تاریخ ایالات متحده ‌آمریکا ( بخش پنجم: استقرار اروپاپیان؛ هـ- انگلیسی‌‌ها؛ هـ-3: رود آیلند)

تاریخ ایالات متحده ‌آمریکا ( بخش پنجم: استقرار اروپاپیان؛ هـ- انگلیسی‌‌ها؛ هـ-3: رود آیلند)

کار کشیشی وی در شهر عموماً با جنب و جوش توأم بود و بزودی خصومت و نکوهش حکومت را برانگیخت، زیرا وی در مواعظ خود یادآور می‌گشت که دولت حق دخالت در اینکه مردم چگونه خدا را پرستش کنند ندارد.

تاریخ ثبت: (1398/01/31 )  تاریخ بروزآوری: (1398/02/26 )

این مطلب (1,190)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

پرچم رود آیلند

ه-3: رود آیلند


Rhode Island رود آیلند: جزیره‌ای که نام خود را به سرتاسر ایالت داده است به عقیده مورخان امریکایی در۱۵۲۴ به وسیله ورازانو کشف گردیده و مشابهتی بین آن و جزیره رودز (Rhodes) یافته و آن را چنین نامیده است. نیز ممکن است این اسم مقلوب Rood Eilandt (جزيره سرخ) باشد که گویا دریانوردان هلندی آن را چنین نامیده‌اند.


پراویندس (Providence) مرکز مستعمره رود آیلند قدیمی ترین شهر آمریکا به شمار می‌آید.

راجر ویلیامز (Roger Wililams)

تعصبات کینه توزانه رژیم پیوریتن در ماساچوست و محدودیت آزادی به تبع یک عقیده مذهبی انعطاف ناپذیر، مطمئنا از علل اساسی تشکیل سه دولت کوچک همجوار در رود آیلند، نيوهامپشایر و کانکتیکات (Connecticut) بود. سکنه‌ای که در اندرونشان احساس عصیان می‌جوشید، در پی رهایی از تفتیش‌ها و تضییقات مذهبی لاجرم به ترک شهر و دیار و اسکان در مکانی دیگر مبادرت کردند.

مصمم ترین و سرسخت ترین این نافرمانان حکیم الهی معروف راجر ویلیامز (Roger Wililams) بود که پس از تحصیل در کالج پمبروک کمبریج(Pembroke)، در فوریه ۱۶۳۱ در سالم پیاده شده بود. کار کشیشی وی در شهر عموماً با جنب و جوش توأم بود و بزودی خصومت و نکوهش حکومت را برانگیخت، زیرا وی در مواعظ خود یادآور می‌گشت که دولت حق دخالت در اینکه مردم چگونه خدا را پرستش کنند ندارد و به این ترتیب شدید دولت را از دخالت در معتقدات مذهبی مردم منع می‌کرد؛ به عقیده وی «پیروی از سیاست آزار و شکنجه به نام دیانت مسئول خون همه افرادی است که در زیر محراب فریاد انتقام از دل برمی‌کشند... خداوند هرگز خواهان یکسانی مذهب نیست... چنین تحمیلی که به وسیله دولت اعمال‌ می‌شود (دیر یا زود بهانه مناسبی برای جنگ داخلی فراهم خواهد آورد.»

بزودی کار بدانجا کشید که در ژانویه ۱۶۳۶ به وی دستور دادند که به انگلستان برگردد. لیکن او ترجیح داد که به جنوب بگریزد و با مشکلات فراوان از راه زمینی خود را به خلیج ناراگانست برساند. وقتی دوباره امنیت یافت با چند تن از دوستان کشتزاری بزرگ تشکیل داد تا به قول خودش «آنچه را که در جای دیگر به سبب شیوه پرستیدن خدا از دست داده‌ام، به دست آورم.» وی این کشتزار را «مشیت الهی» نام نهاد. «به پاس مشیت الهی و عنایتی که خداوند در زمان پریشانی در حق من روا داشته است.»

سایر سکنه که به همان میزان شیفته آزادی مذهبی بودند، بزودی در همان حدود دست به تأسیس کشتزار‌های مشابه مانند پورتس ماوث و نیوپورته زدند.

استقلال این کشتزارها، چون در انزوا و برخلاف میل مقامات قانونی ایجاد گردیده بودند، ناپایدار بود. به همین جهت راجر ویلیامز در ۱۶۴۳ به انگلستان رفت تا اجازه نامه رسمی دریافت کند و به این وسیله برای شهر‌های جدید اجازه تشکیل حکومت‌های قانونی کسب کند. وی این اجازه نامه را تحصیل کرد. آنگاه به سال ۱۶۴۴ یک امتیاز سلطنتی جدید، وجود یک مستعمرة مجزا و مستقل به نام «پروویدنس پلان تیشن این ناراگانست بی» را به رسمیت شناخت.

به طوری که انتظار‌ می‌رفت، این مؤسسه از همان آغاز مصممانه در راه آزادی مذهب گام برداشت، بخصوص که سکنه آن اغلب عضو فرقه‌های گوناگون بودند و همگی با استقرار یک کلیسای رسمی مخالفت داشتند.

برچسب: آمریکا; رودآیلند; پراویدنس
اثر یا گردآوری: فرانک لوئی شوئل، ابراهیم صدقیانی (مترجم);منبع: آمریکا چگونه آمریکا شد.   -  لینک منابع:   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/07 00:03
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: