افزایش سرمایه‌گذاری ابرشرکت‌های نفتی جهان در حوزه نفت

افزایش سرمایه‌گذاری ابرشرکت‌های نفتی جهان در حوزه نفت

عبور قیمت جهانی نفت از مرز ۷۱دلار/ خودنمایی چهره مثبت توافق اوپک

تاریخ ثبت: (1396/11/12 )  تاریخ بروزآوری: (1396/11/12 )

این مطلب (2,522)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

قیمت جهانی نفت در هفته اخیر از ۷۱ دلار نیز فراتر رفت و سبب شد که چهره مثبت توافق جهانی اوپک هر چه بیشتر خودنمایی کند، گرچه رشد تولید نفت شیل آمریکا و سطح ذخیره سازی های این کشور در همین مقطع قیمت نفت را دوباره نزولی کرد و به زیر ۷۰ دلار رساند.

شرکت اسار اویل هند خبر داد که خرید نفت از ایران را افزایش داده است. آمار به دست آمده از منابع تجاری و موسسات ردگیری نفتکش ها نشان می دهد که شرکت اسار اویل هند در ماه دسامبر، میزان خرید نفت خود را از ایران نسبت به ماه پیش از آن، حدود 2 برابر افزایش داده و به 139 هزار بشکه در روز رسانده است. به گزارش انجمن خرد آورده شده از ایرنا، حجم واردات نفت «اسار اویل» از ایران در ماه دسامبر با 16.5 درصد رشد سالانه روبرو بوده است.

این شرکت در مجموع در سال 2017 حدود 21 درصد خرید نفت خود را از ایران کاهش داد و روزانه حدود 134 هزار بشکه نفت از تهران خریداری کرد.

 

** آغاز سواپ نفت و فرآورده های نفتی عراق و ایران از هفته آینده

«علی الیساری» مدیر اجرایی شرکت بازاریابی نفت عراق موسوم به «سومو» خبر داد که این کشور هفته آینده صادرات روزانه تا 60 هزار بشکه نفت را از میدان های کرکوک به پالایشگاه ایران از طریق جاده آغاز خواهد کرد. عراق قرار است این نفت را با فرآورده های نفتی ایران مبادله کند.

تاکنون نفت میدان های کرکوک از طریق خط لوله ای که منطقه شمال عراق بهره بردار آن بود به بندر جیحان در ترکیه منتقل می شد اما پس از همه پرسی این منطقه در ماه سپتامبر، و خارج شدن منطقه کرکوک از قلمروی کردها سربازان عراقی کنترل این منطقه و نفت آن را به دست گرفتند.

 

**اوپک

با عبور قیمت نفت در هفته اخیر از مرز 71 دلار در هر بشکه، «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان، همچنان معتقد است که هم‌پیمانان عضو و غیرعضو اوپک باید به صورت ملایم و آرام، اوایل سال 2019 میلادی و هنگامی که سطح تقاضای فصلی پایین است، از توافق کاهش تولید خارج شوند تا به بازارهای جهانی صدمه و شوک وارد نشود.

الفالح خروج از توافق در ماه ژوئن را که همزمان با نشست آتی اعضای این سازمان است، بسیار غیرمحتمل دانست و گفت که تنها مفاد قرارداد ممکن است، تغییر کند.

 

**قیمت نفت

قیمت جهانی نفت در هفته اخیر از 71 دلار فراتر رفت و سبب شد که چهره مثبت توافق جهانی اوپک هرچه بیشتر خودنمایی کند، گرچه رشد تولید نفت شیل آمریکا و سطح ذخیره سازی های این کشور در همین مقطع قیمت نفت را دوباره نزولی کرد و به زیر 70 دلار رساند.

شرکت انی ایتالیا بر این باور است که اکنون بازار نفت در شرایطی است که هرگونه تحولات سیاسی قیمت جهانی این کالا را افزایش می دهد . به گفته «کلودیا دیسکالزی»، مدیر این شرکت به دلیل کاهش میزان عرضه جهانی نفت، قیمت آن بتازگی در معرض نوسان ناشی از تحولات سیاسی قرار گرفته است.

دیسکالزی معتقد است که کاهش تولید اعضای سازمان اوپک و روسیه و نبود سرمایه گذاری در میادین جدید، به نحو فزآینده ای در حال سوق دادن بازار به سمت کمبود عرضه است و زمینه را برای قیمت بیشتر نفت آماده می کند؛ اما رشد تولید نفت شیل آمریکا که امسال به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت بدان معناست که قیمت نفت در سال 2018 به طور متوسط 60 تا 65 دلار خواهد بود گرچه رشد تولید نفت آمریکا در سال 2019 به اندازه 2017 میلادی نخواهد بود.

گرچه افزایش تولید شیل آمریکا به نحوی خنثی کننده تلاش های اوپک به نظر می رسد، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان معتقد است که آژانس بین المللی انرژی در مورد نفت شیل و پیش بینی های خود غلو می کند.

الفالح هفته اخیر با اغراق آمیز خواندن گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی درباره تاثیر نفت شیل بر بازار جهانی گفت: این نهاد در تحلیل های خود غلو می کند و در تصویر کلی عرضه و تقاضای جهانی، نفت شیل قرار نیست روند امور را از مسیر خود خارج کند.

به گفته الفالح، این کار اصلی آژانس بین المللی انرژی است که نگذارد این مسئله (نفت شیل) از اذهان فراموش شود. اظهارات الفالح یک هفته پس از آن مطرح شد که آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود نسبت به رشد «انفجاری» تولید نفت شیل و افزایش تولید نفت در کانادا و برزیل هشدار داد.

الفالح هفته گذشته به وضوح عصبانیت خود را از پرسش ها و مباحث خبرنگاران و تحلیلگرن بازار نفت درباره تاثیر منفی نفت شیل آمریکا بر برنامه های امسال اوپک نشان داد.

وی بر این باور است که بازار در شرایط فوق العاده ای به سر می برد، عرضه و تقاضا مطلوب است و میزان ذخایر در شرایط مناسبی قرار دارد.

از سویی، مقامهای آمریکایی معتقدند که شیل آمریکا تهدیدی برای بازار نفت به شمار نمی رود.

«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا به ابرشرکت های نفتی روسیه و عربستان اعلام کرده است که رشد چشمگیر تولید نفت شیل آمریکا بازارهای جهانی نفت را تهدید نمی کند زیرا جذب بازار می شود و افزایش روزافزون تقاضای جهانی، آن را خنثی می کند.

بانک های آمریکایی مورگان، گلدن ساکس، و مریل لینچ در هفته اخیر هر کدام به ترتیب برآورد خود را از قیمت نفت خام شاخص برنت برای سال جاری میلادی 70 ، 62 و 64 دلار اعلام کردند.

در نهایت، با توجه به عبور قیمت نفت از مرز 70 دلار، انتظار می رود که بسیاری از ابرشرکت های نفتی جهان در پی افزایش سرمایه گذاری ها در این حوزه باشند. بر اساس گزارش شرکت مشاوره فنی انرژی، «دی. ان. وی» 66 درصد از 813 شرکت های نفت و گاز فعال در جهان قصد دارند سرمایه گذاری ها در این حوزه را در سال 2018 میلادی حفظ کنند یا افزایش دهند. این میزان در سال گذشته میلادی، 39 درصد بوده است.

برچسب: اوپک; نفت; نفت شیل
اثر یا گردآوری: ;منبع: اقتصادآنلاین   -  لینک منابع: http://www.eghtesadonline.com   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 19:57
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: