پیش‌بینی کاهش تراز آب دریاچه مازندران

پیش‌بینی کاهش تراز آب دریاچه مازندران

مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور به مناسبت روز ملی دریای خزر، ضمن پیش‌بینی کاهش تراز دریای خزر در سال‌های آینده بر اثر پدیده تغییر اقلیم نسبت به تخریب زیست‌بوم‌های ساحلی خزر هشدار داد.

تاریخ ثبت: (1397/05/22 )  تاریخ بروزآوری: (1397/05/22 )

این مطلب (2,675)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

گیلان و مازندران در حاشیه جنوبی دریای خزر

 از منظر هواشناختی، بخش‌های مختلف دریای خزر دارای چه اقلیمی هستند؟

بهزاد لایقی: از لحاظ بارش، بیشترین میزان بارش سالانه در سواحل جنوب دریای خزر؛ یعنی سواحل ایران اتفاق می‌افتد و کمترین مقدار بارش در سواحل شرقی این دریا؛ یعنی ترکمنستان و قزاقستان رخ می‌دهد. به‌لحاظ دمایی هم بیشترین مقدار دما مربوط به سواحل شرقی دریای خزر و کمترین دما در شمال دریای خزر در سواحل روسیه است، به‌گونه‌ای که در بخش شمالی دریای خزر یخبندان رخ می‌دهد و تردد شناورها در این منطقه با استفاده از یدک‌کش‌های مجهز به یخ‌شکن انجام می‌شود. مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی در مورد روند نوسانات تراز دریای خزر گفت: در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی، تراز آب دریای خزر به دلیل افزایش مصرف آب رودخانه ولگا افت نسبتا زیادی داشت، به‌طوری‌که کمترین مقدار تراز آب در سال ۱۳۵۶ ثبت شد. پس از این سال روند افزایش تراز آب دریای خزر اتفاق افتاد که افزایش بارش نقش مهمی در این وضعیت ایفا می‌کرد و این وضعیت تا سال ۱۳۷۴ ادامه داشت. پس از این سال مجددا تراز آب دریای خزر رو به کاهش گذاشته است و با وجود نوسانات زیاد تاکنون به‌طورکلی روند کاهشی را تجربه می‌کند. مهم‌ترین عامل این وضعیت، کاهش بارندگی در حوضه آبریز دریای خزر و رودخانه ولگا به‌عنوان تأمین‌کننده بیش از ۹۰ درصد آب دریای خزر است.

این کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: بیشترین تأثیرات تغییر اقلیم ناشی از کاهش تراز آب دریای خزر، در منطقه مربوط به زیست‌بوم‌های ساحلی و مناطق حفاظت‌شده و تالاب‌ها در این منطقه است. این کاهش تراز آب منجر به تخریب زیستگاه‌های فعلی و همچنین افزایش شوری و اسیدیته آب می‌شود که شرایط نامساعدی را برای آبزیان منطقه و زنجیره‌های زیستی متصل به آنها ایجاد می‌کند. با توجه به این وضعیت، راهکار مناسب را می‌توان در بهبود شرایط زیست‌بوم‌های ساحلی با انجام تغییرات یا جابه‌جایی زیستگاه‌های فعلی یا راهکارهای مهندسی برای افزایش توان اقلیمی این زیستگاه‌ها جست‌وجو کرد. 

برچسب: دریاچه مازندران; دریای خزر; خشکسالی
اثر یا گردآوری: ;منبع:   -  لینک منابع: http://www.sharghdaily.ir/fa/main/detail/193585   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 08:37
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: