اشغال ایران توسط متفقین

اشغال ایران توسط متفقین

۳ شهریور ماه ۱۳۲۰ نیروهای اتحاد شوروی از شمال و بریتانیا از جنوب ایران را اشغال کردند. درگذشت پدر انقلاب صنعتی بازگشت فروغی به نخست‌وزیری در وضعیت بحرانی

تاریخ ثبت: (1397/06/03 )  تاریخ بروزآوری: (1397/06/03 )

این مطلب (2,913)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

متفقین ایران را اشغال کردند

۳ شهریور ماه ۱۳۲۰ نیروهای اتحاد شوروی از شمال و بریتانیا از جنوب ایران را اشغال کردند و تا سال ۱۳۲۴ که جنگ پایان یافت در ایران باقی ماندند. در نخستین ساعات حمله، اسمیرنوف سفیر کبیر شوروی و سر ریدر بولارد وزیر مختار بریتانیا در منزل رجبعلی منصور –نخست‌وزیر وقت– حضور یافته و طی یادداشتی حمله قوای خود را به ایران ابلاغ کردند.

 

متفقین ایران را اشغال کردند 

 

رجبعلی منصور به همراه جواد عامری، کفیل وزارت امور خارجه، به کاخ سعدآباد رفت و رضاشاه را مطلع ساخت و سپس راهی مجلس شورای ملی شد و گزارش حمله نظامی شوروی و بریتانیا را به اطلاع نمایندگان مجلس رساند. پس از آن جلسه هیات وزیران در کاخ سعدآباد با حضور رضاشاه تشکیل شد و موضوع حمله به ایران و نقض بی‌طرفی مورد بحث و مذاکره قرار گرفت و چاره‌جویی برای جلوگیری از بحران آغاز شد.  دخالت نظامی شوروی و بریتانیا در ایران متعاقب دو اولتیماتوم مشترک شوروی و بریتانیا در ۲۸ تیر و ۲۵ مرداد ۱۳۲۰ راجع به حضور کارشناسان آلمانی به وقوع پیوست. این حمله همچنین به فاصله سه هفته قبل از تبعید رضاشاه به خارج از کشور رخ داد. شهرهای بی‌دفاع شمال و جنوب ایران در جریان حمله هماهنگ و مشترک شوروی و بریتانیا، شدیدا بمباران شدند و نیروی دریایی ایران در خلیج فارس و دریای خزر، بر اثر حمله شدید نیروهای مهاجم، ظرف چند ساعت به کلی نابود شد.

در حمله شدید بریتانیا به خلیج‌فارس، دریادار غلامعلی بایندر فرمانده نیروی دریایی و ناخدا نقدی رئیس ستاد نیروی هوایی، ناوسروان فرج‌الله رسانی، جعفر فزونی و شمار فراوانی از افسران کشته شدند؛ عمده کشتی‌های ایران آتش گرفتند یا غرق شدند؛ شمار کشتگان نظامی ایران در آن حمله، بیش از پانصد تن گزارش شده است. ستاد جنگ اعلامیه ای صادر کرد و از حمله هوایی به شهرهای تبریز، اردبیل، رضائیه (ارومیه)، خوی، اهر، میاندوآب، ماکو، بناب، مهاباد، رشت، حسن کیاده، میانه، اهواز و بندر پهلوی (بندر انزلی) خبر داد.  عصر روز سوم شهریور و درحالی‌که پیشروی قوای بریتانیا و شوروی در شمال و جنوب خاک ایران ادامه داشت، رجبعلی منصور تصمیم به استعفا گرفت. شامگاه همان روز، خبرهای مربوط به پیشروی قوای شوروی و بریتانیا به سوی تهران منتشر شد.

جیمز وات فیزیکدان و مخترع اسکاتلندی و پدر انقلاب صنعتی ۲۵ آگوست ۱۸۱۹ در ۷۳ سالگی چشم بر جهان فروبست.


 

جیمز وات فیزیکدان و مخترع اسکاتلندی و پدر انقلاب صنعتی ۲۵ آگوست ۱۸۱۹ در ۷۳ سالگی چشم بر جهان فروبست.

 

به‌خاطر تلاش چشمگیر و نبوغ‌آمیز این مهندس در گسترش علم، واحد بین‌المللی توان به نام او ثبت شده است. وات در سال ۱۷۸۱ موتور بخار را که در سال ۱۷۱۲ به‌دست نیوکامن اختراع شده بود بهبود بخشید و به این ترتیب قطار انقلاب صنعتی را به حرکت درآورد.


 

 

بازگشت فروغی به نخست‌وزیری در وضعیت بحرانی


 

بازگشت فروغی به نخست‌وزیری در وضعیت بحرانی


در مدت کوتاه پس از اشغال بحث‌های جدی در سفارتخانه‌های متفقین وجود داشته است تا جایی که موضوع بازگشت قاجار نیز در دستور کار قرار گرفت. اعضای کابینه انگلستان بازگشت یکی از افراد سلسله سابق قاجار به تخت سلطنت را مورد بررسی قرار دادند، ولی معلوم شد که شخص مورد نظر یک کلمه هم فارسی بلد نیست.


انگلیسی‌ها به ولیعهد، محمدرضا پهلوی نیز بدبین بودند. علت آن هم ضعف و ترس وی و تمایلش به آلمان بود. اما سومین فرزند رضا شاه که در آن تاریخ ۱۸ ساله بود، یکی از گزینه‌های جانشینی رضاشاه بود. در کنار این وقایع، تلاش‌هایی نیز جهت حفظ رژیم پهلوی در ایران صورت می‌گرفت. رضاشاه با وجود اینکه نمی‌خواست فروغی را به نخست‌وزیری منصوب کند، صلاح کار را در این دانست که رضایت او را برای تشکیل کابینه جلب کند. رضاشاه ابتدا در نظر داشت تا مجید آهی که به زبان روسی مسلط بود یا علی سهیلی که هم زبان روسی را خوب می‌دانست و هم زن روسی داشت، به‌جای منصورالملک، زمام کابینه را به‌دست بگیرند زیرا از ارتش سرخ ترس زیادی داشت و فکر می‌کرد آن دو بتوانند روابط را اصلاح کنند، اما آن دو، شانه خالی کردند و در مقام مشاوره به رضاشاه گفتند که مرد میدان زمامداری در وضع حاضر فقط ذکاءالملک (محمدعلی فروغی) است که خانه‌نشین و بیمار در نزدیک کاخ شهری شاه سکونت دارد. رضاشاه پیشنهاد آهی و سهیلی را به شرط اینکه هر دو در کابینه ذکاءالملک عضویت داشته باشند، پذیرفت.

رضاشاه و فروغی در کاخ سعدآباد یکدیگر را ملاقات کردند. فروغی پس از برکناری از نخست‌وزیری دوم خود، هرگز شاه را ملاقات نکرده بود. شاه به محض دیدن فروغی، با لبخندی گفت: «نه، فروغی، آن‌قدرها هم که فکر می‌کردیم پیر نشده است.»  فروغی پیر و بیمار به نخست‌وزیری رسید و به شاه قول مساعد داد تا ولیعهد را بر تخت سلطنت بنشاند. آنچه فروغی را در این راه دلگرم می‌کرد، صحبت‌های سهیلی بود که فاش ساخته بود که خواهد توانست از طریق آنتونی ایدن، دوست انگلیسی‌اش، لندن را وادار به قبول سلطنت ولیعهد کند.

رضا شاه تا به اینجا برسد، علاوه بر اتکای بی‌نتیجه به روزولت، استمداد از «پیشوا» را هم تجربه کرده بود. اتل (مامور گشتاپو در تهران) به او قول داده بود که پس از دو ماه مقاومت در برابر نیروهای شوروی و انگلستان، ارتش آلمان به کمک رژیم خواهد آمد. اما در پی وقایع شهریور ماه، رضا شاه که از کمک آلمان‌ها ناامید شده بود، تصمیم گرفت هرچه زودتر و قبل از آنکه مجبور شود علیه آلمان‌ها، تصمیماتی را اتخاذ و اجرا کند، از صحنه خارج شده و ولیعهد را به‌جای خود بنشاند. در این صورت می‌توانست امیدوار باشد که در صورت پیروزی کشورهای محور، او به سلطنت برخواهد گشت و در صورت پیروزی متفقین، پسرش سلطنت خواهد کرد. مهم‌ترین اقدام برای تحقق این هدف، نخست‌وزیری فروغی بود.

*منبع: ذکاءالملک فروغی و شهریور ۱۳۲۰، باقر عاقلی، انتشارات علمی و انتشارات سخن


 

 

برچسب: متفقین; جنگ جهانی دوم; انقلاب صنعتی
اثر یا گردآوری: ;منبع: دنیای اقتصاد   -  لینک منابع: https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3431167   -   https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3431166

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/05 20:33
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: