نهاوند شهر سراب‌ها ( 3- سراب گیان)

نهاوند شهر سراب‌ها ( 3- سراب گیان)

سراب گیان نهاوند به‌عنوان پر بازدیدترین مکان گردشگری و تفریحی شهرستان نهاوند هرساله میزبان هزاران نفر از مسافران و گردشگران است.

تاریخ ثبت: (1396/12/24 )  تاریخ بروزآوری: (1396/12/24 )

این مطلب (6,310)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

دسترسی به سراب گیان، نهاوند

سراب گیان نهاوند یکی از زیباترین و پرآب‌ترین سراب‌های استان همدان و پر بازدیدترین نقطه گردشگری نهاوند است که در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند قرارگرفته است.

سراب دائمی و جنگل‌های زیبا و طبیعی این سراب در کنار طبیعت بکر و مناظر فوق‌العاده زیبای این منطقه از شهرستان نهاوند چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

سراب گیان نهاوند دارای آب بسیار غنی و زلال و درختان چنار کهن و جنگل طبیعی و زیبای زاگرس است که در ایام مختلف سال و به‌ویژه در تعطیلات، پذیرای هزاران نفر از سراسر کشور است.

این سراب زیبا و پر آب که در فاصله 2 کیلومتری از تپه باستانی و چندین هزارساله گیان قرارگرفته است برای علاقه‌مندان به طبیعت و مسافران مکان بسیار مناسبی برای لذت بردن از این طبیعت خدادادی است که در طول فصول مختلف سال علاقه‌مندان و طرفداران مخصوص خود را دارد.

 

سراب گیان “سراب گیان” به معنای حقیقی “سرچشمه حیات” و به معنای مجازی،سراب آرزوها و امال دوستداران طبیعت و علاقه‌مندان محیط زیست است.

نهاوند شهر سراب‌ها ( 3- سراب گیان)
با توجه به اینکه توسعه صنعتی و پیشروی موذیانه و خزنده تاسیسات شهری و واحدهای آلاینده زیست ، محیطی روز به روزعرصه را بر موجودات زنده بویژه انسانهای شهرنشین‌، تنگ تر کرده و ابنای بشر در حصرت یک نقش عاری از آلودگی،‌ چشم به انواع مقررات و بخشنامه هایی بازدارنده دوخته اند‌،در گوشه ای، نه چندان دور از نهاوند قطعه ای از بهشت وجود دارد که با دیدن آن هر فرد بی خیال و کم، توجهی نیز انگشت تحیر و حسرت به دندان می گزد.

 

“گیان”

واژه ای کردی به معنای جان است و به دلیل زیبایی های منطقه به سراب جان یا سراب گیان شهرت یافته است.این گوشه مطرود و مغفول بوسیله جاده باریکی، به نهاوند وصل می شود که در دو سوی آن بقایای ۲۰۰۰ هکتاری جنگل های قدیم،‌ زاگرس،‌چشم انداز و تابلو فوق العاده زیبایی از کوه،‌جنگل،‌ و دشتهای وسیع، و خرم ضلع غربی جاده را به نمایش گذاشته است.

 نهاوند شهر سراب‌ها ( 3- سراب گیان)

زیبایی های  سراب گیان

در انتهای جاده آنجا که از سه طرف، سه ارتفاع نه چندان بلند به هم می رسند.خالق کائنات یکی از عجیب ترین پدیده های طبیعت را در این بن بست به نمایش گذاشته است.موسیقی زیبای آب با نزدیک تر شدن به متن طبیعت سراب، واضح تر و دلنوازتر به گوش می رسد.آب معجزه گر و آبادانی ساز، اینجا نیز کار خود را کرده و طبیعتی بکر و سرسبز {را در گوشه ای از زمین خدا پدید آورده که همه چیز در آن مسحور کننده و زیباست.این بهشت کوچک، معروف به «سراب گیان» که، در جوار تپه های باستانی گیلان در اطراف شهر تاریخی نهاوند واقع شده، تصویری از طراوت، سبزی، شادابی و شور و نشاط طبیعت زنده است که آب، آبشار، چشمه، درختان سر به فلک کشیده و دامنه کوه سربلند، آنها را پدید آورده است.می شود در جای جای این جنگل سبز و کوچک و محصور میان درختان چنار و بلوط و بید و گردو و…

 

نهاوند و سراب گیان

ساعت ها نشست و با احساس لطیفی همراه با خنکای آب زلال و سبک رودخانه گیان، به تفکر و تعبدی عمیق پرداخت.آب که از بلندی سرازیر می شود پس از عبور از حوضچه ای بزرگ که دست بشر نظم هندسی خاصی به آن داده، به آبشاری زیبا و زلال تبدیل و باحرکتی موزون و فریبنده به پایین دست می ریزد، بعد با جاری رود سرازیر می شود و می رود تا دشت ها، مزرعه ها ودلها را سیراب کند. نهاوند دارای چشمه ها و سراب های متعدد است که جنگل گیان با ۴۲۵ هکتار، وسعت یکی از زیباترین آنهاست و ۲۰۰ هکتار آن پوششی درختی است با، رودخانه پرآب و زلالی که بیش از یک متر مکعب در ثانیه آب جاری دارد، و زمین های کشاورزی حدود ۵ روستا را سیراب می سازد. این منطقه دیدنی به وسیله جاده باریکی به نهاوند وصل می شود که در دو سوی، آن بقایای ۲۰۰ هکتاری جنگل های قدیم زاگرس چشم انداز و تابلویی فوق العاده زیبا از کوه، جنگل و دشتهای وسیع و خرم ضلع غربی جاده را به نمایش گذاشته است.

 

برچسب: گیان; نهاوند; سراب
اثر یا گردآوری: ;منبع: پایگاه خبری گرو   -  لینک منابع: http://garoo.ir/node/30139/   -   http://www.niksalehi.com/gardeshgari/%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%DA%AF%D9%8A%D8%A7%D9%86.html

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/01 02:42
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: