کشف آجرهای شاخص دوره هخامنشی در کاخ چرخاب

کشف آجرهای شاخص دوره هخامنشی در کاخ چرخاب

کاوشهای باستانشناسی محیط پیرامون کاخ های هخامنشی بر اساس داده ژئوفیزیک به کشف آجرهای شاخص دورۀ هخامنشی در کاخ چرخاب ، بخشی از دیوار یک سازه خشتی متعلق به دوره هخامنشی در محوطه سنگ سیاه 2، کشف بقایای یک کف استقراری در محوطه سنگ سیاه 3 و... منجر شد .

تاریخ ثبت: (1397/02/05 )  تاریخ بروزآوری: (1397/02/05 )

این مطلب (3,134)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

کشف آجرهای شاخص دورۀ هخامنشی در کاخ چرخاب

در کاوش های باستان شناسی محیط پیرامون کاخ های مکشوفه در براز جان صورت گرفت :
 

به گزارش انجمن خرد آورده شده از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، نصرالله ابراهیمی سرپرست هیأت باستان شناسی امروز «دوشنبه»با اعلام این خبر گفت :کاخ هخامنشی چرخاب در سال ١٣٥٠ طی عملیات حفر کانال برای ساخت خط لولۀ انتقال آب از برازجان به بوشهر به صورت تصادفی در میان نخلستانهای جبهۀ غربی شهر برازجان کشف  شد .


او با بیان اینکه در همین سال هیأتی به سرپرستی دکتر علی اکبر سرفراز اقدام به کاوش در محدودۀ این اثر کرد و موفق به کشف بقایای پایه ستونهای کاخی از دورۀ هخامنشی شدتصریح کرد :این فرآیند مجدداً در سال ١٣٨٠به سرپرستی نامبرده تکرار شد و علاوه بر برداشت نهشته های سیلابی که طی سالیان گذشته سطح کاخ را پوشانده بود، محدودۀ کاخ به صورت کامل مورد کاوش قرار گرفت و علاوه بر تالار مرکزی ایوان جانبی آن نیز کشف شد .
او افزود:کار کاوش در محیط پیرامونی  این کاخ در جبهه غربی و به فاصله ٥٠٠ متری به عنوان بخشی از فاز دوّم پروژه باستان شناختی کاخهای هخامنشی برازجان (B. A. P. A. P.) و با هدف مطالعۀ ساختارهای معماری پیرامون آن، به سرپرستی اینجانب از سر گرفته شد. 
وی گفت :در این راستا با استناد به نتایج به دست آمده از بررسی ژئو مغناطیس دو ترانشۀ 10 × 10 متر موسوم به Ch. II و Ch. III در جبهه های شمالغرب و غرب کاخ مورد کاوش قرار گرفت. 
ابراهیمی اظهار داشت :طی این فرآیند علاوه بر داده های منقول مانند قطعات سفالین قابل انتصاب به دوره های ساسانی و هخامنشی و قطعه سنگهای تراش خوردۀ مربوط به پایه ستون و شال ستونها، بقایای معماری و آوار از دوره های یاد شده از جمله آجرهای شاخص دورۀ هخامنشی به دست آمد.
وی خاطر نشان کردکه کاوش موصوف و مطالعات تکمیلی متعاقب آن در این محوطه همچنان ادامه دارد.
 
 
او در ادامه تصریح کرد : کاخ هخامنشی سنگ سیاه در فاصله حدود 9 کیلومتری شمال کاخ چرخاب و فاصله حدود 5 کیلومتری جنوب شرقی از کاخ بردک سیاه در سال 1350 طی بررسی باستان شناسی به سرپرستی علی اکبر سرفراز کشف و توسط اسماعیل یغمایی در سال 1356 کاوش شد. 

این باستان شناس افزود :طی بررسی های مقدماتی انجام شده در سال 1396 در قالب "پروژه باستان شناختی کاخ های هخامنشی برازجان"، در شعاع کمتر از یک کیلومتری این کاخ، چندین محوطه اقماری احتمالا همزمان با آن شناسایی شد که دو محوطه با عنوان سنگ سیاه ٢ و سنگ سیاه ٣ مورد کاوش قرار گرفت.
ابراهیمی گفت : کاوش در محوطه سنگ سیاه 2 در ترانشه ای به مساحت 50 متر مربع منجر به کشف بقایای آوار و بخشی از دیوار یک سازه خشتی متعلق به دوره هخامنشی همراه با بقایایی از سفال، سنگ ها و اشیای سنگی تراش خورده کامل و نیمه تمام و سایر یافته های فرهنگی شاخص مشابه با دیگر کاخ های مکشوفه از برازجان شده است.
سرپرست هیأت باستان شناسی اظهار داشت : در محوطه سنگ سیاه 3 نیز کاوش در محدوده  کوچکی به مساحت 9 متر مربع منجر به کشف بقایای یک کف استقراری و نیز بخشی از سازه ای حرارتی به همراه قطعات سفالین احتمالا متعلق به دوره هخامنشی و فراهخامنشی شده است.
به گفته ابراهیمی کاوش و مطالعه بر روی بقایای این دو محوطه همچنان ادامه دارد.
کاوش های باستان شناسی محیط پیرامونی کاخ های مکشوفه در برازجان (کاخ چرخاب ،کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه ) دشتستان بوشهر با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنان در حال انجام است .

برچسب: هخامنشی; محوطه باستانی; کاخ چرخاب
اثر یا گردآوری: ;منبع: پژوهشگاه میراث فرهنگی   -  لینک منابع: http://richt.ir   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/29 02:39
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: