نظام پولی برتن وودز

نظام پولی برتن وودز

در سال ۱۹۴۴ و در ‌گرماگرم جنگ جهانی دوم نمایندگان ۴۴ کشور در منطقه‌ای به نام برتن وودز در ایالت نیوهمپشایر آمریکا‌گرد آمدند تا در مورد ایجاد یک نظم نوین پولی بین‌المللی تصمیم‌گیری کنند.

تاریخ ثبت: (1396/12/15 )  تاریخ بروزآوری: (1396/12/15 )

این مطلب (1,248)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

در سال ۱۹۴۴ و در ‌گرماگرم جنگ جهانی دوم نمایندگان ۴۴ کشور در منطقه‌ای به نام برتن وودز در ایالت نیوهمپشایر آمریکا‌گرد آمدند تا در مورد ایجاد یک نظم نوین پولی بین‌المللی تصمیم‌گیری کنند. با توجه به این که رونق یافتن تجارت بین‌الملل برای ایالات متحده و انگلستان اهمیت بیشتری داشت دولت‌های این دو کشور تلاش بیشتری برای تشکیل این کنفرانس کرده و طرح‌هایی را هم برای ارائه در این نشست آماده کردند. با توجه به مشکلاتی که برای ادامه حیات سیستم پایه طلا آمده بود و نیز پیامدهای بحران اقتصادی ۱۹۳۰ شرکت‌کنندگان در این کنفرانس در اندیشه برپایی یک نظم نوین پولی بودند تا بتواند بستری هموار برای گسترش بازرگانی بین‌المللی و رشد اقتصادی کشورها فراهم کند.

 

سیستم نرخ‌های ارزی شناور

نظام نرخ‌های ارزی شناور که به دنبال فرو ریختن سیستم ارزی ثابت بوجود آمد در سال ۱۹۷۶ هنگامی که اعضای صندوق بین‌المللی پول در کشور جامائیکا‌گرد آمدند و در مورد سیستم پولی بین‌المللی جدید به توافق رسیدند، رسمیت یافت. در این‌جا لازم است که نظریات موافق و مخالف در مورد سیستم‌های نرخ ارز ثابت و نرخ ارز شناور مورد بررسی قرار گیرند.

 

موافقت‌نامه جامائیکا

در اجلاس جامائیکا اصول صندوق بین‌المللی پول مورد تجدید نظر قرار‌گرفت و خط‌مشی نرخ‌های شناور ارز به تصویب رسید. نکات اصلی این توافق شامل موارد زیر بودند:

۱. متغیر بودن نرخ‌های تبدیل ارزها به‌وسیله اعضا پذیرفته شد. بر این اساس ورود کشورهای عضو به بازار آزاد برای تعدیل نوسانات پولی مجاز دانسته شد.

۲. طلا به عنوان یک دارایی ذخیره‌ای در سیستم پولی کنار گذاشته شد. بر این اساس صندوق بین‌المللی پول ذخایر طلای خود را به قیمت روز بازار به کشورهای عضو فروخت و سود حاصل از این عمل را در یک حساب جدید برای کمک به کشورهای عضو فقیر قرار داد. هم‌چنین به دولت‌های عضو هم اجازه داده شد که در صورت نیاز ذخایر طلای خود را به قیمت بازار به فروش برسانند. سهمیه پرداختی کشورهای عضو به صندوق افزایش یافت. بر پایه این توافق کل سهمیه‌های پرداختی سالانه کشورهای عضو به ۴۱‌میلیارد‌دلار رسید. در سال‌های بعد نیز این مبلغ ۱۹۵‌میلیارد‌دلار و تعداد اعضای صندوق بین‌المللی پول به ۱۲۸ کشور افزایش یافت.

برچسب: نظام پولی; برتن وودز; ارز
اثر یا گردآوری: احسان حاجی;منبع: دنیای اقتصاد   -  لینک منابع: https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-596226   -   https://www.irfx.ir

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/28 23:34
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: