اگر کلیسای تاریخی نتردام در ایران طنازانه می‌سوخت ...!

اگر کلیسای تاریخی نتردام در ایران طنازانه می‌سوخت ...!

«میگن عملیات تروریستی بوده»، «دروغه! این فیلم مال ایران نیست»، «زیر کلیسا یه نیروگاه هسته‌ای بوده» و...

تاریخ ثبت: (1398/01/28 )  تاریخ بروزآوری: (1398/01/28 )

این مطلب (1,217)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

توهم توطئه و کلیسای نتردام

به گزارش انجمن خرد آورده شده از عصر ایران نوشت: «بخش‌های بزرگی از کلیسای نوتردام در آتش سوخت. یک کلیسای ۷۰۰ ساله که در جزیره سیته در میانه رود سن و در منطقه چهارم در مرکز پاریس واقع است و هر سال قریب به ۱۳ میلیون نفر از آن بازدید می‌کردند و ارزشی حیاتی برای کشور فرانسه داشت. طبعاً در این کشور رسانه‌ها به چرایی رخ دادن ماجرا می‌پردازند و مقصران را بازخواست می‌کنند. اما اگر این اتفاق در ایران رخ می‌داد واکنش‌های احتمالی چطور بود؟

ولی – اما
فعلاً در فرانسه هنوز کسی به کسی حمله نکرده و آتش خاموش شد.
حتی به مکرونی با کمترین درصد محبوبیت بین روسای جمهوری مستقر در جمهوری سوم.
حتی منفورتر از ژنرال دوگل در زمان جنبش دانشجویی-کارگری مه ۱۹۶۸ فرانسه 
حتی وقتی رییس جمهور پوپولیست ینگه دنیا توصیه به استفاده از هواپیمای آبپاش کرد، کسی در فرنگستون جوگیر نشد و ....

 

ولی – اما 
اگر در ایران چنین چیزی رخ می‌داد، غیر از اینکه خود ماشین و بالگرد و هواپیما و منطقه پرواز ممنوع متهم نمی‌شدند، سیاسی کار نمی‌شدند و در ادامه سلسله وار اتفاقات زیر رخ نمی‌داد؟

- ابتدا در شبکه‌های مجازی خبر منتشر می‌شد. بعد از چند بار تائید و تکذیب با انتشار فیلم و عکس همه از آن خبردار می‌شدند.

- تلویزیون در ابتدا سکوت می‌کرد. بعد وقتی که خبر را «همه» شنیدند، خبر کوتاهی در این مورد زیرنویس می‌شد.

- به سرعت جوک‌ها و کلیپ‌های طنزی در مورد این ماجرا ساخته و دست به دست می‌شد. از جمله کلیپ نقی معمولی که می‌گوید: «آخه چرا دارین منو بازی میدین شما. چرا میخاین شما همه چی رو عادی جلوه بدید؟ هیچ ننگی از این بزرگ‌تر نیست، من دارم به قهقرا می‌رم؛ فقط بذارید برم من!»

- شایعات شکل می‌گرفت: «کار خودشونه! میخوان ما گرونی پیاز یادمون بره!»، «میگن عملیات تروریستی بوده»، «دروغه! این فیلم مال ایران نیست»، «زیر کلیسا یه نیروگاه هسته‌ای بوده» و...

- بعضی سلبریتی‌ها شروع به انتشار پست‌هایی در صفحات اینستاگرام خود می‌کردند که مضمون مشترک همه آنها این بود: «هیچ جای دنیا این اتفاق نمی‌افتد و ما خیلی بدبختیم که در ایران زندگی می‌کنیم.»

- رسانه‌های اصولگرا این اتفاق را به برجام ربط می‌دادند و می‌نوشتند از بی‌کفایتی دولت است وگرنه اگر کاندیدای ما رئیس‌جمهور شده بود الان آتش، گلستان می‌شد.

- آقای ضرغامی توئیت می‌کرد که یک بار به آقای روحانی گفته این مکان آتش می‌گیرد ولی آقای روحانی به او خندیده.

- چند شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان اقدام به پخش ویدئوهایی از زمان ساخت این مکان می‌کردند و نشان می‌دادند که در آن زمان تمام اقدامات ایمنی رعایت شده بود و این تقصیر حکومت است که یکی از آثار ملی را به عمد سوزانده.

- مسئولان دسته‌دسته به صحنه می‌رفتند، لباس آتش‌نشانی می‌پوشیدند و در حالی که جلوی دوربین‌ها شلنگ دستشان بود عکس می‌گرفتند.

- دکتر ظریف در توئیتی می‌نوشت این ماجرا تقصیر ترامپ است و دوباره می‌سازیمت!

- رسانه‌های اصلاح‌طلب به سرعت کشف می‌کردند که در زمان احمدی‌نژاد کپسول‌های اطفای حریق فروخته‌شده و با آن دلار خریده‌اند.

- عده‌ای از مردم جلوی کلیسا جمع می‌شدند، سلفی می‌گرفتند و مانع از کار تیم آتش نشانی می‌شدند.

- هلال احمر، آتش‌نشانی، نیروهای امدادی و انتظامی چنان صحنه را فتح می‌کردند که جایی برای کار نمی‌ماند، یک مسئول می‌گفت ما امکانات نداریم و مردم باید برای خاموش کردن آتش کمک کنند.

- آقای قالیباف در اینستاگرام می‌نوشت اگر مدیران جهادی واقعی در دولت وجود داشت الان آتش را خاموش می‌کردند.

- عکس‌هایی از آتش‌نشانان، نیروهای امدادی و هلال‌احمر منتشر می‌شد که گریه می‌کردند.

- عده‌ای به سپاه حمله می‌کردند، عده‌ای به تشکل‌های مردم‌نهاد یورش می‌بردند که در حال جمع‌آوری کمک برای خاموش کردن آتش هستند، گروهی با انتشار عکس‌های جگرخراش و اشک‌نوشت و سوزنامه به همه حمله می‌کردند و می‌نوشتند: من می‌دونم ما موفق نمیشم … همه‌مون میمیرم و هیچی فایده نداره!

- در نهایت ساختمان می‌سوخت و فرو می‌ریخت.

- مجلس فوری کمیته تحقیق و تفحص تشکیل می‌داد و اعلام می‌کردند در عرض یک هفته متهمین شناسایی و معرفی می‌شدند.

- یک هفته بعد همه چیز از یاد می‌رفت!»

آتش‌سوزی در جریان بازسازی کلیسای نتردام

اما مهمترین اتفاقات تاریخی کلیسای نتردام از یادها نخواهد رفت و مکرونی که امیدی به تکرار دوره ریاست جمهوری اش ندارد، به سرعت وعده بازسازی در طی 5 سال را داده شاید هم متقلب از روی دست صاحبین پلاسکو تقلب کرده و جهت آرام کردن افکار عمومی وعده انتخاباتی داده، زمان پرده از روی چهره متقلب بر خواهد داشت.

ولی – اما خلاصه‌ای از پیشینه کلیسای نتردام را در ادامه مرور می‌کنیم:

 

کلیسای نتردام

 

کلیسای تاریخی نتردام پاریس با ۸۵۰ سال قدمت، عصر دوشنبه دچار آتش‌سوزی مهیبی شد که این بنای ارزشمند تاریخی را تا مرز نابودی کامل برد.

 

این بنا از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری است که در قلب پاریس قرار دارد و بنا بر اطلاعات مندرج در سایت رسمی این بنا، سالانه بالغ بر ۱۳ میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

 

کلیسای جامع نتردام که نام آن به معنی «بانوی ما» است، محل استقرار اسقف اعظم پاریس نیز بوده است.

 

این کلیسا در جزیره‌ای کوچک به نام ایله دلا سیته در میانه‌ی رود سن بنا شده است. ساخت کلیسا در سال ۱۱۶۳ میلادی و در زمان لویی هفتم آغاز و در سال ۱۳۴۵ میلادی تکمیل شد.

 

معماری این بنا از نظر ساختار و تزئینات چشمگیر آن به «جواهر معماری گوتیک قرون وسطا» مشهور بوده است.

 

در دهه‌ی ۱۷۹۰ میلادی و در بحبوحه‌ی «انقلاب کبیر فرانسه» بنای این کلیسا دچار خسارت‌های فراوان و تقریباً رها شده بود.

 

در سال ۱۸۳۱ رمانی از ویکتور هوگو، نویسنده‌ی نامدار فرانسوی، رمان مشهور خود به نام «گوژپشت نتردام» را منتشر کرد و در آن وضعیت نامناسب این بنا را توصیف کرد. در این داستان قسمت غربی کلیسا که با دو برج ناقوس قرینه مشخص است، محل زندگی «کازیمودو» ناقوس‌زنِ خمیده‌ی این کلیسا و شخصیت اصلی این رمان است.

 

انتشار این رمان بار دیگر توجه‌ها را به این بنای تاریخی جلب کرد و باعث شد کار بازسازی کلیسا بین سال‌های ۱۸۴۴ تا ۱۸۴۶ انجام شود.

 

بازسازی بنا توسط دو معمار معتبر به نام‌های «ژان-باپتیست لاسوس» و «اوژن ویوله-لو-دوک» که هر دو از علاقه‌مندان معماری گوتیک بودند و آن را سنتی اصیل در معماری مسیحی و فرانسوی می‌دانستند، انجام شد.

 

مهمترین اتفاقات تاریخی کلیسای نتردام

 

هنری ششم انگلستان، در سال ۱۴۳۱ میلادی در این کلیسا تاج‌گذاری کرد و پادشاهی فرانسه را برای شش سال در دست گرفت.

 

ناپلئون بناپارت که خود پیگیر حفظ این کلیسای تاریخی بود، در سال ۱۸۰۴ در همین مکان تاج امپراتوری فرانسه را بر سر گذاشت.

 

ژان‌دارک، دختر مشهور فرانسوی، که نیروهای فرانسه را در نبرد علیه انگلیسی‌ها رهبری کرد و در نهایت به سال ۱۴۳۱ در نوزده‌سالگی توسط کشیشان متعصب بخاطر عقایدش در آتش سوزانده شد، قرن‌ها بعد در سال ۱۹۰۹ در کلیسای نتردام توسط پاپ پیوسِ دهم مورد آمرزش قرار گرفت.

 

آتش‌سوزی در جریان بازسازی کلیسای نتردام

 

کلیسای نتردام با ۸۵۰ سال قدمت، نماد زیبایی و تاریخ پاریس، یکی از ارزشمندترین نمونه‌های معماری گوتیک، با تمام مجسمه‌های عجیب‌وغریب، نقاشی‌های رنگارنگ و گچبری‌های پر جزئیاتش، غروب روز گذشته دچار حریق گسترده‌ای شد.

 

این بنا که تا آخرین روز پیش از آتش‌سوزی نیز همچنان میزبان مراسم عشای ربانی بود، از دو سال پیش به دلیل مشاهده‌ی برخی آسیب‌ها در تزئینات سنگی کلیسا، تحت بازسازی گسترده‌ای قرار داشت که هزینه‌ی آن حدود ۱۸۰ میلیون دلار تخمین زده شده بود.

 

تلاش آتش‌نشانان پاریس برای خاموش‌کردن آتش در ساعات اولیه بی‌نتیجه ماند و در نهایت برج مرکزی این کلیسا با بیش از صد متر ارتفاع و سقف آن به طور کامل فرو ریخت اما مقامات فرانسوی گفته‌اند ساختار اصلی بنا و برج‌های ناقوس این کلیسا پابرجا مانده است.

 

اما آثار هنری و تاریخی بی‌شماری که در جای‌جای این کلیسا و در دل آتش قرار داشت، بخش عمده‌ای از تلاش آتش‌نشانان را معطوف به خود کرده بود.

 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که ساعتی بعد از وقوع آتش‌سوزی در محل حادثه حاضر شده بود این اتفاق را «تراژدی‌ای وحشتناک» توصیف کرد و قول داد طرحی برای جمع‌آوری کمک‌های بین‌المللی برای بازسازی این کلیسا تهیه کند.

 

پس از هجده ساعت تلاش آتش‌نشانان سرانجام آتش خاموش شد. علت این حادثه هنوز مشخص نیست اما مقام‌های رسمی گفته‌اند که احتمالاً دارد حاصل یک سهل‌انگاری در جریان پروژه‌ی بازسازی کلیسا باشد.

برچسب: کلیسای نتردام; فرانسه; آتشسوزی
اثر یا گردآوری: ;منبع:   -  لینک منابع: https://www.isna.ir/news/98012711708   -   https://www.isna.ir/news/98012711721

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/06 17:25
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: