرده بود زیر سوال برود، زیرا در این کاوش‌ها موفق شدیم آثاری بدست آوریم که نشان می‌دهد از 23 هزار سال تا 54 هزار 400 سال قبل در دره خرم‌آباد انسان‌های هوشمند زندگی کرده‌اند.

 

پیداشدن جمجمه انسان 40 هزار ساله

شاید نقطه عطف کاوش‌های صورت گرفته در غار کلدر پیدا کردن بخشی از جمجمه انسان است که بر اساس شواهد حداقل قدمت این فسیل مربوط به 40 هزار سال قبل بوده که تاریخ دقیق آن پس از انجام مطالعات تکمیلی اعلام خواهد شد؛ علاوه بر این با توجه به منطقه پیدا شدن جمجمه این امکان وجود دارد که مابقی فسیل این فرد نیز در دیواره غار پیدا شود.

 

وجود ارتباط بین غارهای باستانی خرم‌آباد

بین غارهای گیلوران قمری و کلدر ارتباطات باستان شناسی وجود دارد، به طوریکه که آثاری مربوط به دوره پارینه سنگی جدید نیز در این غارها پیدا شده اما موضوعی که سبب اهمیت غار کلدر شده بحث تاریخ نگاری آن است که به علت نهشته‌های سالم‌تر این غار امکان کسب اطلاعات قدیمی‌تر وجود دارد؛ تا قبل از غار کلدر قدیمی ترین آثار کشف شده در لرستان مربوط به 49 هزار سال قبل بوده است.

پس از کاوش‌های خوبی که در فصل دوم عملیات کاوش غار کلدر داشتیم آغاز فصل سوم این پروژه با هدف جستجو در لایه‌های پاره سنگی عصر میانی و پیدا کردن آثاری از انسان‌های نئاندرتال آغاز شد.

 

اجداد اولیه اروپایی‌ها ساکن دره خرم‌آباد بوده‌اند

وقتی اعلام می‌شود که اجداد اروپایی‌ها از دره خرم‌آباد به این قاره رفته‌اند اکثر مردم فکر می‌کنند که گروهی از غار کلدر به سمت اروپا مهاجرت کرده‌اند، اما این دیدگاه کاملا اشتباه بوده زیرا انسان‌های هوشمند اولیه به عنوان موجودی شکارگر تنها برای پیدا کردن شکار جابجا شده‌اند.

اما عاملی که سبب شده این نظریه ایجاد شود که اجداد اروپایی‌ها از خرم‌آباد به این قاره رفته‌اند این بوده که قدیمی ترین آثاری که از مردم اولیه در اروپا پیدا شده مربوط به 43 هزار سال قبل است، این در حالی بوده که در لرستان تا قدمت 54 هزار سال نیز پیدا شده و میان ابزار آلات پیدا شده شاهد این هستیم که این وسائل شبیه به یکدیگر هستند با این تفاوت که قدمت ابزارآلات لرستان 11 هزار سال بیشتر است.

 

لزوم استفاده از ظرفیت‌های باستان شناسی در حوزه اشتغال زایی

این کشفیات علاوه بر تاثیرات باستان شناسی و علمی می‌تواند در راستای توسعه اقتصادی و اشتغال لرستان نیز استفاده شود به طوریکه که مجموعه غار آتاپوئرکا که متعلق به اولین انسان‌های ساکن در اروپا است در کشور اسپانیا واقع شده که سالانه یک میلیون 500 هزار نفر از آنجا بازدید می‌کنند و این اثر نشانگر ظرفیت بالای این  باستان شناسی در تولید ثروت  برای جامعه است.

نمایش فیلم:

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/4ZHxr/vt/frame

برچسب: غار کلدر; لرستان; فرگشت
اثر یا گردآوری: ;منبع: فارس نیوز   -  لینک منابع: https://www.farsnews.com/news/13980229000038   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/01 08:58
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: