استخراج ژن از اسکلت های باستانی توسط متخصصین ژنتیک داخلی صورت می گیرد

استخراج ژن از اسکلت های باستانی توسط متخصصین ژنتیک داخلی صورت می گیرد

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری: استخراج ژن از اسکلت های باستانی توسط متخصصین ژنتیک باستانشناسی داخلی صورت می گیرد

تاریخ ثبت: (1397/01/23 )  تاریخ بروزآوری: (1397/01/23 )

این مطلب (1,377)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بعد از سه سال برنامه ریزی و فعالیت در حوزه ژنتیک باستان و پایه گذاری این دانش برای پاسخ گویی به پرسش های باستان شناسان توانسته نیاز به خروج ذخائر ژنتیکی ازکشور را کمتر کند.

به گزارش انجمن خرد آورده شده از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پرستو عرفان منش مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی با اعلام این خبر گفت:استفاده از قابلیت های ویژه و کاربردی علم ژنتیک،ظرفیت های جدیدی در عرصه کاوشهای باستانی بوجود آورده که قادر است بخش زیادی از محدودیت های علوم رایج از جمله بررسی های مورفومتریک را مرتفع و مطالعات مرتبط با تبارشناسی از جمله رخدادهای تکاملی،مهاجرت ها و سایر ویژگی های مرتبط با زندگی نیاکان ما را آشکار کند.

به گفته وی،از علم ژنتیک در باستان شناسی همچنین می توان در زمینه تعیین هاپلوگروپ و نژاد،بیماری ها،یافتن ارتباط های نسبی در گورهای خانوادگی و غیره استفاده کرد. امروزه مارکرهای مولکولی و به ویژه مارکرهای مبتنی برDNA  به طور گسترده در بسیاری از زمینه ها از قبیل نقشه یابی و ردیابی ژن ها،تعیین جنسیت،بررسی تنوع ژنتیکی یا مطالعه روابط ژنتیکی در اقوام وملل به کار می روند.روش های مبتنی بر DNA امروزه بهترین روشی است که برای تمایز بین موجودات نزدیک به هم استفاده می شود.او با بیان اینکه در ایران نیز در پی پیشرفت های چشم گیر در حوزه ژنتیک، از حدود 3 سال پیش این حوزه مورد توجه قرار گرفته تصریح کرد:در این رابطه مراکز مهم و با سابقه نظیر مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی بقیه الله اعظم ( عج ) به این امر مهم پرداخته اند تا طرح " تبارشناسی ژنتیک ایرانیان باستان " را با پژوهشکده حفاظت و مرمت به ثمر برسانند.در این راستا ،2 منطقه مهم باستانی که در بخشی از این طرح قرار گرفته شامل؛تپه حصار دامغان و منطقه چلو بر اساس استانداردهای جهانی با توجه به توانمندی های داخلی تعیین هاپلوگروپ شده است.نتایج حاصل از این پژوهش ها درجلسات تخصصی مشترک براساس تفاهم نامه رسمی مشترک اعلام خواهد شد.خوشبختانه بعد از 3 سال برنامه ریزی در این حوزه و انجام نشست ها،کارگاه ها و مطالعات و تحقیقات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردگشری،توانسته پایه گذاری این دانش برای پاسخ به پرسش های باستان شناسان باشد و نیاز خروج ذخائر ژنتیکی از کشور را کمتر کند.

 

پژوهشکده حفاظت و مرمت آثارتاریخی – فرهنگی به نمایندگی از پژوهشگاه میراث فرهنگی در حال برنامه ریزی و ایجاد چشم اندازی هایی روشن براساس توانمندی های داخلی است و در این راه طولانی از تمامی نیروهای و متخصصین در این حوزه دعوت به همکاری می کند.

برچسب: ژنتیک; پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری; اسکلت باستانی
اثر یا گردآوری: ;منبع: پژوهش های باستانشناسی ایران   -  لینک منابع: https://t.me/archaeologist   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 07:52
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: