تریاک در دوره ناصرالدین شاه،چند؟!

تریاک در دوره ناصرالدین شاه،چند؟!

قیمت سه مثقال تریاک و یک وعده قلیان ۷ شاهی و هر ۲۰شاهی معادل یک قران بود.

تاریخ ثبت: (1397/05/25 )  تاریخ بروزآوری: (1397/05/25 )

این مطلب (5,973)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

دکتر پولاک، پزشک ناصرالدین شاه

دکتر پولاک، پزشک ناصرالدین شاه نوشته است: «تریاک ماهان بسیار قوی است. جنس نامرغوب از شاهزاده عبدالعظیم و کاشان و قم به دست می‌آید. مصرف آن عمومیت دارد، و مانند حشیش سرشگستگی ندارد، و قبول عامه یافته‌است. تقریباً هر ایرانی که بتواند از عهده خرج آن برآید، حداقل روزی یک بار حب تریاک می‌خورد، و در ساحل خزر مصرف دو برابر مناطق دیگر است.»


 قیمت تریاک هم در این دوره بسیار ارزان بود. قهوه‌خانه عرش در خیابان چراغ گاز تهران از پاتوق‌های شیره‌ای‌ها و تریاکی‌ها بود و در آنجا قیمت دو استکان چای ۳ شاهی و قیمت سه مثقال تریاک و یک وعده قلیان ۷ شاهی بود.

 

*هر ۲۰شاهی معادل یک قران بود. بعدها که ریال به واحد پول ایران تبدیل شد معادل۱.۲۵ قران ارزش داشت.

 

تریاک کشی و شیره کش خانه‌های دوره قاجار

قهوه خانه عرش


قهوه خانه عرش، نام یکی از معروفترین قهوه خانه های تهران در عهد قاجاریه است، که در خیابان چراغ برق این شهر قرار داشت.


جماعت معتاد های بدسابقه از صبح تا شب در آنجا جمع می شدند و به تریاک کشی می پرداختند.
در تهران قدیم، برخی از قهوه خانه های شهر، مرکز اجتماع و به اصطلاح پاتوق اشرار و افراد بدنام و ناراحت بودند و محل فسق و فجور آنها به شمار می آمدند. یکی از شاخصترین و معروفترین این قهوه خانه ها، قهوه خانه عرش بود که پاتوق و محل تجمع افراد معتاد و الکلی محسوب می شد. به نظر می آید که وجه تسمیۀ این قهوه خانه از سفر خیالی افراد معتاد و الکلی پس از مستی و نشئگی به عرش، گرفته شده باشد و این قهوه خانه بدلیل سیر دادن مشتریان خود در عرش، بدین نام نامیده می شد.
از اواخر شب به بعد، بساط عرق خوری در این قهوه خانه پهن می شد و جماعت عرق خور تا پاسی از شب، به خوردن عرق و عربده کشی می پرداختند.
محل این قهوه خانه در خیابان چراغ برق قرارداشت و مرکز شبانه روزی معتاد ها و و عرق خورهای تهران به شمار می آمد. به این کیفیت که:
از نیمه های شب به بعد، نوبت در قهوه خانۀ عرش به شیره ای ها می رسید. به این ترتیب که از نیمه شب، تشکچه های خاص شیره ایها گسترده میشد و نگاری ها و چراغهای شیره، همراه با ساقی هایی که جام ها و پیاله های عرق بدست داشتند، به میان می آمدند و این وضعیت تا صبح روز بعد و آغاز روزی دیگر ادامه داشت.

 

 

برچسب: تریاک; ناصرالدین شاه; دکتر پولاک
اثر یا گردآوری: ;منبع: دنیای اقتصاد   -  لینک منابع: https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3428055   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/05 02:02
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: