کشف شواهدی از پادشاهی ماد در شمال شرق ایران

کشف شواهدی از پادشاهی ماد در شمال شرق ایران

دست آوردهای جدید پژوهشهای باستان شناسی در محوطه ریوی نشان می دهد دشت سملقان یکی از مناطق مهم پادشاهی ماد در شمال شرق ایران بوده است.

تاریخ ثبت: (1396/12/02 )  تاریخ بروزآوری: (1396/12/02 )

این مطلب (3,227)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

یکی از تدفین های به دست آمده از سایت ریوی

 خبرگزاری میراث فرهنگی – میراث فرهنگی - محمد جوادجعفری سرپرست هیات باستان شناسی محوطه ریوی گفت: "ریوی" نام یک محوطه تاریخی بزرگ از دوران آغاز امپراطوری هخامنشی در شمال خراسان است که تا کنون دو فصل پژوهشهای باستان شناسی در آن انجام شده است. وی افزود: از ابتدای خرداد ماه سال جاری فصل سوم این پژوهشها با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و پژوهشکده باستان شناسی و همکاری موسسه باستان شناسی آلمان آغازشد.

 به گفته جعفری، در روند کاوشهایی که در سالهای 1391 و 1393 در محوطه تاریخی ریوی انجام شد نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ بدست آمد که از حدود 900 سال پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی حدود 1500 سال تداوم استقراری داشته است.

وی با اشاره به وسعت این محوطه در دوران هخامنشی که به بیش از 110 هکتار می‌رسیده گفت: به نظر می‌رسد که ریوی یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است.

جعفری در ادامه افزود: از دیگر موارد مهم باستان شناسی در این محوطه وجود شواهد و مدارکی از قلمرو پادشاهی ماد است.

 به گفته وی، حدود سه هزار سال پیش در بخشهای مختلف ایران قلمروهای پادشاهی مختلفی وجود داشت که همواره با یکدیگر در جنگ و یا تعامل بودند و یکی از این قلمروها، پادشاهی ماد در حدود آذربایجان فعلی بود که امپراطوری آشور را در هم شکست و قلمرو خود را به غرب و شرق گسترش داد.این باستان شناس گفت: یکی از مناطقی که اطلاعات کمی از حضور پادشاهی ماد در آن وجود داشت بخشهای شمال شرقی ایران بود اما دست آوردهای جدید پژوهشهای باستان شناسی در محوطه ریوی نشان می دهد دشت سملقان یکی از مناطق مهم این امپراطوری در شمال شرق ایران بوده است. به گفته وی از وسعت محوطه ریوی در دوران ماد هنوز اطلاعات کافی بدست نیامده اما در دوران هخامنشی این محوطه همچنان مرکز جمعیتی مهم منطقه با وسعت شهری بوده است.

جعفری افزود: از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان شناسی مختلفی از محوطه ریوی بدست آمده که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه است.

وی گفت: با توجه به شواهد باستان شناختی، "ریوی" یکی از مهمترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهشهای باستان شناسی هدفمند در آن می تواند موجب ارتقاء شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان شود. محوطه تاریخی ریوی در نزدیکی روستای نجف و 5 کیلومتری غرب شهر آشخانه در استان خراسان شمالی قراردارد. با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با حمایت پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را تحت عنوان "پروژه باستان شناسی ریوی" برای کاوش و مطالعات باستان شناسی به مدت 7 سال برنامه ریزی کرد که دو فصل آن در سالهای 91 و 93 با فعالیت‌های تعیین عرصه و حریم و لایه نگاری انجام گرفت و فصل سوم با همکاری باستان شناسان آلمانی از خرداد ماه امسال با هدف بررسی ژئوفیزیک و مطالعات آزمایشگاهی شروع شد.مجوز فصل سوم پژوهش های باستان شناسی در محوطه ریوی توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

بدین ترتیب باستان شناسان ایران و آلمان کاوش در دشت ریوی خراسان شمالی را آغاز کردند. کاوش های باستان شناسی با همکاری باستان شناسان آلمانی در تپه تاریخی "ریوی" منجر به کشف شواهدی مبنی بر وجود بقایای یک شهر تاریخی مربوط به دوران هخامنشی و ساسانی در این منطقه شده است.

فصل چهارم کاوش در محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان این استان از سوی باستان شناسان کشورمان و آلمان به انجام رسید. به گزارش انجمن خرد آورده شده از روابط عمومی این اداره کل میراث فرهنگی بجنورد در روز دوشنبه، محمد سویدانلویی اظهار کرد: پژوهش های باستان شناسی دراین محوطه تاریخی تا 20 آذرماه سال جاری ادامه داشت. وی گفت: فصل چهارم فعالیت های باستان شناسی محوطه ریوی با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و همکاری فرمانداری، شورای شهر شهرستان مانه و سملقان و حضور متخصصین بین‌المللی در رشته‌های باستان شناسی، جغرافیا و زمین شناسی، ژئوفیزیک و زیست محیط انجام می شود. وی افزود: باتلاش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در سال 94 بازدیدها و جلسات مختلفی در خصوص نحوه این همکاری های بین المللی برگزار و اردیبهشت ماه امسال با حمایت و صدور مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور، این پژوهش ها آغاز شد . مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از 110 هکتار رسیده و به نظر می‌رسد یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است. سویدا نلویی افزود: با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را تحت عنوان پروژه باستان شناسی ریوی برای کاوش و پژوهش های باستان شناسی به مدت 5 سال برنامه ریزی کرده است. وی گفت: در مدت پژوهش های باستان شناسی که از سال 1391 در محوطه تاریخی ریوی واقع در نزدیکی روستای نجف شهرستان مانه و سملقان آغاز شده است باستان شناسان به بقایای یک شهر از دوران هخامنشی دست یافتند و با توجه به اهمیت این کشف، موسسه باستان شناسی آلمان در ایران که با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تفاهم نامه همکاری مشترک دارد برای همکاری در پروژه باستان شناسی محوطه ریوی استان خراسان شمالی اعلام آمادگی کرده است. سویدانلویی گفت: در روند کاوشهای باستان شناسی در شهرستان مانه و سملقان که در سالهای 1391 و 1393 در محوطه تاریخی ریوی انجام شد نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ بدست آمد که از حدود 900 پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی، حدود 1500 سال تداوم استقراری داشته است. مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و پردشگری خراسان شمالی اظهار کرد: بر اساس این پژوهش‌ها، از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان شناسی مختلفی از محوطه ریوی بدست آمده است که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی بوده است. سویدانلویی افزود: با توجه به شواهد باستان شناختی، ریوی یکی از مهمترین محوطه های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهش های باستان شناسی هدفمند در آن می تواند موجب ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان خراسان شمالی شود.

فصل پنجم پژوهشهای باستان شناسی ایرانی- آلمانی در محوطه ریوی 1396

گزارش فصل پنجم پژوهشهای باستان شناسی ایرانی- آلمانی در محوطه ریوی

در فصل پنجم پژوهشهای باستان شناسی ایرانی-آلمانی در محوطه ریوی دشت سملقان استان خراسان، یکی از مهمترین محوطه های دوران تاریخی شمال شرق کشور آغاز شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدجواد جعفری، سرپرست هیات فصل پنجم پژوهشهای باستان شناسی ایرانی- آلمانی در محوطه ریوی با اعلام این خبر گفت: پژوهشهای باستان شناسی هدفمند در محوطه ریوی دشت سملقان می‌تواند موجب ارتقاء شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان شود. در پژوهش های باستان شناسی که از سال 1391 در محوطه تاریخی "ریوی" واقع در نزدیکی روستای نجف شهرستان مانه و سملقان آغاز شده است،باستان شناسان به بقایای یک استقرار بزرگ از دوران هخامنشی دست یافتند و با توجه به اهمیت این کشف، موسسه باستان شناسی آلمان در ایران که با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور تفاهم نامه همکاری مشترک منعقد کرده، برای همکاری در پروژه باستان شناسی محوطه ریوی استان خراسان شمالی اعلام آمادگی کرد. او با اشاره به برگزاری بازدیدها و جلسات مختلفی در خصوص نحوه این همکاری های بین المللی طی سال 1394 با تلاش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، از آغاز این پژوهش ها در اردیبهشت ماه سال 1395 با حمایت و صدور مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور خبر داد. در روند کاوشهای باستان شناسی در شهرستان مانه و سملقان که در سالهای 1391 و 1393 در محوطه تاریخی ریوی انجام شد نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ بدست آمد که از حدود 900 سال پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی، حدود 1500 سال تداوم استقراری داشته است.اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از 110 هکتار رسیده و به نظر می رسد یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است.بر اساس این پژوهشها،از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان شناسی مختلفی از محوطه ریوی بدست آمده که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی بوده است. با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان،برنامه منظمی را تحت عنوان "پروژه باستان شناسی ریوی" برای کاوش و پژوهشهای باستان شناسی  به مدت 5 سال برنامه‌ریزی کردد.

برچسب: ماد; خراسان; ریوی
اثر یا گردآوری: ;منبع: باستانشناسی پایه   -  لینک منابع: https://t.me/archaeologist   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/06 03:54
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: