کرمانشاه به خط میخی رسید

کرمانشاه به خط میخی رسید

سرپرست هیات مشترک بین­‌المللی کاوش­‌های باستان­شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه و دانشگاه «کپنهاگ» دانمارک در تپه «خیبر» روانسر از کشف بخشی از یک گل نوشته به خط میخی و مُهر استوانه‌ای کتیب‌ه­دار به خط میخی در تپه «خیبر» روانسر کرمانشاه خبر داد.

تاریخ ثبت: (1397/10/03 )  تاریخ بروزآوری: (1397/10/03 )

این مطلب (2,449)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

پس از کشف دندان نئاندرتال، کرمانشاه به خط میخی رسید

به گزارش انجمن خرد آورده شده از ایسنا، سجاد علی‌بیگی - سرپرست هیات مشترک بین­‌المللی کاوش - گفت: تپه تاریخی خیبر در باستان­‌شناسی منطقه‌ی بسیار بااهمیتی است و با تداوم پژوهش‌ها و کشفیات آینده می­‌توان به اطلاعات مهمی در خصوص هزاره­‌های دوم و اول پیش از میلاد غرب ایران دست پیدا کرد.

 

این باستان‌شناس در توضیح مهمترین یافته‌ های باستان­شناسی در این تپه گفت: بخشی از یک گل‌نوشته به خط میخی و مُهر استوانه­‌ای کتیبه­‌داری به خط میخی، در حال حاضر مهمترین یافته‌­های باستان­شناسی منقول این محوطه تاریخی است و نشان می‌دهد حداقل بخشی از مردمانی که در اینجا زندگی می­کردند در بیش از سه هزار سال پیش دارای سواد خواندن و نوشتن بوده­ و در این راستا برای انتقال پیام­های خود از خط میخی استفاده کرده‌­اند.

این عضو هیات علمی گروه باستان­‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: قدیمی­‌ترین یافته‌­های سطحی تپه متعلق به هزاره‌ی پنجم پیش از میلاد است، اما در حال حاضر یافته‌های کاوش رأس تپه مربوط به دوره اشکانی (کمی بیش از دو هزار سال پیش) است و با ادامه کاوش­ها در لایه­‌های پائین­تر، یافته­‌های قدیمی‌تری به دست خواهد آمد.

او با بیان این‌که بر اساس کاوش­‌ها جدیدترین لایه‌ی سکونتی در تپه خیبر به دوره‌ی اشکانی برمی‌گردد و حدود دو هزار سال قدمت دارد، ادامه داد: در استقرار این دوره بقایای دو لایه‌ی ساختمانی که با خشت ساخته شده، آشکار شده است که بخشی از یک بنای ستوندار با جرزهای آجری، حیاط سنگ فرش شده، چاه، ساختمان­های خشتی بخشی از دستاوردهای کاوش این فصل است.

به گفته وی، به نظر می­رسد ساختمان­‌های کاوش شده بقایای ساخت‌وسازهای روستائی دوره‌ی اشکانی نیست و احتمالا در این بخش از محوطه خانه‌ی خان یا حاکم منطقه در دوره‌ی اشکانی وجود داشته است.

علی‌بیگی با تاکید بر این‌که هیات باستان‌شناس در تلاش است تا به کمک متخصصان باستان گیاه­شناسی به بررسی پوشش گیاهی منطقه پرداخته و به الگوی معیشتی ساکنان این محوطه در هزاران سال پیش پی ببرد، افزود: در این کاوش­ها علاوه بر مطالعه‌ی بقایای معماری و سفال، گروه باستان­‌شناسی بقایای استخوان­‌های جانوری را نیز جمع­‌آوری کرده و با کمک متخصصان باستان­‌جانورشناسی درصدد هستند تا الگوی تغذیه و نوع دام نگهداری شده یا جانوران شکار شده و مورد استفاده ساکنان این محوطه‌ی باستانی مورد شناسائی قرار گیرد.

او گفت: هیات باستان­شناسی برای درک برخی از مسائل باستان‌­شناسی منطقه نیازمند است تا در کنار کاوش‌ها، بررسی باستان‌شناسی در جنوب شهرستان روانسر انجام دهد تا وضعیت پراکندگی استقرارها، کارکرد احتمالی هر یک از آنها و سلسله مراتب آنها (مرکز یا پیرامون بودن) آنها مشخص شود.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم کاوش‌­ها را در سال­‌های آینده ادامه دهیم تا تاریخ فرهنگی و سیاسی این منطقه را بازسازی کرده و با حفظ و ارائه‌ی یافته­‌های کاوش­‌ها زمینه جذب گردشگر را در این بخش از غرب ایران و استان کرمانشاه فراهم کنیم.

برچسب: کرمانشاه; خط میخی; محوطه باستانی
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: https://www.isna.ir/news/97100301405   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/28 09:35
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: